Nissan rozpoczyna natarcie

, 11 września 2006, 0:00

Główne wydarzenia związane z udziałem Nissana w 61. Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze w Niemczech to: światowa premiera całkowicie nowego samochodu dostawczego Cabstar, jak również prezentacja pojazdu z napędem hybrydowym opartego na Cabstarze, gamy silników nowego samochodu dostawczego Atleon oraz ulepszeń dokonanych w modelach Primastar i Interstar.


Nowy Cabstar
Nowy Cabstar został skonstruowany na zupełnie nowej platformie, która znajdzie ogólne zastosowanie, a konfiguracja nowego pojazdu pozostanie wierna swojemu poprzednikowi, z wykorzystaniem ułożenia kabiny nad silnikiem (Cabin-Over-Engine – COE).

Nowy Cabstar, zaprojektowany i skonstruowany wspólnie przez Nissana w Europie i w Japonii, oferuje dobrą ładowność zestawioną z kompaktowymi rozmiarami, robiącą wrażenie zwinności i lepszą długość przestrzeni ładunkowej.


Najbardziej wyraźną zmianą w wyglądzie Cabstara jest całkowicie nowy wygląd kabiny, dostępnej w wersji pojedynczej i podwójnej. W porównaniu do starego Cabstara zdecydowanej poprawie uległy wewnętrzne wymiary kabiny, nowa jest o 80 mm wyższa, 100 mm dłuższa i 70 mm szersza od poprzedniej.


Nie tracąc nic, z dobrze znanych mocnych stron Cabstara, czyli niskich kosztów eksploatacji, komfortu, łatwości użytkowania, wydajności przewozowej, jak też mocy i bezpieczeństwa prowadzenia, nowy Cabstar stanowi atrakcyjną propozycję w konkurencyjnej kategorii pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,8 do 4,5 tony.


Dostępne są trzy nowe opcje silnikowe. 2,5-litrowy wysokoprężny z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa common rail w dwóch wariantach mocy zapewnia 110 KM i 130 KM (odpowiednio 81 kW i 96 kW) oraz maksymalny moment obrotowy w wysokości 250 i 270 Nm. Trzecią, nową, opcją jest 3-litrowy ZD30. Osiąga on moc 150 KM (110 kW) oraz maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Wszystkie silniki spełniają wymogi normy Euro 4.


Hybrydowy Cabstar
Nissan i ZF, niemieccy specjaliści z dziedziny systemów napędowych, połączyli siły aby zademonstrować potencjał, jaki kryje w sobie technologia zastosowania silnika hybrydowego w pojeździe użytkowym.


Uzyskano poprawiony poziom spalania paliwa, ograniczoną emisję spalin i niższe koszty eksploatacyjne. Kluczem tego specjalnego prototypu Cabstara jest napęd hybrydowy, który wykorzystuje prototypowe produkty ZF, obejmujące silnik elektryczny o dużej mocy uzupełniający tradycyjny 3-litrowy silnik wysokoprężny.


Zadaniem, jakie Nissan postawił przed ZF było opracowanie jak najnowocześniejszego pojazdu hybrydowego bez kompromisów wobec osiągów, komfortu i użyteczności.


Rozwiązaniem zaproponowanym przez ZF było opracowanie równoległego napędu hybrydowego z silnikiem elektrycznym dużej mocy (eMotor napędzany baterią jonowo-litową), uzupełniającym tradycyjny silnik wysokoprężny Cabstara: koncept oparty jest na ciężarówce napędzanej 3-litrowym silnikiem wysokoprężnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail Nissana, osiągającym 110 kW (150 KM). Oczekuje się, że hybrydowy Cabstar pozwoli ograniczyć zużycie paliwa o 30% oraz zmniejszyć emisję spalin w centrach miast.

Ulepszony Atleon
Atleon uległ zdecydowanemu przeobrażeniu zyskując nowy wygląd, nowe wyposażenie i, co najistotniejsze, nowe wersje silnikowe. Aby spełnić wymogi normy Euro 4, dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi od 3,5 do 15 ton.


Wykorzystanie nowego silnika Nissana ZD30 i silników Cumminsa ISBe jest być może najważniejszym aspektem nowego Atleona.


Gamę silników dostępnych dla Atleona otwiera 3-litrowa, czterocylindrowa wysokoprężna jednostka ZD 30 Nissana, osiągająca górną moc dostępną w silnikach Cabstara. ZD uzyskuje 150 KM (110 kW) i 350 Nm stałego momentu obrotowego przy od 1600 do 3000 obr./min.


