Zgodnie z przewidywaniami sytuacja na światowym rynku samochodów użytkowych była w ubiegłym roku zróżnicowana. Podczas gdy rynek samochodów ciężarowych w Ameryce Łacińskiej rozwijał się korzystnie w pierwszej połowie 2008 r., w drugiej połowie roku w Europie nastąpiło odwrócenie kilkuletniej silnej tendencji wzrostowej. Tymczasem rynki krajów NAFTA, strefy Północnoamerykańskiego Układu Wolnego Handlu, oraz Japonii ponownie się skurczyły.
Pomimo globalnego kryzysu ekonomicznego, rynek autobusów o DMC powyżej ośmiu ton zwiększył się na całym świecie, a szczególnie w Meksyku i Europie Środkowo-Wschodniej. Także rynki Europy Zachodniej i Ameryki Północnej po raz kolejny zanotowały wzrost.
Daimler Trucks zwiększył sprzedaż o jeden procent
Daimler Trucks – pion koncernu Daimler AG zajmujący się samochodami ciężarowymi – może zaliczyć rok 2008 do udanych i to mimo globalnego kryzysu finansowo-ekonomicznego, który rozpoczął się w drugiej połowie roku. Firma sprzedała na całym świecie ogółem 472 100 lekkich, średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, co oznacza wzrost o jeden procent w porównaniu rokiem poprzednim. Dzięki takiemu wynikowi Daimler Trucks obronił swoją pozycję największego na świecie producenta średnich i ciężkich ciężarówek.
Mercedes-Benz Trucks sprzedał na całym świecie 170 100 pojazdów, co jest najlepszym wynikiem w historii firmy. Sprzedaż wzrosła o sześć procent w porównaniu do poprzedniego rekordu, który ustanowiono w roku 2007. Osiągnięcie to było przede wszystkim wynikiem dużego zapotrzebowania na flagowy samochód ciężarowy Mercedes-Benz Actros nowej generacji. Za rekordowym wynikiem stoją głównie wzrosty sprzedaży na Bliskim Wschodzie (+ 90 procent, 11 300 pojazdów) oraz Ameryce Łacińskiej (+ 14 procent, 43 400), gdzie na zwiększenie sprzedaży szczególnie duży wpływ miał większy popyt zanotowany na rynku brazylijskim (+ 23 procent, 34 500). W Rosji Mercedes-Benz sprzedał 1 800 ciężarówek, czyli o 35% więcej niż w roku poprzednim. Marka z trójramienną gwiezdą obroniła także pozycję lidera na kluczowych dla siebie rynkach w Niemczech, Turcji i EU29.
Mitsubishi Fuso znalazł nabywców na 197 700 samochodów w roku 2008, zwiększając sprzedaż w skali globalnej o pięć procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Był to najlepszym pod tym względem wynik odnotowany przez firmę od chwili jej pełnego włączenia do grupy Daimler AG w roku 2004. 16-procentowy wzrost sprzedaży (155 700 pojazdów) na rynkach eksportowych zdołał z nawiązką zrównoważyć spadek na krajowym rynku japońskim (-22 procent, 42 000). Swój sukces na rynku międzynarodowym Mitsubishi Fuso zawdzięcza między innymi 47 000 samochodów sprzedanych w Indonezji (+ 58 procent) a także 10 800 ciężarówek, które znalazły nabywców w Turcji (+ 28 procent). Mitsubishi Fuso to lider rynku lekkich samochodów ciężarowych w Indonezji i na Tajwanie, gdzie jego udział w rynku wynosi odpowiednio 56,7 procenta i 59,1 procenta.
Pomimo kurczącego się rynku, sprzedaż Mitsubishi Fuso w Europie i Turcji wzrosła o 10 procent (20 800 pojazdów). Mitsubishi Fuso Canter – przeznaczony na rynek europejski – jest produkowany w Portugalii, gdzie w październiku 2008 r. z taśm montażowych zjechał 150-tysięczny egzemplarz tego modelu.
W roku 2008 Daimler Trucks North America sprzedał ogółem 104 300 ciężarówek marki Freightliner, Western Star, Sterling oraz autobusów marki Thomas (-12 procent). W strefie NAFTA, dzięki dużemu popytowi na flagowego Freightlinera, czyli ciężki model Cascadia, Daimler Trucks North America mogą zaliczyć ubiegły rok do w miarę udanych – z wynikiem 95 100 sprzedanych pojazdów, co wprawdzie stanowi 12-procentowy spadek, jednakże rynek w tym regionie skurczył się o 16 procent. Sprzedaż w Meksyku wzrosła do 9 400 (+ 9 procent). Właśnie tu zostanie otwarty nowy zakład produkujący ciężarówki marki Freightliner.
