Przewody elastyczne w samochodach ciężarowych

22 stycznia 2007, 0:00

Przewody elastyczne służą do transportu płynów, gazów lub przenoszenia sił w elementach hydrauliki ciśnieniowej. Elastyczne „rurki” to w praktyce zawansowane, misterne konstrukcje, od których zależy bezpieczeństwo transportu i prac wykonywanych za pomocą osprzętu samochodów ciężarowych.

Przeznaczenie i działanie

Przewody elastyczne pełnią w samochodach ciężarowych najrozmaitsze zadania. Dzięki nim do szyb dociera płyn spryskiwaczy. Dzięki nim funkcjonują niektóre elementy hydrauliki siłowej. Przewody elastyczne są także wykorzystywane w hydraulicznych układach hamulcowych w pojazdach dostawczych oraz ciężarowych lekkiej ładowności.
W zależności od przeznaczenia do ich produkcji używa się różnych materiałów. Różni się także sama konstrukcja, ponieważ wszystkie profesjonalne przewody – może z wyjątkiem tych do spryskiwaczy – są wielowarstwowe.

Gamę przewodów „profi” otwierają modele z jednym lub dwoma oplotami. W wewnętrznej części są wykonane z gumy syntetycznej, która z zewnątrz wzmocniona jest oplotem z tkaniny. Czasem na wszystko nałożona jest jeszcze jedna warstwa gumy. Jeśli przewody mają być wykorzystywane do większych ciśnień oplot wykonywany jest z cieniutkich drucików stalowych połączonych na wzór tkaniny. Wraz z rosnącymi wymogami w kwestii przenoszonych ciśnień wzrasta ilość oplotów oraz grubość gumy. Zmienia się także system produkcji oplotu na bardziej wytrzymały.

Klasyfikację przewodów elastycznych prowadzi się na podstawie odporności na ciśnienie wewnętrzne, temperaturę od strony zewnętrznej i wewnętrznej oraz na oddziaływanie czynników chemicznych.

Prawidłowe użytkowanie
Prawidłowe użytkowanie przewodów elastycznych polega na trosce oto, aby pracowały w warunkach do jakich są przystosowane. Przypadkowa długotrwała ekspozycja w promieniach słońca, nieplanowane kąpiele olejowe, stałe narażanie na uszkodzenia mechaniczne (ocieranie o inne elementy osprzętu silnika czy nadwozia -to wszystko skraca żywotność przewodów i zwiększa ryzyko awarii.
Nie bez znaczenia jest także dbałość o systemy połączeń – utrzymywanie ich w czystości to obowiązek każdego kierowcy ciągnika siodłowego czy innych pojazdów przeznaczonych do zadań specjalnych z dopinaną pneumatyką czy hydrauliką.

Czy warto ryzykować?

Przewody elastyczne w układzie hamulcowym oraz wybrane przewody hydrauliczne obsługujące osprzęt dodatkowy należy okresowo wymieniać – np. co 6 – 10 lat. Jeśli wymiany dokonuje się na własną rękę należy bezwzględnie przestrzegać wymagań wytrzymałościowych poszczególnych połączeń. Bardzo często spotyka się przewody o podobnych gabarytach, ale zdecydowanie tańsze ze względu na mniejszą wytrzymałość czy odporność na czynniki chemiczne. Z tego względu należy trzymać się w tej kwestii rozwiązań zalecanych przez producenta samochodu.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!