Wobec filtrów do silników z wtryskiem bezpośrednim stawiane są coraz wyższe wymagania. MANN+HUMMEL oferuje w swoim programie wkłady filtracyjne w jakości wyposażenia fabrycznego pod marką MANN-FILTER, zarówno bezpieczne pod względem swoich funkcji, jak również o wydłużonym okresie serwisowania.
Trendy w zakresie rozwoju silników od lat skierowane są na wydłużanie okresów serwisowania silników i komponentów tak, by użytkownicy wszelkich maszyn i pojazdów mogli minimalizować koszty eksploatacyjne. Wymogi odnośnie wydłużonych okresów serwisowania dotyczą również filtrów oleju, paliwa i powietrza. Na terenie budowy, w warunkach szczególnego zapylenia otoczenia jasnym jest, że wkłady filtracji powietrza należą do najczęściej wymienianych części w mobilnych maszynach budowlanych oraz wozach ciężarowych pracujących na tych terenach. Funkcjonalność oraz żywotność maszyn są w dużym stopniu zależne od jakości powietrza. producenci maszyn wymagają separacji zanieczyszczeń w 99,99%. Dużą rolę odgrywają tutaj dwa czynniki: stopień separacji zanieczyszczeń przez filtr i przez to ochrona silnika oraz pojemność zanieczyszczeń jako pomiar okresu użytkowania wkładu filtracyjnego. Wybór właściwego filtra i jego konserwacja odgrywają zatem niebagatelną rolę.
Separacja zanieczyszczeń i pojemność
Montaż przez użytkownika maszyny, czy wozu ciężarowego filtra o ograniczonej mocy powierzchni separacji zanieczyszczeń powoduje, że do silnika przedostaje się nadmierna ilość kurzu, co z kolei ma wpływ na ponad proporcjonalny wzrost jego zużycia. W przypadku awarii maszyny często trudno jest ustalić jej przyczynę, wynikającą czasami z powodu zamontowania filtra niskiej jakości. Taki filtr przyspiesza znacznie zużycie łożysk, zaworów i elementów silnika. Jeśli natomiast filtr niskiej jakości ma do tego zbyt niską pojemność osadzania zanieczyszczeń, to musi być on częściej wymieniany, aniżeli w przypadku filtra wysokojakościowego z odpowiednią ilością medium filtracyjnego. Jest to bardzo często jedna z najdroższych przyczyn unieruchomienia maszyny, czy wozu, która odbija się na czynnikach kosztowych. Drugim problemem staje się zwiększone zużycie paliwa, które jest rezultatem wzrostu różnic ciśnień w filtrze powietrza.
Najlepszą ochroną silników maszyn budowlanych i wozów ciężarowych są filtry dopasowane dokładnie do warunków pracy danej maszyny, czy wozu i umożliwiające ich maksymalny czas pracy. Użytkownik maszyny wyposażonej w filtry wysokiej jakości może całkowicie zdać się na zalecane okresy serwisowania, a tym samym zminimalizować czasy przestojów. Zużycie wkładu filtracyjnego sygnalizowane jest na wskaźniku serwisowania.
Często przytaczany argument, że wysokiej jakości części są dużo droższe, przy głębszym namyśle staje się bezpodstawny, a to dlatego, że: udział filtrów w rocznych kosztach eksploatacyjnych np. maszyny budowlanej to zaledwie 1%. , zaś montaż filtra niskiej jakości to wzrost kosztów paliwa, napraw i wydłużonych niepotrzebnie przestojów.
Podobne argumenty mają zastosowanie w przypadku filtrów paliwa. Stosuje się je po to, aby oczyszczać z brudu i wody benzynę lub olej napędowy zanim znajdą się one w komorze spalania. Filtry chronią agregaty wtryskowe, silniki i zawory przed uszkodzeniem Zwłaszcza urządzenia wtryskowe silników Diesla reagują szczególnie wrażliwie na zanieczyszczenia. Po prostu szybko się zużywają. Rozwinięte przez MANN+HUMMEL specjalne medium filtracyjne Multigrade przez swoją strukturę dba o wydajną i równomierną separację zarówno kurzu, jak i wody.
Redukcja czasów przestoju
Multigrade jest elementem budowy filtra wstępnej filtracji oleju napędowego PreLine® z MANN+HUMMEL. Jest on zamontowany przed głównym filtrem paliwa i osiąga stabilną wartość separacji wody w granicach ponad 93%, zarówno przy wysoki prądach przepływu, jak i przy wysokim udziale wody w paliwie. Rezultatem tego jest wydajna ochrona przed korozją i abrazją. Dla użytkownika zastosowanie takiego wysokowartościowego filtra oznacza – podobnie jak w argumentacji przy filtrach powietrza – obniżenie kosztów eksploatacji poprzez zmniejszenie ilości napraw, dłuższe okresy pracy silnika i wydłużony okres serwisowania filtra głównego. Innymi zaletami filtra wstępnego PreLine® są: prosty montaż oraz integracja licznych funkcji, jak ogrzewanie i sygnał kontrolny uruchamiany przez czujnik wody, który sygnalizuje konieczność spuszczenia odseparowanej wody.
Komentarze