ZF Lenksysteme GmbH, spółka parytetowa joint venture Robert Bosch GmbH i ZF Friedrichshafen AG, jest specjalistą w dziedzinie układów kierowniczych oraz producentem wszelkiego rodzaju komponentów do układów kierowniczych stosowanych w pojazdach użytkowych.
W chwili obecnej obserwuje się różne trendy w tym sektorze rynku. Jednak wspólnym ich elementem jest koncepcja optymalizacji. Koncepcja ta obejmuje redukcję kosztów eksploatacji, wsparcie aktywnej redukcji zużycia paliwa, długoterminową redukcję emisji, zoptymalizowane rozwiązania dotyczące wykorzystania niezależnych koncepcji zawieszenia i znaczące zwiększenie bezpieczeństwa jazdy poprzez specjalnie opracowane systemy wspomagające.
Także spółka ZF Lenksysteme GmbH (ZFLS) podąża za tymi trendami, oferując gamę następujących produktów: Servoline, Varioserv (regulowana pompa łopatkowa) oraz układy Servoactive i Servotwin (układy kierownicze z przełożeniem).
W przypadku Servoline mamy do czynienia z liniowym układem kierowniczym, który z powodzeniem wykorzystuje koncepcję układu kierowniczego zębatkowego (Rack & Pinion Power Steering, HPS) w pojazdach użytkowych. Tego typu układ umożliwia precyzyjne wspomaganie za pośrednictwem pompy działającej niezależnie od jednostki zębatkowej. Pompa ta może być zaprojektowana odpowiednio do kategorii pojazdu i wymaganych wymiarów, co umożliwia uzyskanie niewielkich rozmiarów jednostki kierowniczej i dużego kąta skrętu. Zoptymalizowana kinematyka układu Servoline zapewnia precyzyjne kierowanie pojazdem, co wpływa na zmniejszenie zużycia układu kierowniczego. Dzięki temu obniżone zostają koszty eksploatacyjne. W porównaniu do innych układów kierowniczych uzyskuje się znaczne zmniejszenie ciężaru pojazdu, poprzez wyeliminowanie wielu elementów.
Varioserv, regulowana pompa łopatkowa, to odpowiedź sektora hydraulicznego na zwiększony popyt na energooszczędne pompy do układu kierowniczego. Dzięki zoptymalizowanej budowie pompy, dostarcza ona dokładnie taką ilość oleju, jaka jest potrzebna, oszczędzając nawet do 40 proc. energii. Oszczędności te wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin. Zmniejszone zużycie paliwa jest widoczne przy rocznym przebiegu wynoszącym około 200 tys. kilometrów. Technologia ta była jak dotychczas wykorzystana w Japonii, a jej pierwsze zastosowania na rynku europejskim i północnoamerykańskim oczekiwane są na początku 2009 roku.
Servoactive i Servotwin – układy kierownicze z przełożeniem – poprawiają dynamikę prowadzenia pojazdów użytkowych w związku ze zmniejszeniem drogi hamowania przy różnych wartościach tarcia. Co więcej, nowo opracowane układy pomagają pokonać niebezpieczeństwa, takie jak boczne uderzenia wiatru, czy koleiny na drodze. Różnica pomiędzy obydwoma układami polega na tym, że Servoactive opiera się na przełożenia kąta. Koncepcja ta umożliwia dodanie ujemnego lub dodatniego kąta skrętu do kąta skrętu zadanego przez kierowcę. System ten sprawdził się już w samochodach osobowych BMW serii 5. Dzięki układowi Servoactive konwersja kąta skrętu kierownicy na skręt kół przedniej osi jest bardzo elastyczna, dzięki czemu samochody klasy użytkowej mogą osiągnąć dużą zwrotność, szczególnie przy niższych prędkościach jazdy. Dzięki rozszerzeniu gamy hydraulicznych przekładni kierowniczych Servocom o przekładnię z silnikiem elektrycznym i zaworem obrotowym Servotronic 2 możliwe jest teraz opracowywanie systemów wspomagania, działających niezależnie od kierowcy, takich jak funkcja pozostawania na zadanym torze jazdy, oraz systemów wspomagających kierowcę czy modyfikujących zachowanie układu kierowniczego w zależności od szybkości jazdy.
W przypadku tego układu kierowniczego, wał zdawczy obraca się bez wału napędowego, dzięki czemu kierowca nie dostrzega żadnego ruchu kierownicy w czasie dynamicznej korekty kursu jazdy przez układ.
Servotwin jest natomiast układem kierowniczym opartym na zasadzie przełożenia momentu. Jego konstrukcja odpowiada dwuobwodowym układom kierowniczym z oddzielnym źródłem zasilania, dzięki czemu jest ona zgodna z przepisami ustawowymi. Układ dodaje dodatkowy moment skrętu do momentu skrętu zadanego przez kierowcę. Kierownica i koła jezdne w pojazdach wyposażonych w jednostkę Servotwin obracając się o zadany współczynnik. W ten sposób kierownica porusza się odpowiednio do interwencji wynikających z dynamiki jazdy. Co więcej, Servotwin umożliwia aktywny powrót kierownicy do pozycji początkowej po pokonaniu zakrętu. Manewrowanie pojazdem stojącym ułatwiono poprzez zastosowanie wspomagania hydraulicznego, wyzwalanego przez silnik elektryczny. Wyłączenie układu hydraulicznego w trakcie jazdy po autostradzie znacznie zmniejsza koszty eksploatacji pojazdu. W wyniku tego uzyskuje się całkowicie elektryczne wspomaganie kierowania pojazdem, które oszczędza paliwo.
W połączeniu z komponentami zewnętrznymi oba systemy oferują różnorodne aktywne funkcje wspomagania. Mogą one być zaprojektowane w taki sposób, by kompensować silny wiatr boczny czy też efekt kolein na drodze. Dzięki ciągłemu monitorowaniu przez system szybkości manewrowania kierownicą i przyspieszenia poprzecznego, manewry omijające wykonywane w sytuacjach zagrożenia, wykrywane są bardzo szybko. W konsekwencji tego, uruchamiany zostaje odpowiedni system wspomagania manewru omijania, który pomaga pojazdowi ominąć przeszkodę w jak najbardziej bezpieczny dla niego sposób. Pomaga to uniknąć przewrócenia pojazdu wynikającego ze zbyt gwałtownego skrętu kierownicy.
Zarówno układ Servoactive jak i Servotwin kompensują błędy kinematyczne i wyposażone są w system Brake Assistant (wspomaganie hamowania). Dzięki niemu pojazd zachowuje tor i kierunek jazdy nawet w przypadku pełnego hamowania.
Wszystkie wymienione powyżej systemy mają budowę modułową i mogą być ze sobą łączone. W ten sposób ZFLS może w każdej chwili podążać za najważniejszymi współczesnymi trendami. Co więcej, zalety poszczególnych układów sumują się, podnosząc ogólną korzyść, jaką odnoszą producenci OEM.
Komentarze