Jak obchodzić się z zestawami łożysk do piast do ciężarówek w swoim warsztacie?
Dzięki szkoleniom TFO wiadomo, że warsztaty w różny sposób obchodzą się z pierwszą generacją zespołów łożysk do piast do ciężarówek Scania, mających kształt cylindra. Jak wiadomo, wyciskanie starego zespołu z piasty, a następnie wciskanie nowego zespołu na miejsce wymaga zastosowania prasy zdolnej wytrzymać bardzo duże siły. Niektóre warsztaty wspominają o stosowaniu siły nacisku wynoszącej do 100 ton tylko po to, by wyciągnąć zespół łożysk z piasty. Przy tego rodzaju siłach bardzo ważne jest oczywiście to, w jaki sposób piasta ustawiana jest na prasie.
Zarówno instrukcja montażu firmy Scania, jak i firmy SKF podkreśla wyraźnie to, jak ważne jest, by piasta była podparta co najmniej w trzech punktach. Dlaczego to takie ważne? Duże siły będą miały znaczący wpływ na samą piastę. Zastosowanie tylko dwóch punktów podparcia może mieć poważne skutki:
– Siła oddziałująca na kołnierz w dwóch punktach podparcia może spowodować mikropęknięcia w piaście, co spowoduje jej przedwczesną awarię,
– Obszar styku śrub z kołem może się zgiąć powodując w ten sposób zakrzywienie toru poruszania się koła.
Komentarze