Sprzęgło wentylatora

6 czerwca 2016, 16:05

W kwietniu bieżącego roku Nissens jako ekspert w zakresie układów chłodzenia silnika wdrożył do swojej oferty sprzęgła wentylatorów silnika do pojazdów ciężarowych. Wchodzące w jej zakres 39 referencji pokrywa ponad 100 ref OE oraz ponad 600 aplikacji do wszystkich popularnych pojazdów ciężarowych. Dodatkowo dwuletni okres gwarancji jest podkreśleniem najwyższej jakości produktów Nissens.

5587c5f694bf555816aa9c34aanissens-logoZadaniem sprzęgła wentylatora jest regulacja prędkości obrotowej śmigła wentylatora w zależności od temperatury cieczy chłodzącej silnik przepływającej przez chłodnię (obciążenia silnika) oraz temperatury otoczenia. Funkcja ta realizowana jest poprzez przekazywanie momentu obrotowego między dwoma obracającymi się dyskami sprzęgła, pomiędzy którymi znajduje się olej o dużej lepkości. Tylko najwyższej jakości sprzęgło wentylatora gwarantuje, że charakterystyka pracy wentylatora jest wprost proporcjonalna do zapotrzebowania silnika na chłodzenie. Sprzęgło musi modulować prędkość wentylatora w sposób płynny, pomiędzy załączeniem a wyłączeniem. Dla jego prawidłowej pracy niezwykle ważne jest również  zapewnienie prawidłowego przepływu powietrza przez chłodnice – zapewnia to utrzymanie płynu chłodzącego silnik w pożądanym zakresie temperatur.

Untitled-a

Sprzęgło wentylatora jest niezwykle ważnym elementem układu chłodzenia. Jeśli nie działa prawidłowo, pobiera zbyt dużo mocy oraz jest przyczyną nieprawidłowej temperatury pracy silnika. Jest wiele objawów uszkodzenia sprzęgła wentylatora, najczęstsze z nich to:

  • Temperatura silnika jest zbyt niska lub zbyt wysoka
  • Wentylator pracuje zbyt szybko gdy silnik jest zimny
  • Prędkość wentylatora nie wzrasta wraz z temperaturą silnika
  • Sprzęgło włącza się gwałtownie lub nie włącza się wcale
  • Głośna praca lub wibracje wentylatora

W przypadku jego awarii i konieczności wymiany w pierwszej kolejności należy znaleźć przyczynę uszkodzenia podłączając do pojazdu komputer diagnostyczny. Po zdiagnozowaniu usterki a przed rozpoczęciem instalacji należy usunąć wszystkie niezbędne elementy, aby umożliwić dostęp do sprzęgła wentylatora. Pamiętając o tym, by wszystkie prace przeprowadzać zawsze zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Następnie, jeśli konieczne jest zdjęcie przewodów układu chłodzenia należy spuścić płyn z układu chłodzenia. Jeśli jest to sprzęgło sterowane elektronicznie, należy również odłączyć przewód sterowania. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie stanu chłodnicy – należy sprawdzić czy nie jest zabrudzona, ponieważ jej zanieczyszczenie powoduje zaburzenie przepływu powietrza i w konsekwencji może doprowadzić do uszkodzenia sprzęgła wentylatora. Również stan napinaczy, pasków podlega weryfikacji, i w razie konieczności te elementy podlegają wymianie. Po odkręceniu śrub mocujących osłonę wentylatora oraz śruby mocujące sprzęgło na wale. Należy pamiętać, by zachować te śruby do późniejszego montażu sprzęgła wentylatora. Następnym krokiem jest dobór właściwego nowego sprzęgła wentylatora. Katalog dostępny pod adresem www.nissens.com.pl/katalog zapewnia prawidłowy dobór części, udostępniając szczegółowe dane techniczne, wysokiej jakości rysunki, zdjęcia oraz zdjęcie 360 °.  Po zdemontowaniu sprzęgła wentylatora należy sprawdzić stan śmigła wentylatora – jeśli jest pęknięty, łopatki są krzywe lub są inne uszkodzenia – element podlega wymianie, nie kwalifikuje się do naprawy. W ofercie Nissens dostępne są również kompletne sprzęgła wentylatorów wraz ze śmigłami.

Untitled-aa

Po potwierdzeniu prawidłowego doboru sprzęgła, można przystąpić do zamontowania śmigła wentylatora na nowym sprzęgle. Do przykręcenia wentylatora należy użyć zawsze nowych śrub dołączonych do każdego nowego sprzęgła Nissens. Jest to bardzo ważne, ponieważ w niektórych modelach aut łeb śruby służy jako nadajnik dla czujnika prędkości obrotowej sprzęgła wentylatora. Podczas dokręcania śrub należy koniecznie użyć klucza dynamometrycznego i wykonać tą operację z właściwym momentem dokręcania.  Przed zamontowaniem sprzęgła w aucie należy sprawdzić czy powierzchnia wału do którego montujemy sprzęgło jest czysta. Każde zanieczyszczenie może powodować bicie osiowe sprzęgła wentylatora. Kolejnym wrażliwym elementem jest cewka w przypadku sprzęgieł sterowanych elektronicznie. Każde jej uderzenie lub dociśnięcie może spowodować uszkodzenie. Po zamontowaniu sprzęgła, i wszystkich wcześniej usuniętych elementów kolejnym krokiem jest uzupełnienie poziomu płynu chłodzącego. Przed uruchomieniem silnika konieczne jest sprawdzenie ułożenia przewodów elektrycznych i ich zabezpieczenie oraz upewnienie się, że łopatki śmigła wentylatora obracają się swobodnie wewnątrz osłony i nie ocierają się o inne elementy. Ostatnią czynnością po uruchomieniu silnika jest podłączenie komputera diagnostycznego i upewnienie się, że nie występują żadne kody błędów.

Untitled-aas

Film prezentujący wymianę przykładowego sprzęgła wentylatora dostępny jest w katalogu online pod adresem www.nissens.com.pl/katalog . Pełna oferta sprzęgieł wentylatora Nissens dostępna w najlepszych hurtowniach części do pojazdów ciężarowych.

Artykuł sponsorowany Nissens

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!