Technologia DSRC (Dedicated Short-Range Communication) od niedawna odgrywa kluczową rolę w kontekście kontroli pojazdów ciężarowych. Umożliwia bowiem zdalny odczyt parametrów z tachografu bez konieczności zatrzymywania pojazdu. W poniższym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest DSRC, do czego służy i jak ta technologia zmienia proces kontroli pojazdów ciężarowych.
Spis treści:
- Zdalne kontrole obowiązkowe od 19 sierpnia
- Czym jest technologia DSRC i do czego służy?
- Jakie wykorzystuje się DSRC do kontroli ciężarówek?
Celem wprowadzenia przepisów, wymuszających wymianę starych tachografów na modele inteligentne, było przede wszystkim wykorzystanie technologii DSRC do kontroli ciężarówek. Jednak dopiero od niedawna obowiązują regulacje, które obligują organy kontrolujące do przeprowadzania takich właśnie kontroli.
Zdalne kontrole obowiązkowe od 19 sierpnia
Zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem UE 165/2014 od 19 sierpnia 2024 roku organy kontrolujące pojazdy ciężarowe na terenie Uni Europejskiej mają wyposażyć się w urządzenia korzystające z technologii DSRC. Tymczasem pod koniec września nadal nie wszystkie państwa UE zakupiły stosowne urządzenia. Co więcej, za ewentualne opóźnienia nie przewidziano żadnych konsekwencji.
Tymczasem uważa się, że wykorzystanie technologii DSRC wpłynie pozytywnie na poprawę bezpieczeństwa drogowego, a także usprawni pracę inspektorów oraz płynność ruchu. Technologia ta umożliwia bowiem bardzo szybki, zdalny odczyt kluczowych parametrów z inteligentnych tachografów, co wykorzystuje się w procesie preselekcji ciężarówek do standardowych kontroli.
Czym jest technologia DSRC i do czego służy?
Technologia DSRC to system bezprzewodowej komunikacji o zasięgu do ok. 1 km. Stworzono ją w celu wymiany informacji danych pomiędzy pojazdami (V2V – Vehicle-to-Vehicle) oraz między pojazdami a infrastrukturą drogową (V2I – Vehicle-to-Infrastructure).
Technologia DSRC umożliwia przesyłanie danych w czasie rzeczywistym, co pozwala organom kontrolnym na monitorowanie parametrów pojazdu oraz zapisów tachografu bez konieczności fizycznego zatrzymywania pojazdu. Warto jednak wiedzieć, że zgodnie z rozporządzeniem UE 165/2014 w przypadku niezatrzymania pojazdu do pełnej kontroli, dane uzyskane przy pomocy technologii DSRC należy usunąć w ciągu trzech godzin. Innymi słowy, sam zdalny odczyt parametrów nie może być podstawą do wystawienia mandatu. Nałożenie kary wymaga bowiem fizycznego zatrzymania pojazdu oraz przeprowadzenia standardowej kontroli.
Jakie wykorzystuje się DSRC do kontroli ciężarówek?
Technologię DSRC wykorzystuje się zatem do wstępnej selekcji ciężarówek. W tym celu inspektorzy odczytują dane za pomocą urządzeń zainstalowanych w radiowozach, które zdalnie łączą się z mijanymi pojazdami. Po wykryciu naruszenia, ciężarówka jest kierowana do szczegółowej inspekcji.
Z odczytu za pomocą DSRC można korzystać także stacjonarnie i to na dwa sposoby: za pomocą anten umieszczonych przy drodze na rozkładanych statywach oraz tych wbudowanych na stałe w specjalne bramownice.
Niezależnie od sposobu, wykorzystanie technologii DSRC pozwala odczytać z tachografów G2V1 aż 19 parametrów, w tym:
- numer rejestracyjny pojazdu,
- przekroczenia prędkości z ostatnich 10 dni,
- prowadzenia bez karty z ostatnich 10 dni,
- aktualną prędkość,
- informacje o ostatniej próbie naruszenia zabezpieczeń,
- informacje o włożonych do tachografu kartach kierowców.
Natomiast z tachografów G2V2 można w ten sposób dodatkowo odczytać dane dotyczące:
- ostatniej uwierzytelnionej pozycji GNSS,
- czasu nieprzerwanej jazdy,
- najdłuższego dziennego czasu jazdy z: dnia bieżącego, poprzedniego oraz aktualnego tygodnia.
Najnowsze tachografy udostępniają także informacje o bieżącym tygodniowym i dwutygodniowym czasie jazdy. Trudno więc zaprzeczyć, że stosowanie technologii DSRC faktycznie może poprawić bezpieczeństwo na drogach. Aby jednak było to możliwe, UE musi chyba najpierw skontrolować organy kontrolne i nałożyć kary za niestosowanie się do obowiązujących przepisów.
Komentarze