Inteligentne napędy wentylatorów

16 października 2006, 0:00

Inteligentne hydrostatyczne napędy wentylatorów zapewniają poziom chłodzenia niezbędny do spalania niskoemisyjnego niezależnie od strumienia powietrza i prędkości silnika.
Rexroth opracował kompletne rozwiązania systemowe przeznaczone do stosowania w maszynach samobieżnych, takich jak ładowarki, koparki, dźwigi samojezdne, wywrotki samochodowe, kombajny i autobusy. Pojazdy takie mają duże wymagania w stosunku do systemów zarządzania chłodzeniem. Dlatego też Rexroth pomaga konstruktorom maszyn i producentom pojazdów w spełnianiu coraz bardziej surowych wymagań w zakresie hałasu i emisji spalin. Regulowane systemy sterowania również przyczyniają się do obniżenia zużycia paliwa nawet o 8 procent.


Rozwiązanie systemowe Rexroth składa się z jednostki sterującej uruchamianej magistralą CAN i zoptymalizowanej pod kątem napędu wentylatora. Sterownik ten analizuje wszystkie ważne parametry temperaturowe chłodziwa, oleju, doprowadzanego powietrza oraz recyrkulacji gazów wydechowych i steruje hydrauliczną pompą osiowo-tłokową połączoną z zewnętrznym silnikiem przekładniowym. Zwarty zespół hydrauliczny o bardzo wysokiej wydajności utrzymuje temperaturę pracy w bardzo wąskim zakresie, zgodnie z warunkami pracy, sprawiając, że silniki spełniają wymagania prawne dotyczące poziomu emisji.

Silnik spalinowy i chłodnica nie są ze sobą sprzężone mechanicznie, tak więc producenci pojazdów mogą wybrać optymalne położenie chłodnicy. Tym samym można wykorzystać przestrzeń, która dotychczas była zajęta. Moc generowana jest przez zmienną hydrauliczną pompę osiowo-tłokową A10VO ze sterownikiem ED. Elektrohydrauliczny regulator ciśnienia steruje ciśnieniem w systemie, bez strat dławienia, poprzez zawór wybrany przez jednostkę sterującą. W razie awarii systemu, np. pęknięcia przewodu, pompa przełączy się na awaryjny tryb pracy odporny na uszkodzenia i natychmiast wygeneruje maksymalną prędkość wentylatora, co zabezpieczy silnik spalinowy przed przegrzaniem.


Zmienna pompa A10VO ED zasila zewnętrzny silnik przekładniowy, który napędza wentylator. Takie zestawienie powoduje obniżenie zużycia paliwa nawet o 5 proc. w porównaniu do systemów stałych. Zużycie paliwa można obniżyć dodatkowo o 1-3 proc. poprzez zastosowanie opcji bezruchu wentylatora. Wentylator jest całkowicie wyłączony podczas fazy rozruchu pojazdu lub wtedy, gdy temperatura zewnętrzna jest zbyt niska.


Moduł funkcji zmiany kierunku obrotów dostępny jest za dodatkową opłatą. Gdy zainstalowany jest blok nawrotny, wentylator zmienia kierunek obrotu w określonych odstępach czasu i oczyszcza żeberka chłodnicy. Zapewnia to optymalne chłodzenie przez cały czas, nawet podczas pracy w bardzo zanieczyszczonym środowisku, np. na budowach czy podczas prac rolnych. Elektroniczne sterowniki Rexroth BODAS, które zostały specjalnie zaprojektowane do stosowania w trudnych warunkach, są odporne na drgania oraz obciążenia dynamiczne do 25 g i działają bez zmniejszenia wydajności w zakresie temperatur 40 stopni C do + 85 stopni C. Odznaczają się także wysoką kompatybilnością elektromagnetyczną 100 V/m i mogą komunikować się z innymi systemami poprzez magistralę CAN.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!