Dokładnie 19,44 l oleju napędowego na 100 km bądź też w przeliczeniu niecałe 0,8litra na 100 tonokilometrów (tkm) – oto wynik jazdy testowej samochodu ciężarowego Mercedes-Benz Actros o ładowności 40 ton, na trasie 12 728,94 kilometrów. Jest to wynik rekordowy i według obserwatorów Księgi Rekordów Guinnessa zasługuje na wpis jako światowy rekord w kategorii „Najbardziej ekonomiczny 40-tonowy samochód ciężarowy”
Podczas trwającej siedem dni bez przerwy jazdy testowej na torze w Nardo seryjny nowy Actros z ponad 25-tonowym załadunkiem oraz średnią prędkością 80 km/h udowodnił, że w zakresie pojazdów użytkowych wersja „samochodu jednolitrowego” jest realna już od 0,8 litra paliwa na 100 tkm.
Celem przeprowadzonej w Nardo (południe Włoch) jazdy testowej sprawdzającej zużycie paliwa w nowym Actrosie było pokazanie, czego może dokonać nowoczesna technika samochodowa w idealnych warunkach terenowych. Przeprowadzone równolegle testy porównywalnego samochodu miały wykazać, jakie czynniki są odpowiedzialne za różnice zużycia paliwa w codziennym ruchu na europejskich drogach. Testy nadzorowało Niemieckie Stowarzyszenie Kontroli Pojazdów Mechanicznych DEKRA.
Jazda testowa w Nardo pokazała, jakie czynniki w ruchu drogowym zwiększają zużycie paliwa. Należą do nich: zła infrastruktura drogowa i brak sterowania ruchem, nieprawidłowa konfiguracja pojazdu, jego niewystarczająca konserwacja oraz złe nawyki kierowcy. Pomiary dokonane w Nardo potwierdziły dane Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA), zgodnie z którymi chwilowe zużycie paliwa przez pojazd o ładowności 40 ton może się potroić, gdy pojazd musi zatrzymywać się dwa razy na kilometr, zamiast jechać z prędkością 50 km/h.
Komentarze