Stagnacja na rynku samochodów ciężarowych nie ustaje

17 lipca 2008, 0:00

Od kilku miesięcy pogłębia się stagnacja na rynku samochodów ciężarowych. Przyczyny są wciąż takie same: bardzo niski kurs Euro w stosunku do złotego, zmniejszający zyski, oraz drożejące paliwo, zwiększające koszty. Szczególnie duży wpływ ma to na sytuację ekonomiczną firm zajmujących się transportem międzynarodowym.

W sytuacji niepewności drastycznie ograniczyły zakupy nowych oraz używanych pojazdów, szczególnie ciągników siodłowych. Coraz więcej przewoźników wycofuje się z zawartych wcześniej umów, nawet pomimo spadku cen nowych i używanych samochodów. Statystyk sprzedaży nowych pojazdów nie są w stanie poprawić zakupy samochodów dystrybucyjnych, przeznaczonych do transportu krajowego, oraz budowlanych. W pierwszym przypadku sprzedaż utrzymuje się na stałym poziomie od kilku lat. Natomiast segment pojazdów budowlanych, cieszących się ostatnio dużym zainteresowaniem, również zaczyna odczuwać stagnację, wynikającą z przedłużających się procedur przetargowych, a więc braku pracy.

Patrząc z punktu widzenia wartości używanych samochodów, rynek używanych ciężarówek zareagował na sytuację gwałtownymi spadkami cen. Nadpodaż samochodów, ale przede wszystkim, brak zainteresowania nimi, spowodowały, że ciągniki siodłowe zaczęły tanieć w tempie 1 – 1,5 tys. Euro (netto) miesięcznie. Oznacza to spadek ich wartości o ok. 15% od początku roku, a z pewnością nie jest to koniec. To duże spadki, zwłaszcza, gdy spojrzy się na sytuację rynkową sprzed roku, gdy ciężarówek ze względu na ogromny popyt po prostu zabrakło. Specyficzna sytuacja braku zainteresowania ze strony przewoźników, spowodowała bardzo duży rozrzut w wartościach wywoławczych pojazdów oferowanych przez komisy.

Na razie nie widać żadnych oznak ożywienia rynku. Kurs Euro wciąż się umacnia, a paliwa drożeją. Należy więc spodziewać się dłuższego zastoju w branży, tym bardziej, że przed nami wakacje, okres tradycyjnie słabej koniunktury.

Ciągniki siodłowe przyjęte do porównania:

  • DAF FT 95XF.430 Space Cab
  • Iveco Stralis AS440S43 T/P
  • MAN 18.410 BLS XXL
  • M-B Actros 1844 LS Megaspce
  • Renault Magnum 440.18 T
  • Scania R 420 Highline
  • Volvo FH12 420 Globetrotter

Źródło: EurotaxGlass”s Polska Sp. z o.o.

 

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!