Ciężarówki pod specjalnym nadzorem

1 grudnia 2008, 0:00

Firma kurierska TNT Express Poland wdrożyła specjalistyczny system do zarządzania połączeniami drogowymi.

System ROCS (Road Operations Control Systems) zarządza wszystkimi połączeniami krajowymi i międzynarodowymi, realizowanymi przez flotę należącą do TNT Express, jak również jej podwykonawców. Polska jest jednym z 32 państw, w których wdrożono system.

ROCS zbiera i przetwarza bieżące dane nt. wszystkich rodzajów połączeń drogowych TNT w Polsce: ciężarówek kursujących pomiędzy wszystkimi oddziałami firmy w trybie połączeń nocnych, pojazdów przewożących przesyłki drogowe do lotnisk (tzw. „air feeders”), a także połączeń międzynarodowych.

ROCS pomaga zaplanować trasy pojazdów wahadłowych (tzw. linehauli – kursujących pomiędzy oddziałami TNT), skrócić czasy tranzytowe, lepiej wykorzystać flotę – dzięki weryfikacji wypełnienia pojazdów – i efektywniej zarządzać kosztami – mówi Krystian Kamiński, L/H Operations Manager, TNT Express Poland – Najważniejsza jest jednak optymalizacja pod kątem jakości: ROCS pomaga kreować najbardziej optymalną sieć połączeń. Automatyzując działania, system eliminuje czynnik błędu ludzkiego.


ROCS, który wkrótce stanie się narzędziem globalnym, już teraz obejmuje blisko 4000 połączeń drogowych w 32 europejskich państwach, a korzysta z niego niemal 2600 użytkowników (w Polsce – 150).

ROCS składa się z trzech modułów: ROCS Plan, ROCS Operate oraz ROCS Manage Cost & Performance. Pierwszy służy planowaniu rozkładowych połączeń linehauli. Dostęp do niego mają wszyscy użytkownicy, ale wprowadzanie zmian zastrzeżono dla kadry menedżerskiej. ROCS Operate to platforma dla pracowników oddziałów i centrów przeładunkowych. Moduł służy do potwierdzania dostępności kierowców i pojazdów, zatwierdzania wyjazdu ciężarówek, przygotowywania dokumentów i trasy. Istnieje tu możliwość dodawania nowych połączeń (tzw. „ad-hoc” – wcześniej nieprzewidzianych, ale niezbędnych do zapewnienia dostawy towaru zgodnie z deklarowanymi przez firmę terminami doręczeń). Wszystkie fazy działań są automatycznie monitorowane, dzięki czemu system sygnalizuje ewentualne problemy, np. potencjalne opóźnienia na którymkolwiek z etapów. Moduł umożliwia m.in. automatyczne przygotowanie kompletnej dokumentacji dla kierowcy (dokładne informacje nt. towaru, destynacji, godziny dostarczenia, etc). Ostatni z modułów to ROCS Manage Cost & Performance odpowiedzialny za kontrolę i automatyzację naliczania kosztów wszystkich połączeń. Moduł umożliwia również weryfikację jakości każdego połączenia: terminowości transportu oraz ewentualnych uszkodzeń, etc.

Dzięki temu jednolitemu narzędziu poprawiliśmy przepływ informacji i wymianę doświadczeń w skali międzynarodowej – dodaje Krystian Kamiński. – Za jego sprawą wprowadziliśmy też elektroniczny obieg dokumentów. Dzięki nowym technologiom, które zmniejszają zużycie papieru, aktywnie wspieramy nasze działania proekologiczne.

ROCS to autorski system TNT; oparto go na aplikacjach Windows, dzięki czemu charakteryzuje go wysoka intuicyjność i prostota – tak, aby nawet osoby nie pracujące na co dzień z komputerem płynnie go obsługiwały. System, umieszczony na serwerze Citrix, zintegrowano z aplikacją SAP. ROCS zastąpił dotychczas stosowaną aplikację ROMEO, operującą na platformie UNIX. System został zintegrowany z oprogramowaniem dotychczas funkcjonującym w TNT.

Rozbudowana sieć doręczeń TNT w Polsce stanowiła świetną próbkę dla całego systemu transportowego firmy. Dlatego, w procesie wdrożenia systemu ROCS Polska była jednym z państw pilotażowych. Po okresie testowym system został ostatecznie wdrożony w październiku br. Implementację poprzedziły szkolenia we wszystkich oddziałach TNT w Polsce, obejmujące kilkaset osób. Za wdrożenie ROCS i szkolenia odpowiedzialny był dział zarządzający siecią transportową TNT Express Poland.

System jest elastyczny i skalowalny: został opracowany również z myślą o nowych połączeniach, oddziałach i centrach przeładunkowych – będzie wzrastał w miarę dalszego rozbudowywania infrastruktury drogowej TNT Express w Polsce – zapowiada Krystian Kamiński.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!