Projekt ograniczenia czasu pracy kierowców

, 19 lutego 2007, 0:00

Kierowcy nie będą mogli prowadzić pojazdów komunikacji miejskiej dłużej niż 10 godzin w ciągu dnia – zakłada rządowy projekt nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowców.
Sejmowe komisje pracy i infrastruktury powołały we wtorek podkomisję do prac nad projektem.

Te same przepisy będą obowiązywać nie tylko kierowców autobusów, ale również motorniczych tramwajów – obecnie podlegają oni tyko przepisom kodeksu pracy.

Rząd chce, aby w komunikacji miejskiej, tzn. na trasach nie przekraczających 50 km, w ciągu tygodnia czas prowadzenia pojazdów nie przekraczał 60 godzin, a w ciągu kolejnych dwóch tygodni – 90 godzin.
Kierowca nie będzie mógł prowadzić dłużej niż 6 godzin bez przerwy. Łączny czas przerw przy planowanym prowadzeniu pojazdu nie przekraczającym 8 godzin, powinien wynieść 30 minut.
Zgodnie z projektem, co najmniej jedna przerwa przypadająca na 6 godzin prowadzenia pojazdu powinna wynosić co najmniej 15 minut.

Nowelizacja ma wejść w życie 11 kwietnia 2007, razem z jednym z rozporządzeń unijnych na ten sam temat. Przepisy tego rozporządzenia dotyczą ogółu kierowców zawodowych, choć z wyjątkami np. kierowców komunikacji miejskiej, co do których kraje członkowskie są zobowiązane ustanowić odrębne przepisy – piszą autorzy projektu w uzasadnieniu.

Rozporządzenie utrzymuje maksymalne normy czasu prowadzenia samochodu w ciągu doby, tj. 9 godzin z możliwością przedłużenia do 10 godzin dwukrotnie w tygodniu. Nowością jest określenie maksymalnej normy tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, tj. 56 godzin, przy jednoczesnym utrzymaniu normy dwutygodniowego czasu prowadzenia, tj. 90 godzin.
Dzienny okres odpoczynku będzie wynosił, tak jak obecnie, 11 godzin bez przerwy. Utrzymana została także zasada, że nie więcej niż trzykrotnie w tygodniu kierowca może skrócić odpoczynek do minimum 9 godzin.
Nowością jest przepis, zgodnie z którym kierowcy przysługuje co najmniej raz na dwa tygodnie prawo do odpoczynku tygodniowego w pełnym wymiarze 45 godzin (tzw. regularny okres odpoczynku). Utrzymano dotychczasowe rozwiązanie, że kierowca nie może prowadzić dłużej niż 4, 5 godziny bez przerwy.
Obowiązkowa, minimum 45-minutowa przerwa w prowadzeniu może być dzielona na dwie części – jedna z nich powinna trwać co najmniej 15 minut, a druga co najmniej 30 minut.

Źródło: PAP

 

Komentarze

Brak komentarzy