Jeszcze w marcu 2009 r. będzie gotowe pierwsze w Europie oprogramowanie do planowania tras przewozów, zawierające możliwość obliczania emisji dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń. „Emissions calculatormap&guide Professional”, bo tak się nazywa to oprogramowanie stworzone przez firmę Planung Transport Verkehr (PTV) z niemieckiego Karlsruhe, zostało głównie przeznaczone dla firm sektora STL.
Możliwość dokładnego obliczania wartości różnego rodzaju zanieczyszczeń ma szczególne znaczenie w świetle najnowszych projektów Komisji Parlamentu Europejskiego (KPE), dotyczących planowanego wprowadzenia euro winiet. Komisja uchwaliła bowiem nowe przepisy w sprawie euro winiet. Ich wprowadzenie umożliwiłoby w przyszłości naliczanie w ramach opłat drogowych dodatkowych kosztów z tytułu hałasu, korków oraz zanieczyszczeń powietrza pyłem i tlenkiem azotu. Dotychczas kraje członkowskie ustalając wysokość opłat drogowych mogły jedynie uwzględniać koszty korzystania z infrastruktury. Ostateczną zgodę na tę propozycję musi jednak wyrazić jeszcze Rada Unii Europejskiej.
Dokładnym wyliczeniom poziomu emisji szkodliwych substancji z rur wydechowych ciężarówek służy najnowsze oprogramowanie firmy PTV – „Emissions calculatormap&guide Professional”. Jest to narzędzie przeznaczone szczególnie dla tych przewoźników drogowych i operatorów logistycznych, którym zależy na ochronie środowiska naturalnego, a w świetle ostatnich prac ustawodawczych KPE, również dla tych którym zależy na racjonalizacji kosztów działalności przewozowej. Będą oni mogli dokładnie obliczać emisję szkodliwych substancji poprzez monitorowanie pojazdów, czy planowanie tras zapewniających najmniejsze zużycie paliwa. Ta funkcja w oprogramowaniu będzie niejako certyfikatem ochrony środowiska w firmie przewozowej.
Największym restrykcjom dotyczącym ochrony środowiska podlega dwutlenek węgla. Oprócz wyliczania emisji tego gazu, uważanego w nadmiarze za głównego winowajcę globalnego ocieplania klimatu, Emissions calculatormap&guide Professional umożliwi użytkownikom wyliczenie poziomu spalania oleju napędowego oraz emisji w czasie przejazdu: tlenku węgla (CO), węglowodorów, tlenków azotu, tlenków siarki i innych zanieczyszczeń.
Użytkownik musi najpierw wprowadzić do programu parametry zestawu transportowego, jak masa, klasa emisji spalin, rodzaj paliwa, czy stosowane filtry cząstek stałych. Następnie program komputerowy wylicza emisję zanieczyszczeń na określonej trasie. Wartości emisji są pokazywane w formie listy w podsumowaniu zaplanowanej trasy i w osobnej tabeli, stanowiącej niejako plan podróży. Tak sporządzony raport o zanieczyszczeniach może zostać wydrukowany. Zebrane tym sposobem szczegółowe informacje o zanieczyszczeniach umożliwiają natychmiastowe sprawdzenie emisji z każdego pojazdu. Stanowią podpartą dokładnymi wyliczeniami bazę do dalszych działań, zmierzających ku maksymalnej redukcji emisji spalin, a w rezultacie prac KPE – do zmniejszenia kosztów transportu.
Komentarze