Światowa jakość w polskich firmach ( przygotowała firma Termot )

5 listopada 2006, 0:00

Czy zastanawialiście się kiedyś, w jaki sposób w Waszym samochodzie utrzymywana jest stała temperatura pracy silnika? Ja niedawno musiałem…

Jechałem właśnie do redakcji, gdy przy rozgrzanym silniku wskaźnik temperatury zaczął pokazywać niedogrzanie. Użyłem kilku epitetów wychwalających moje auto i udałem się do warsztatu, gdzie znajomy mechanik postawił diagnozę: uszkodzony termostat. Dowiedziałem się, że takie awarie spowodowane są najczęściej złą jakością tego elementu.
]2P[
Zdarza się nawet, że już po niespełna roku użytkowania zmienia on swoje właściwości użytkowe i nie pracuje właściwie. Następstwa mogą być bardzo nieprzyjemne: uszkodzenie układu chłodzenia i w efekcie poważna awaria całego silnika. Dlatego też, poprosiłem o montaż części najlepszej jakości. Mechanik zasugerował mi termostat Stahlter. Nie protestowałem – przede wszystkim nie był drogi, a poza tym ufam wiedzy i opinii mojego znajomego.

Jestem z natury ciekawski i w wolnej chwili grzebiąc z Internecie wpisałem do wyszukiwarki hasło Stahlter. Okazało się, że termostat Stahlter to dzieło polskiej firmy Termot (www.termot.com.pl )…Chwila… Polskiej?!


Co ja poradzę, że nie mam dobrej opinii o rodzimej produkcji? Uważam, że polskie firmy są jedynie tłem dla zachodniej konkurencji, która produkuje nowocześniej i jest lepiej zarządzana. Później naszła mnie jednak refleksja: „Dlaczego zaufany znajomy polecił mi produkt polskiej firmy Termot? Przecież ma taką opinię o krajowej produkcji jak ja. A może rynek się zmienia i muszę zweryfikować swoje podejście do krajowych produktów?!”. Zorientowałem się, że mam dobry temat na artykuł! Tak więc, co my tu mamy? Firma Termot i jej termostat Stahlter.

Umówiłem się na spotkanie i odwiedziłem siedzibę Termot w Warszawie. Na miejscu uzyskałem szczegółowe informacje o historii firmy, technologii produkcji i perspektywach rozwoju. Wnioski ze spotkania były dość zaskakujące. Zresztą zobaczcie sami.


Przedsiębiorstwo Produkcyjne Termot od 1956 r. wytwarza podzespoły dla przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie jest ono jedynym polskim dostawcą termostatów dla koncernu Fiat. Dostarcza również drobne elementy zawieszenia dla Delphi Automotive Systems Krosno. Od niedawna współpracuje przy wdrożeniu nowego termostatu z jednym z największych wytwórców części samochodowych, firmą Magnatec-Tesma, dostarczającą swoje wyroby na pierwszy montaż do europejskich fabryk.


Spółka jest liczącym się dostawcą termostatów na krajowy rynek części zamiennych (aftermarket). Jej program produkcyjny jeszcze kilka lat temu obejmował 60 pozycji. Dzisiaj już ponad 300 !
]3[


Firma stale powiększa swoją ofertę. Ale czy dobrze robi? Jak to się ma do całego sektora części samochodowych? Też mogę napisać dużo artykułów na różne tematy, ale to czy ktoś je kupi, wyda lub przeczyta to już zupełnie inna sprawa. Postanowiłem sprawdzić strategię firmy i skorzystać z analiz rynku SAMAR-u.
]4[

Średni wiek samochodu sprowadzonego do Polski to 9 lat. Naturalne jest, że taki pojazd wymaga napraw i zakupu nowych części.
Wygląda więc na to, że firma Termot prawidłowo odczytuje sygnały z rynku i ma całkiem niezłe perspektywy dalszego rozwoju.


Jak dla mnie super. To, że nie jestem fanem polskich firm nie oznacza, że nie jestem patriotą. Gospodarka niech się kręci w najlepsze, przynajmniej będę miał spokojną (i wysoką) emeryturę.
Po tej dawce danych ekonomicznych postanowiłem wrócić do tematu, który zafundował mi mój mechanik. Czas przyjrzeć się bliżej firmie Termot, jej termostatowi Stahlter i zrobić im reklamę lub antyreklamę (wolałbym reklamę…ostatecznie mam ten termostat zamontowany w samochodzie, a jutro muszę dojechać do pracy).


