Niższa emisja substancji szkodliwych i mniejsze zużycie paliwa
Systemy uzdatniania spalin opracowane przez firmę Bosch sprawiają, że pojazdy użytkowe są coraz czystsze i bardziej oszczędne. System Bosch Denoxtronic wraz z katalizatorem SCR (Selective Catalytic Reduction) pomaga obniżyć emisję tlenku azotu nawet o 85 proc. Jednocześnie silnik można skonfigurować w taki sposób, by spalał nawet 5 proc. mniej paliwa w porównaniu do innych metod obniżania zawartości szkodliwych substancji.
Ponadto, dzięki optymalizacji procesów zachodzących w silniku, możliwe jest zmniejszenie emisji cząstek stałych nawet o 40 proc. System umożliwia spełnienie przez pojazdy użytkowe już dziś wartości ustalonych w normie Euro 5, która wejdzie w życie w 2008 roku.
Proces oczyszczania spalin aktywuje środek redukcyjny AdBlue, który jest wtryskiwany do systemu wydechowego w precyzyjnie odmierzonej dawce. W ten sposób powstaje amoniak, który reaguje w katalizatorze SCR z tlenkami azotu, dając w efekcie nieszkodliwy azot i wodę. Zadaniem systemu Denoxtronic jest precyzyjne odmierzanie środka AdBlue, który znajduje się w oddzielnym zbiorniku.
Jednostka dozująca, która połączona jest ze sterownikiem silnika, reguluje objętość wtryskiwanego środka AdBlue w zależności od parametrów silnika, takich jak temperatura pracy i prędkość obrotowa. Dlatego też w każdej chwili wtryskiwana jest optymalna dawka. System dozujący środka redukującego Bosch Denoxotronic jest systemem modułowym, który może być wykorzystywany w szerokiej gamie pojazdów i modeli.
Oszczędzanie na opłatach drogowych
Połączenie systemu Denoxtronic i katalizatora SCR oznacza także wymierne oszczędności finansowe dla przewoźników, szczególnie w Niemczech. Firmy, które wymienią swoją flotę na pojazdy spełniające niższe limity emisji jeszcze przed wprowadzeniem normy Euro 5 mogą zapłacić dwa eurocenty mniej (za każdy przejechany kilometr) opłaty, którą wprowadzono w 2005 roku dla pojazdów użytkowych korzystających z tamtejszych autostrad. Daje to całkiem niezłą sumę: każda ciężarówka, która przejeżdża 100 tys. kilometrów po autostradach może oszczędzić rocznie do 2 tys. EUR.
Druga generacja systemu Bosch Denoxtronic jest już produkowana seryjnie: w pierwszej generacji Denoxtronic skompresowane powietrze ułatwiało wtryskiwanie AdBlue. Denoxtronic 2 radzi sobie bez pomocy sprężonego powietrza. System składa się z mniejszej liczby komponentów i można go łatwiej zainstalować w pojazdach.
]2L[
Departronic do regeneracji filtra cząstek stałych
Dzięki systemowi Departronic firma Bosch oferuje również systemy dozujące olej napędowy do regeneracji filtra cząstek stałych. Departronic wtryskuje dokładnie odmierzoną dawkę paliwa do układu wydechowego. Paliwo utlenia się w katalizatorze, wyzwalając ciepło. Filtr cząstek stałych wykorzystuje to dodatkowe ciepło do spalenia zgromadzonych cząstek stałych. Wytrzymały, bezobsługowy system Departronic steruje dodawaniem paliwa elastycznie i niezależnie od układu wtrysku paliwa do silnika.
Komentarze