Gamę Cummins ISBe obejmującą cztero- i sześciocylindrowe silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail można odnaleźć w wersjach z wyższej półki. Pozwalają one Atleonowi na uzyskanie lepszych osiągów i niższych kosztów eksploatacji dzięki imponująco niskiemu spalaniu paliwa, długim przerwom między przeglądami i jeszcze lepszej trwałości.


Dla celów zastosowania w Atleonie, Nissan wybrał cztery wersje z gamy ISBe: dwa czterocylindrowe, osiągające moc 140 KM i 185 KM oraz maksymalny moment obrotowy o wartości odpowiednio 550 Nm i 700 Nm. Dwa silniki sześciocylindrowe osiągają 221 KM i 250 KM, podczas gdy maksymalny moment obrotowy wynosi odpowiednio 850 Nm i 970 Nm.


Primastar i Interstar
Gama silników Primastara została uaktualniona przez dodanie jednego benzynowego i trzech wysokoprężnych jednostek, wszystkie skonstruowane w partnerstwie z Renault. Najnowszym produktem jest 2-litrowy wysokoprężny dCi z turbodoładowaniem, odstępny w dwóch wersjach mocy. Oba silniki, osiągające odpowiednio moc 90 KM i 115 KM (66 kW i 84 kW), w pełni spełniają wymogi normy Euro 4.


Poza większą mocą, moment obrotowy również uległ poprawie: wersja 90 KM osiąga moment obrotowy w wysokości 240 Nm, gdy tymczasem wersja 115 KM – 290 Nm.

Trzecim oferowanym silnikiem wysokoprężnym jest 2,5-litrowy dCi, osiągający moc 150 KM (107 kW) oraz 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 1500 obr./min. Silnik zawiera filtr cząstek stałych, dzięki czemu spełnia wymogi normy Euro 4.


Dostępny jest już również silnik benzynowy, zgodny z Euro 4. Ta 2-litrowa, 16-zaworowa jednostka wywodzi się od silnika, który można odnaleźć w wielu samochodach osobowych Renault i osiąga 120 KM (88 kW) oraz 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego.


Silniki te są dostosowane do nowej sześciobiegowej skrzyni biegów. Nowa skrzynia biegów dostępna jest zarówno w wersji manualnej, jak i, w przypadku opcji z dieslem 150 KM, w formie pół-automatycznej.


Wewnątrz deska rozdzielcza zawiera nowe instrumenty, znajdują się tam też różnorodne kolorowe akcenty dla zróżnicowanie modeli. Minibus, na przykład, sprawia nieodparte wrażenie samochodu osobowego dzięki ciemnym dywanikom w nowym kształcie oraz panelom i przełącznikom w kolorze chromu w miejsce prostych, czarnych przełączników i paneli w vanie.


Dla większego komfortu dodane zostały również inne elementy, które tradycyjnie można odnaleźć w samochodach osobowych. Wśród tych nowych opcji wymienić można inteligentne wycieraczki, same dostosowujące prędkość działania do siły deszczu, elektryczne szyby, automatyczne reflektory i funkcja „friendly lighting” pozwalająca oświetlić drogę do domu od zaparkowanego samochodu.


Najistotniejszą, umieszczoną w Interstarze 2007, zmianą, jest nowa gama silników bazujących na opracowanym we współpracy z Renault 2,5-litrowym dCi, który służy również do napędu Primastara. W przypadku Interstara dostępny jest on w trzech wariantach mocy silnika, dla zapewniania szerokiej gamy możliwości przy niskich kosztach eksploatacji.


Oparte w dużym stopniu na wykorzystywanym uprzednio 2,5-litrowym dCi, silniki nowego Interstara zostały opracowane na nowo, dla zapewnienia zgodności z normami emisji spalin i cząstek stałych Euro 4.

Wielkości określające moc i moment obrotowy dla wersji otwierającej gamę pozostają w wysokości 100 KM i 260 Nm, ale w wersji 120 KM moment obrotowy uległ poprawie i wynosi 300 Nm. Filtr cząstek stałych będzie dostępny jako opcja w modelach 120 KM po wprowadzeniu ich do sprzedaży.


Moc w najlepszym modelu osiąga od 136 KM do 150 KM, choć moment obrotowy nadal wynosi 320 Nm, filtr cząstek stałych oferowany jest w standardzie.


Na Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych (IAA) w Hanowerze Nissana odnaleźć można na stoisku B20 w hali 16. W środę, 20 września o godz. 10 odbędzie się konferencja prasowa z udziałem Andy’ego Palmera, Wiceprezesa ds. samochodów dostawczych, Nissan Motor Co., Ltd.

Komentarze

Brak komentarzy