Diagnostyka systemu Denoxtronic 2.1 na przykładzie Volvo FH 440

TruckFocus.pl, 11 czerwca 2018, 10:50

Pojazdy VOLVO FH 440 produkowane od 09/2006 są fabrycznie wyposażone w układ katalitycznej redukcji tlenków azotu Denoxtronic 2.1 firmy Bosch. Dlatego też diagnostykę układu oraz naprawy systemu można przeprowadzać korzystając z testera diagnostycznego KTS Truck.

Rysunek 1 Interface diagnostyczny KTS Truck oraz komputer warsztatowy DCU 220

Do diagnostyki potrzebny jest tester KTS Truck z oprogramowaniem ESI[tronic] 2.0 oraz zestaw narzędzi diagnostycznych Bosch dedykowanych do tego systemu o nr. zamówieniowym Bosch 0 986 610 450:

Rysunek 2 Zestaw narzędzi diagnostycznych – 0 986 610 450

Oprogramowanie ESI[tronic] 2.0 wraz z urządzeniem KTS Truck oprócz tzw. ”suchej diagnostyki” oferuje również dostęp do wiedzy technicznej. W przypadku systemu Denoxtronic, po wybraniu pojazdu dostępne są informacje takie jak:

z1

  • Schematy obwodów elektrycznych, hydraulicznych lub funkcjonalnych. Dzięki którym np. jeśli w układzie pojawi się błąd od czujnika tlenków azotu NOx, na podstawie schematu połączeń możemy przeprowadzić sprawdzenie zasilania i komunikacji CAN czujnika ze sterownikiem.
  • Dane techniczne – gdzie znaleźć można szczegółowe informacje dotyczące elementów układu takie jak parametry zakresów temperatury i ciśnień ich pracy oraz parametry elektryczne: napięcie zasilania, oporności poszczególnych czujników oraz informacje o sygnałach sterujących. Dodatkowo w tej zakładce zawarte są informacje o rozmieszczeniu komponentów w pojeździe.

z2

Korzystając z tych funkcji szybko możemy zidentyfikować i usunąć problem z systemem Denoxtronic. Np. w przypadku Jeśli sterownik zgłasza błąd od modułu dozującego AdBlue to na podstawie dostępnych danych wiemy gdzie szukać podzespołu w pojeździe i możemy sprawdzić sygnały elektryczne dochodzące do modułu.

  • Komunikaty techniczne – funkcja ta oferuje dostęp do szczegółowych informacji odnośnie zasady działania systemu, budowy modułów tłoczących i dozujących oraz instrukcję wymiany filtra głównego i wstępnego w module Denoxtronic 2.1.

Procedurę diagnostyczną opisują poniższe kroki:

1.    Identyfikacja pojazdu – wybór systemu.

W celu przeprowadzenia diagnozy w pierwszej kolejności należy wybrać odpowiedni pojazd. Po zidentyfikowaniu pojazdu przechodzimy w testerze do menu diagnostycznego i wybieramy systemy oczyszczania spalin – ADS/SCR AdBlue.

2.    Odczyt błędów

Po wybraniu funkcji Odczytaj błędy – wyświetlane są aktualne kody usterek:

z3

oraz tzw. błędy długotrwałe. Dodatkowo wyświetlany jest status błędu oraz licznik wystąpień.

Jeśli podczas diagnostyki systemu pojawi się bardzo duża ilość błędów najlepiej je skasować za pomocą funkcji „Usuń błędy” i odczytać ponownie. Jeśli sterownik pokazuje błąd „Przerwanie dozowania DEF. Specjalne wskazówki” to oznacza że zapisał się błąd długotrwały. Pojawienie się błędu w trakcie jazdy powoduje zapalenie lampki diagnostycznej oraz ograniczenie mocy silnika. Po naprawie i skasowaniu błędu za pomocą KTS jest on dalej zapisany w pamięci, ale nie zapala się lampka, a system działa poprawnie, całkowite skasowanie błędu z pamięci sterownika jest możliwe dopiero po 400 dniach od usunięcia przyczyny jego wystąpienia.

