Inteligentne systemy transportowe – prezentacja nowych rozwiązań

, 16 października 2006, 0:00

Na Światowym Kongresie ITS (Intelligent Transport Systems), który odbył się e terminie 8-12 października 2006r. w Londynie, samochód ciężarowy Volvo znalazł się na ważnym miejscu stoiska Komisji Europejskiej. Pojazd określany mianem Samochodu Ciężarowego ze Zintegrowanymi Systemami Bezpieczeństwa (Integrated Safety Truck) jest efektem współpracy w ramach programu Komisji Europejskiej (Sixth Framework Programme), skupiającego grupę producentów pojazdów w Europie, w celu opracowania wspólnych rozwiązań dotyczących zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. W samochodzie ciężarowym Volvo zastosowano najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa czynnego, nazywane „wirtualnym pasem bezpieczeństwa”.


Samochód ciężarowy ze zintegrowanymi systemami bezpieczeństwa to model Volvo FH, demonstrujący ostatnie osiągnięcia nauki. Został on wyposażony w najnowsze technologie przyszłości wspomagające pracę kierowcy – funkcje, które mają pomagać mu w uniknięciu wypadku. Technologie te zostały opracowane w ramach projektów AIDE, GST, EASIS oraz PReVENT, częściowo finansowanych przez Unię Europejską. Holistyczne podejście firmy Volvo do kwestii bezpieczeństwa czynnego oznacza integrację różnych rozwiązań technicznych w sposób umożliwiający ich sprawne współdziałanie ze sobą. Punktem wyjścia jest założenie, że kierowca nie może otrzymywać nadmiernych ilości informacji:


„Musimy brać pod uwagę możliwości ludzkiej percepcji. Kluczowym elementem właściwego funkcjonowania naszych rozwiązań jest dostosowanie ich do ludzi, a nie ludzi do nich” – powiedziała Karin Svensson, szef działu specjalizującego się w interakcji kierowcy i kwestiach bezpieczeństwa czynnego  w Volvo Technology.

Krótko mówiąc, wirtualny pas bezpieczeństwa polega na korzystaniu z wielu czujników i technologii monitorujących w celu stworzenia wirtualnego modelu wydarzeń wokół pojazdu. Na podstawie tego modelu wydarzeń system ostrzega kierowcę lub podejmuje działania stosowne do sytuacji.
„Wykorzystujemy wszelkie rozwiązania pomagające zapobiegać wypadkom: od wizualnych i dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych po systemy aktywnie reagujące” – powiedziała Karin Svensson.


Prace Unii Europejskiej w ramach programu ISP (Integrated Safety Program ) rozpoczęły się w 2004 r. i obejmują pięć projektów. Firma Volvo uczestniczyła w czterech z nich oraz była odpowiedzialna za opracowanie interfejsu AIDE (Adaptive Integrated Driver-vehicle Interface – inteligentny zintegrowany interfejs między kierowcą a pojazdem). Firma Volvo jest również jedynym uczestnikiem projektu koncentrującym się na pojazdach ciężarowych.


„Konsekwencje wypadków z udziałem pojazdów ciężarowych są często poważniejsze, przy czym dotykają bardziej innych uczestników ruchu drogowego niż kierowcę takiego pojazdu. Z punktu widzenia społeczeństwa duże znaczenie ma również zapobieganie zdarzeniom zakłócającym płynność ruchu drogowego oraz mogącym powodować zagrożenie dla środowiska naturalnego z uwagi na przewożone niebezpieczne towary. Dlatego Volvo poczuwa się do obowiązku prowadzenia pionierskich prac, mających na celu opracowanie rozwiązań umożliwiających unikanie wypadków i groźnych zdarzeń na drogach” – powiedział Lars-Göran Löwenadler, menedżer ds. bezpieczeństwa w firmie Volvo Trucks.


Program ISP obejmuje projekty AIDE, PReVENT (Preventive and Active Safety Systems – prewencyjne i aktywne systemy bezpieczeństwa), EASIS (Electronic Architecture and System Engineering for Integrated Safety Systems – architektura elektroniczna i inżynieria systemowa w zintegrowanych systemach bezpieczeństwa), GST (Global Systems for Telematics – globalne systemy telematyczne) oraz APROSYS (Advanced Protective Systems – zaawansowane systemy ochronne).

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!