Z rozmów z przedstawicielami firmy dowiedziałem się, że w uznaniu za skuteczne wykorzystywanie trendów rynkowych firma uzyskała nagrodę finansową w Turynie, co umocniło jej pozycję w oczach kontrahentów. Dzięki temu Termot może jeszcze efektywniej wykorzystywać rosnący popyt na części motoryzacyjne. Okazuje się, że w parze z popytem krajowym idzie popyt z zagranicy.
W tym momencie mój światopogląd zaczął się walić – Zachód chce polskich produktów?! Co w nich takiego specjalnego?
A nie myślcie sobie – sprawdzę…


]5P[
Najpopularniejszymi produktami Termot (zarówno w kraju jak i za granicą) jest linia termostatów i wkładów naprawczych Stahlter. Ich sprzedaż ciągle wzrasta – dostępne są już w wielu hurtowniach i sklepach w Polsce.
Ważną cechą wspomnianych termostatów jest technologia ich wykonania. We współpracy z naukowcami instytutów badawczych oraz w oparciu o dotacje unijne Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (www.parp.gov.pl ), Termot dostosowuje produkcję do coraz to nowszych norm producentów samochodów. M.in., jako jedyna polska firma, wprowadził do produkcji całą linię termostatów wykonanych ze stali nierdzewnej. Jak wyjaśnili mi niezależni inżynierowie, charakteryzuje się ona znacznie lepszymi właściwościami niż dotychczas stosowany mosiądz (np. jest bardziej wytrzymała), ale technologia jej obróbki jest znacznie trudniejsza i bardziej skomplikowana. Ostatnim osiągnięciem firmy współfinansowanym przez PARP i UE jest wdrożenie unikalnej technologii przyśpieszenia reakcji termostatów.
Jednak najnowsze technologie to nie wszystko. Aby maksymalnie usprawnić proces produkcji i funkcjonowanie firmy, producent Stahlter’a korzysta z nowoczesnych rozwiązań informatycznych wspierających zarządzanie – systemu CRM SAP. Zwróciłem się do firmy SAP z pytaniem, jak układa się współpraca z polską firmą, z jakich rozwiązań ona korzysta i czy chce je rozwijać. Okazało się, że Termot nie tylko stosuje najnowszy system zarządzania, ale robi to tak efektywnie, że jego przypadek został opisany jako wzorcowy w artykule pt. „SAP Customer Success Story”.
Ciągłe unowocześnianie technologii produkcji, informatyzacja przedsiębiorstwa, szkolenia kadr i usprawnianie zarządzania wg najnowszych światowych trendów dały efekt w postaci Certyfikatu Jakości ISO 9001:2000 i Certyfikatu Jakości Dostaw Fiat Auto. Efekty podjętych inwestycji są widoczne także w wolumenie sprzedaży – do Termot zgłaszają się takie firmy jak: Volkswagen, BMW, Skoda, GM, Magnatec Powertrain czy Tesma.
Wciąż rosnąca sprzedaż nie jest jedyną korzyścią ze współpracy ze światowymi potentatami motoryzacji. Firma poznaje najnowsze światowe trendy, standardy, normy i wymagania. Dzięki temu na bieżąco dostosowuje się do wymagań rynku i może oferować produkty o „zachodniej” jakości wykonania.
]6[

Jestem pod wrażeniem, ponieważ pomimo otrzymanych certyfikatów, wyróżnień i licznych przewag konkurencyjnych, Termot nie osiadł na laurach i w najbliższym czasie planuje przeprowadzenie kampanii reklamowej mającej na celu budowanie świadomości marki i kształtowania jej wizerunku. Planowana jest m.in. akcja przybliżająca odbiorcom zasady funkcjonowania wyrobów firmy, co umożliwi im sprawdzenie solidności wykonania wyrobu osobiście. Klienci sami będą mogli się przekonać, że wspomniane produkty niczym nie ustępują wyrobom „zachodnich”.


Zebrane materiały przekonały mnie, że firma Termot stanowi wzór dobrze zarządzanego przedsiębiorstwa. Potwierdzają to także klienci indywidualni i hurtownicy. Ja też chyba zacznę doceniać polskie wyroby.


Jeśli chodzi o mnie i samochód, to poza awarią termostatu, z moim autem działy się jeszcze różne rzeczy – zgodnie z zasadą „trzech kolejnych przypadków” – pęknięty resor (pozdrawiam ekipę remontującą drogi…) i wybita szyba (a miałem takie fajne radio…). Podejrzewam, że mój samochód czeka jeszcze wiele tego typu atrakcji. Jednak jednego jestem teraz pewien – termostat będzie działał bez zarzutu.


PS. Z ostatniej chwili – Czy firma Termot produkuje może paski klinowe? Chyba będę się musiał dowiedzieć…
]7[
Autor:
Katarzyna Dyznarowska
Konrad Kalbarczyk
Rysunki:
Konrad Kalbarczyk
Źródła:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Samar, SAP.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

213.199.198.*, 30 stycznia 2012, 11:48 0 0

Bardzo fajny felieton :)
Pozdrawiam

Odpowiedz

83.9.15.*, 19 lipca 2012, 7:48 0 0

ciekawa bajka

Odpowiedz

kebab, 6 października 2019, 21:17 0 0

Jakoś pachnie reklamą i sponsoringiem artykułu. Za dużo tu różnych certyfikatów i inszch bajerów jak opisów historii firmy, a mało o samym termostacie. Artykuł długi , a wiem tylko że wykonany z nierdzewki zamiast z mosiądzu i tyle .

Odpowiedz