W I kwartale 2017 sprzedano 211 tys. opon do ciężarówek

Redakcja, 12 czerwca 2017, 11:45

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, na europejskim rynku opon ciężarowych odnotowano w I kwartale tego roku wzrost sprzedaży o 15 proc.

Wartość opon wynosi średnio 5 proc. kosztów firmy transportowej. Jednak ogumienie w długookresowej perspektywie wpływa na 40 % jej kosztów operacyjnych – za sprawą utrzymywania prawidłowego ciśnienia w oponach można zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 0,3 l na 100 km, a i bieżnik ściera się równomiernie.

Jak mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO:
– Regularna kontrola ogumienia w pojazdach o dużych gabarytach to kwestia bezpieczeństwa i pewność zrealizowania dostaw w zmiennych warunkach atmosferycznych. Odpowiednia wysokość bieżnika ma bardzo duży wpływ na kierowanie pojazdem, a co za tym idzie na bezpieczeństwo jazdy. Wszyscy użytkownicy polskich dróg, szczególnie kierowcy autokarów i samochodów ciężarowych, których przeciętna masa po załadowaniu wynosi 44 tony powinni wiedzieć, jaka jest minimalna dopuszczalna wysokość bieżnika i ciśnienie w oponach. Producenci na całym świecie w czytelny sposób oznaczają miejsca, w których znajdują się wskaźniki zużycia bieżnika – TWI (Tread Wear Indicator) – dlatego ważne jest, aby kierowcy i zarządcy flot korzystali z nich w praktyce.

Jednym ze sposobów na wydłużenie czasu użytkowania opon jest ich bieżnikowanie. Proces polega na nałożeniu nowej warstwy gumy w miejsce zużytego bieżnika. Bieżnikowanie w bezpośredni sposób przekłada się na oszczędności przedsiębiorców branży logistycznej. Taką możliwość dają jednak tylko opony klasy premium – karkas (szkielet opony) niskiej jakości nie jest wystarczająco wytrzymały, aby zniósł niejako drugie życie opony, po nałożeniu na niego nowej warstwy gumy. Bieżnikowanie ma także pozytywny wpływ na środowisko naturalne – regeneracja ogranicza ilość zużytych opon.

Według Macieja Wrońskiego – prezesa związku pracodawców „Transport i Logistyka Polska”:
– Zdecydowana większość polskiej wymiany handlowej odbywa się z wykorzystaniem samochodów ciężarowych. W 2015 roku po polskich drogach poruszało się 2,6 mln pojazdów tego typu. Ze względu na skalę operacji transportowych bardzo ważne jest, aby przedsiębiorcy zwracali uwagę na stan techniczny pojazdów – w tym na ogumienie, ponieważ w znacznym stopniu to od niego zależy bezpieczeństwo na drogach. Dbałość o stan techniczny floty transportowej jest jednym z wyznaczników odpowiedzialnego społecznie biznesu.

Komentarze

Brak komentarzy