Naczepy bezramowe KH-Kipper

Redakcja, 18 maja 2017, 15:52

 Firma KH-Kipper wprowadza nowe naczepy mające ułatwić transport po trudnym i niestabilnym terenie. Koncepcja naczepy N30 W1U czerpie inspirację z rynku amerykańskiego, by być może wkrótce zadomowić się na dobre na europejskich drogach.

Naczepę N30 W1U stworzono głównie do przewozu sypkich materiałów stosowanych w budownictwie, takich jak piasek lub żwir. Ale transport to nie jedyne zadanie jakiemu naczepa jest w stanie sprostać. Umożliwia ona równomierne rozłożenie materiału na drodze bezpośrednio ze skrzyni. Cienka, 5-centymetrowa warstwa może zostać rozsypana bez użycia dodatkowego sprzętu.

Charakterystyczny kształt skrzyni 28 m3 zapobiega przyleganiu lepkiego materiału wewnątrz przestrzeni ładunkowej oraz skraca czas rozładunku. Skrzynia unikatowej naczepy samowyładowczej zamontowana została bezpośrednio na tylnym wózku. Umożliwia to łatwy wyjazd z grząskiego terenu lub wyładowanego materiału. W przypadku braku nacisku na osie napędowe niekiedy kierowca napotyka problemy z odjechaniem. Tutaj opuszczając naczepę automatycznie popycha ona ciągnik do przodu.

Po wysypaniu ładunku ze skrzyni naczepa automatycznie przesuwa się do przodu robiąc miejsce dla wysypywanego materiału. Dzięki takiej konstrukcji pojazd jest bardziej mobilny bez potrzeby stosowania lepszego napędu ciągnika. Naczepą można manewrować na niewielkiej powierzchni. Po podniesieniu skrzyni odległość pomiędzy naczepą a ciągnikiem ulega zmniejszeniu, przez co cały zestaw zajmuje mniej miejsca.

Konstrukcja bezramowa wpływa także na redukcję masy pojazdu bez wpływu na jego wytrzymałość. Tradycyjna rama jest zastąpiona ramą z przegubami tworzącą w czasie wywrotu przestrzenną konstrukcję. Takie rozwiązanie zwiększa sztywność i stabilność podczas wyładunku znacznie lepiej, niż w przypadku tradycyjnej naczepy. Większa ładowność pojazdu wynika z braku konieczności stosowania ramy pośredniej.

Optymalny kompromis pomiędzy wagą a wytrzymałością, osiągnięto dzięki zastosowaniu w produkcji wysokogatunkowego, trudnościeralnego aluminium. W przypadku utraty stabilności podczas wyładunku pojazd mógłby ulec przewróceniu stwarzając zagrożenie zdrowia i życia kierowcy lub postronnych osób. Bezpieczny, bo stabilny wyładunek zapewnia nisko usytuowany środek ciężkości skrzyni. Wyładunek dodatkowo stabilizuje rama pomocnicza łącząca płytę sprzęgową z centralną częścią skrzyni.

Naczepę wyposażono w plandekę obsługiwaną z poziomu ziemi, która pozwala w stosunkowo krótkim czasie przykryć i odkryć przewożony ładunek. Brak potrzeby wchodzenia na skrzynię zwiększa bezpieczeństwo i pozwala uniknąć wypadków.

Komentarze

Brak komentarzy