Jeżeli pomimo pierwszego skasowania błędów zapisanych w sterowniku, dalej pojawiają się błędy, możemy skorzystać z pomocy wybierając funkcję „Poszukiwanie błędów” program wyświetla instrukcję krok po kroku jakie podzespoły sprawdzić aby zlokalizować usterkę.

3.    Aktualne wartości

Po wybraniu funkcji Aktualne wartości  mamy możliwość wybrania parametrów systemu i ich wyświetlenia w postaci liczbowej lub graficznej.

z4

Odczyt wartości dotyczącej poziomu napełnienia zbiornika AdBlue pozwala nam ocenić ewentualne uszkodzenie czujnika poziomu. Natomiast wartość ciśnienia AdBlue pomaga nam ocenić kondycję pompy w module tłoczącym.

Funkcje specjalne

z5

Zakładka „Funkcje specjalne” oferuje ciekawe akcje pomocne zarówno podczas serwisowania jaki i diagnostyce. I tak np. odpowietrzanie układu obwodu Adblue przeprowadzamy po wymianie filtrów oraz przed sprawdzeniem wydajności modułu tłoczącego.

Wykorzystując funkcję Kontrola sprężenia/spadku ciśnienia sprawdzamy szczelność modułu tłoczącego i dozującego.

Funkcja „Wydajność tłoczenia pompy/pomiar ilości dawki” pozwala ocenić poprawne działanie modułu tłoczącego oraz modułu dozującego. Badanie przeprowadzamy ze zdemontowanym modułem dozującym z układu wydechowego.

UWAGA !!!

Jeśli uruchomimy test bez demontażu modułu dozującego możemy uszkodzić katalizator SCR. Wykorzystując przewody przedłużające z walizki zestawu 0986610450 montujemy moduł dozujący na naczyniu pomiarowym i uruchamiamy funkcję.

Po przeprowadzeniu testu, który trwa ok. 120 s sprawdzamy, ile AdBlue jest w naczyniu pomiarowym i porównujemy z informacjami dostępnymi w programie ESI[tronic]. W trakcie badania widzimy wartość ciśnienia generowanego przez pompę AdBlue. W przypadku gdy ciśnienie jest za niskie nie osiągniemy żądanych wartości dozowania – oznacza to że moduł tłoczący jest uszkodzony (zanieczyszczone filtry, uszkodzona pompa, uszkodzony zawór).

z6

W przypadku gdy wartości dozowanego AdBlue jest nieprawidłowa to możemy zastosować wzorcowy moduł dozujący z walizki lub drugi sprawny moduł. Badanie ułatwia nam znalezienie uszkodzonego elementu.

Zerowanie liczników zamrażania

W opcji Ustawienia/konfiguracje jest dostępna opcja „Licznik bezwzględnej liczby cykli zamrażania”, która pozwala na wyzerowanie tych wskazań. Kalibrację przeprowadzamy zawsze po wymianie modułu dozowania. Stan pierwszego licznika wzrasta, gdy cała ciecz AdBlue nie została odpompowana z modułu a temperatura spadnie poniżej -10 stopni. Gdy stan licznika osiągnie 20 wysyłany jest odpowiedni kod błędu. Stan drugiego licznika rośnie, gdy mimo wypuszczenia całej cieczy, temperatura spadnie poniżej wyżej podanej wartości. W takim przypadku kod błędu zostanie wysłany gdy stan licznika osiągnie wartość 5000.

z7

Zastosowanie KTS Truck oraz zestawu diagnostycznego 0 986 610 450 pozwala nam przeprowadzić pełną diagnostykę systemu Denoxtronic i prawidłowo wyszukać uszkodzone elementy systemu.

Komentarze

Brak komentarzy