Paski klinowe i wielorowkowe

9 marca 2007, 0:00

Pasek klinowy, zębaty czy wielorowkowy służy do przekazywania napędu pomiędzy kołami pasowymi. Podstawową zaletą pasków jest cicha praca i niski koszt wytwarzania. Wadą – przeciętna trwałość – przynajmniej jak na warunki obsługi samochodów ciężarowych. Właśnie z tego względu w samochodach ciężarowych paski służą wyłącznie do napędu osprzętu, choć i tu są w miarę możliwości zastępowane innymi rozwiązaniami. Pasków zębatych nie spotka się oczywiście przy napędzie rozrządu ani przy napędzie pompy ciśnieniowej do pneumatyki hamulców.
Pasy klinowe i wielorowkowe wykonywane są zwykle z poliestrów, włókien nylonowych, szklanych, polichloroprenu i poliamidów (warstwy ochronne). W paskach zębatych stosuje się także kord stalowy.

Przeznaczenie i działanie
Zadaniem pasków w silnikach samochodów ciężarowych jest przekazywanie napędu z koła pasowego wału korbowego na koła pasowe alternatora, pompy cieczy chłodzącej, kompresora klimatyzacji, wentylatora chłodnicy, czy pompy wspomagania układu kierowniczego lub innych elementów hydrauliki. Paskami klinowymi napędzany jest także specjalistyczny osprzęt – np. agregat chłodniczy. Większość pasków renomowanych producentów posiada określony stopień olejoodporności i legitymuje się zdolnością do pracy do pracy w temperaturach z zakresu od -30 do + 85 0C.

Prawidłowe użytkowanie
Żywotność pasków zależy głownie od precyzji ich montażu, właściwego naciągu czy od środowiska w jakim pracują. Jeśli na pasek kapie olej lub paliwo – traci on na wytrzymałości. Troska o stan pasków spoczywa na mechanikach, którzy wykonują przy aucie określoną obsługę serwisową. Mając na uwadze fakt, że wielu kierowców jeździ na własny rachunek starszymi samochodami przypomina się o konieczności okresowej inspekcji pasków i ich systematycznej wymianie, zwłaszcza, że jest to jeden z najtańszych elementów eksploatacyjnych. Dobierając paski na wymianę warto bardzo precyzyjnie dobierać je nie tylko pod kątem długości i kształtu zębów, ale także ze względu na specyfikę wykończenia. Paski pracujące przy silniku są zwykle odporne na temperaturę i olej. Paski do urządzeń zewnętrznych (np. agregatów), które pracują nie osłonięte mogą być pokryte warstwą chroniącą przed promieniami UV. Jak widać ze względu na swoje właściwości nie będą współzamienne nawet jeśli mają te same gabaryty.

Czy warto ryzykować?
Zerwanie lub ślizganie paska może unieruchomić samochód w najmniej oczekiwanym momencie i narazić na straty finansowe. Na wszelki wypadek warto wozić ze sobą pasek zapasowy, choć nie zawsze będą warunki na to aby zmienić go w trasie. Niezmiernie ważne są paski napędu agregatu w chłodniach – przez tak banalną awarię można stracić cały ładunek.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!