Ruszyła kampania Prawo do Naprawy

, 22 października 2007, 0:00

Reprezentanci motoryzacyjnego rynku części i napraw uruchomili kampanię Prawo do Naprawy podczas targów Equip’Auto. Celem kampanii jest ochrona prawa do konsumenckiego wyboru oraz konkurencji na rynku samochodowych części zamiennych, serwisowania i napraw oraz narzędzi i wyposażenia warsztatowego.

„Pojazdy stają się w coraz większym stopniu „komputerami na kołach”, stwierdziła rzecznik kampanii Sylvia Gotzen. „Podczas gdy technologiczne innowacje zapewniają lepszą kontrolę emisji zanieczyszczeń, jak również większe bezpieczeństwo i komfort jazdy, zwiększają jednocześnie stopień skomplikowania serwisu lub naprawy pojazdu. Równy i pełny dostęp do technicznych informacji, wielomarkowych narzędzi diagnostycznych i wyposażenia testowego, części zamiennych oraz szkoleń dla niezależnych uczestników rynku, jest zatem kluczowy, by zapewnić użytkownikom samochodów wysoką jakość części i napraw”, wyjaśniła.

Jest to prawdziwe wyzwanie ponieważ Rozporządzenie BER 1400/2002 (WE), które chroni konkurencję oraz prawo do konsumenckiego wyboru w zakresie sektora części i napraw, wygaśnie w roku 2010, a jego odnowienie jest niepewne. „Jeśli nie będziemy działać teraz, przyszłość niezależnego rynku motoryzacyjnego jak również swoboda konsumenckiego wyboru będą zagrożone” podkreślili zarówno członek zarządu FIGIEFA Michel Vilatte oraz Bert Mons, sekretarz generalny EGEA.

W odpowiedzi na to wyzwanie reprezentanci niezależnego rynku motoryzacyjnego zjednoczyli się, by bronić nie tylko ich prawa do wykonywania naprawy, ale również konsumenckiego prawa do serwisowania i naprawy ich pojazdu zgodnie z ich wyborem. „Kierowcy powinni mieć możliwość wyboru w kwestii tego co zostanie wykonane w ich samochodzie oraz kto wykona tę pracę, gdyż dotyczy to przecież ich własności” podkreśliła Caroline Ofoegbu, wicedyrektor FIA.

Kampania ma na celu poprawienie widoczności niezależnego, wielomarkowego rynku motoryzacyjnego, o którym wiedza zbyt wielu krajowych i europejskich polityków jest ograniczona. Kampania ma również uświadamiać, że sektor ten jest niezwykle ważny zarówno dla europejskiej gospodarki i społeczeństwa, zatrudniając 3,5 miliona ludzi w 665 tys. przedsiębiorstw.

„Sektor MSP to podstawa niezależnego, europejskiego, wielomarkowego rynku napraw. Małe i średnie przedsiębiorstwa zapewniają usługi naprawcze blisko konsumentów, pomagają utrzymać lokalne miejsca pracy, zarówno w wielkich miastach jak i na obszarach mniej zurbanizowanych”, powiedział Jacopo Moccia, dyrektor generalny CECRA. „Istnieje potrzeba regulacji prawnych, które zapewnią istnienie konkurencji oraz swobodę konsumenckiego wyboru, co umożliwi aftermaketowym przedsiębiorstwom sektora MSP kontynuowanie ich działalności.”, stwierdził Jan Koolen, sekretarz generalny AIRC.

Kampania Prawo do Naprawy nalega by producenci pojazdów w pełni stosowali się do przepisów Rozporządzenia BER 1400/2002 (WE). Problem ten jest wciąż aktualny, zwłaszcza w kontekście niedawnych decyzji wiążących koncerny Toyota, Fiat, DaimlerChrysler i Opel do zapewnienia niezależnym uczestnikom rynku dostępu do technicznych informacji w sposób niedyskryminujący, które zostały wydane we wrześniu 2007 przez Komisję Europejską.

Kampania Prawo do Naprawy wzywa również producentów pojazdów do udostępnienia informacji potrzebnych producentom narzędzi diagnostycznych, aby usprawnić konkurencję na rynku ogólnych narzędzi i wyposażenia warsztatowego.

W szczególności, kampania Prawo do Naprawy apeluje o odnowienie i ulepszenie Rozporządzenia BER, aby zapewnić efektywną i uczciwą konkurencję na niezależnym rynku motoryzacyjnym po roku 2010. Brak odnowienia Rozporządzenia BER mógłby spowodować lukę prawną, w zakresie tych pojazdów, których nie obejmuje nowe Rozporządzenie Euro 5 – 715/2007 (WE). Oczywiście w nowym BER oczekiwanych jest wiele poprawek, takich jak uwzględnienie specyficznych przepisów, dotyczących praw konsumenckich w zakresie gwarancji, opartych na broszurze wyjaśniającej.

Kampania będzie równolegle realizowana zarówno na poziomie struktur UE, jak i na poziomie krajowym, w tym również w Polsce. W Polsce projekt będzie realizowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych, we współpracy z producentami oraz dystrybutorami części zamiennych.

Aby uzyskać więcej informacji na temat kampanii Prawo do Naprawy odwiedź www.r2rc.eu

 

Komentarze

Brak komentarzy