CTL Logistics ekspertem na Targach TransRussia

, 16 kwietnia 2007, 0:00

W Moskwie dniach 27 – 30 marca odbyły się 12. międzynarodowe targi logistyczne – TransRussia 2007. W roli prelegentów wystąpili na nich również przedstawiciele polskiej branży logistycznej.

Krzysztof Niemiec, członek zarządu CTL Logistics wygłosił referat nt. przebiegu procesu liberalizacji transportu kolejowego w Unii Europejskiej.

W konferencji udział wzięli m.in. przedstawiciele rządów z krajów Europy Środkowej i Wschodniej, w tym również rządu polskiego. Nasz kraj reprezentowali wiceministrowie: transportu Bogusław Kowalski oraz gospodarki morskiej Zbigniew Graczyk.
Podczas sesji plenarnej dyskutowano na temat zmian polityki rynku transportowego w Rosji, która dąży do członkostwa w Światowej Organizacji Handlu. Wystąpienie Krzysztofa Niemca, który na przykładzie CTL Logistics przedstawił pozycję przewoźnika kolejowego na liberalizującym się rynku europejskim, trafiło na podatny grunt. W kontekście nadchodzących zmian w Rosji i Kazachstanie, przykłady rozwiązań zastosowanych w UE mogą być cennym źródłem wiedzy w planowanych tam procesach liberalizacyjnych.
Proces liberalizacji na rynku europejskim nie rozpoczął się w momencie otwarcia rynków poszczególnych krajów Wspólnoty dla przewoźników z innych krajów Unii, co miało miejsce 1 stycznia 2007 roku. Liberalizacja była procesem długofalowym i trwała przez wiele lat. Nabrała tempa w 2001 roku w związku z przedstawieniem tzw. 1 Pakietu Kolejowego (Dyrektywy 2001/12/WE, 2001/13/WE, 2001/14,WE). Jak argumentował Krzysztof Niemiec szybkość realizacji procesu liberalizacji w poszczególnych krajach Unii Europejskiej zależała od woli rządów poszczególnych państw. I tak, jako pierwsi rynek swój otworzyli Niemcy, Polacy uczynili to 5 lat temu, natomiast niektóre kraje (jak Francja) robią to dopiero od bardzo niedawna. Polska pozostaje jednak jednym z liderów pod względem postępów liberalizacji rynku w Europie. Udział prywatnych przewoźników kolejowych w przewozach w naszym kraju wynosi ok. 17%, czyli na poziomie porównywalnym z Niemcami i o ok. 1% więcej niż w następnych po Polsce Czechach.

Jak przekonywał Krzysztof Niemiec, do pełnego otwarcia rynku europejskiego nie wystarczy jedynie przygotowanie odpowiedniego prawa. Należy również działać na rzecz zniesienia istniejących w Europie barier technicznych, które znacznie utrudniają skuteczne działanie przewoźników w układzie międzynarodowym. Obecnie w krajach europejskich istnieje łącznie: 14 różnych systemów bezpieczeństwa, 4 systemy trakcyjne, 5 szerokości torów, 11 szerokości pantografów, ruch prawo i lewo stronny.
Jak podsumował Krzysztof Niemiec – proces liberalizacji jest procesem nieuniknionym, który niesie za sobą korzyści dla całego rynku kolejowego. Widać to najlepiej na przykładzie Polski. W minionym roku przewozy kolejowe towarów w naszym kraju wzrosły o 8%, przy zwiększeniu pracy przewozowej u przewoźników państwowych o 2,14%, natomiast prywatnych aż o 48,27%.
Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki TransRussia 2007 zgromadziły 415 wystawców z 25 krajów świata, w samej sesji plenarnej udział wzięło 300 osób z 20 krajów. Moskiewskie spotkanie co roku jest okazją do nawiązania kontaktów, które skutkują później podpisaniem licznych umów i kontraktów.

 

Komentarze

Brak komentarzy