Daimler Trucks – firma dobrze przygotowana dzięki programowi Global Excellence
Konsekwentne wdrażanie programu Global Excellence (globalnej strategii rozwoju Daimler Trucks) przynosi szczególnie wyraźne korzyści w dzisiejszej atmosferze gospodarczej i stanowi podstawę do kontynuowania sukcesu. Andreas Renschler, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za Daimler Trucks, uważa, iż „Daimler Trucks jest dobrze przygotowany do dzisiejszej trudnej sytuacji rynkowej. Dzięki programowi Global Excellence, w roku 2008 byliśmy w stanie ponownie zwiększyć sprzedaż, pomimo wszystkich tych globalnych wyzwań gospodarczych.”
Program Global Excellence, zainaugurowany w 2005 r., obejmuje cztery filary: zarządzanie cyklami rynkowymi, doskonałość operacyjną, wykorzystywanie potencjału rynkowego i pozyskiwanie nowych rynków zbytu (zwłaszcza nowych rynków wschodzących, takich jak Indie i Rosja) oraz tworzenie przyszłych generacji produktów i technologii.
Oprócz dalszego wdrażania pierwszych dwóch inicjatyw, dział samochodów ciężarowych koncernu Daimler AG zwiększa obecnie swoje zaangażowanie w realizację filaru trzeciego i czwartego. W kwietniu 2008, Daimler Trucks i indyjska grupa Hero utworzyły joint venture pod nazwą Daimler Hero Commercial Vehicles Ltd. Kolejnym kluczowym rynkiem dla firmy jest Rosja, gdzie rośnie zapotrzebowanie na nowe i używane pojazdy użytkowe. W grudniu 2008 r. Daimler Trucks nawiązały partnerstwo strategiczne z rosyjskim producentem samochodów ciężarowych, firmą Kamaz, obejmując 10-procentowy pakiet udziałów w tej firmie.
Filar czwarty (tworzenie przyszłych generacji produktów i technologii) koncentruje się na dalszym rozwoju technologii alternatywnych układów napędowych i paliw. Aby wzmocnić swoją przyszłą konkurencyjność, Daimler wciąż inwestuje w nowoczesne produkty i technologie przyszłości. Mając powyższe na uwadze, firma nie tylko buduje nową tłocznię dla zakładów w Gaggenau, która posłuży między innymi do produkcji zewnętrznych paneli samochodów ciężarowych Mercedes-Benz, ale uruchamia także montażownię ciężarówek marki Freightliner w meksykańskim Saltillo.
Daimler Buses odnotowują rekordowy poziom sprzedaży
Rok 2008 przyniósł rekordową w historii sprzedaż również w przypadku Daimler Buses. 40 600 sprzedanych autobusów marek Mercedes-Benz, Setra i Orion na całym świecie to o cztery procenty więcej niż w rekordowym roku 2007 r. Co więcej, europejska sprzedaż minibusów Mercedes-Benz opartych na modelu Sprinter wzrosła o 18 procent i wyniosła 1 100 sztuk.
Wobec umiarkowanego wzrostu zapotrzebowania w Europie Zachodniej na autobusy o DMC powyżej ośmiu ton, Daimler Buses zwiększyły sprzedaż o 12 procent (7 800 pojazdów), powiększając udziały w rynku do 30,1 procenta. Daimler Buses znacząco wzmocnił swoją wiodącą pozycję na stabilnym rynku niemieckim, w którym udział firmy powiększył się do 60,1 procenta w wyniku 11-procentowego wzrostu sprzedaży, co w liczbach bezwzględnych oznacza 3 100 dostarczonych autobusów. Daimler Buses zanotowały także wyraźnie większy popyt w Turcji (+ 21 procent, 1 000 pojazdów), umacniając się na pozycji lidera z wynikiem 56,2 procent udziału w miejscowym rynku pojazdów tego typu (+4,1 procent). Również w Europie Środkowej i Wschodniej sprzedano o 68 procent więcej autobusów (1 300), zwiększając udziały w rynku z 17,8 do 23,8 procent. Rynek NAFTA powiększył się o 11 procent, zaś sprzedaż Daimler Buses w regionie wzrosła o 15 procent i wyniosła 7 000 autobusów. Kluczowy z punktu widzenia firmy rynek brazylijski zwiększył się znacząco, skutkując czteroprocentowym przyrostem poziomu sprzedaży Daimler Buses (13 100 sztuk).
„Rok 2008 był dla naszych autobusów rokiem bezsprzecznie rekordowym, gdyż Daimler Buses osiągnął najlepszy w historii wynik sprzedaży", mówi Andreas Renschler. „Posiadając udziały w rynku na poziomie 15 procent, jesteśmy światowym liderem w sektorze autobusów o DMC powyżej ośmiu ton. Szczególną satysfakcją napawa nas fakt, że globalny kryzys finansowy i gospodarczy nie przeszkodził nam utrzymać się na pozycji lidera takich kluczowych rynków jak niemieckiego i tureckiego, zachowując także wiodącą pozycję w Meksyku i Ameryce Łacińskiej.” Daimler Buses to także lider rynku autobusów o napędzie hybrydowym – po drogach Ameryki Północnej jeździ obecnie około 1.700 Orionów zasilanych takim właśnie układem napędowym.
Komentarze