Senat RP poparł zapisy klauzuli napraw zawarte w przyjętej przez Sejm nowelizacji ustawy Prawo Własności Przemysłowej. Nowe przepisy dają konsumentom możliwość wykorzystywania w naprawach pojazdów części nie tylko z logo koncernów samochodowych, ale także bezpośrednio od ich producentów. Koncerny samochodowe produkują zaledwie 20% części, zaś 80% zamawiają u niezależnych producentów, a następnie pakują w pudełka ze swoim logo i dodają wysoką marżę. Według zapisów klauzuli napraw, ochrona wzorów nie może dotyczyć części wytworu złożonego wykorzystywanego do przywrócenia mu wyglądu pierwotnego. Oznacza to, że oprócz naprawy pojazdu, zgodny z prawem będzie import, eksport oraz magazynowanie części pochodzących od niezależnych producentów.
Klauzula napraw jest przepisem zarekomendowanym przez Komisję Europejską. Obowiązuje już w wielu krajach europejskich – Wielkiej Brytanii, Włoszech, Luksemburgu, Irlandii, Holandii, Belgii, Hiszpanii, na Węgrzech czy Łotwie. Sprzeciwiają się jej głównie Francja i Niemcy, które w ten sposób chronią interesy swoich narodowych koncernów motoryzacyjnych.
Ustawa wraca jeszcze do Sejmu, ponieważ Senat wprowadził do niej poprawki. Nie dotyczą one jednak klauzuli napraw.
Komentarze