25 włoskich przewoźników na tropie oszczędności

23 kwietnia 2009, 0:00

Przeprowadzony we Włoszech kompleksowy test opon nie tylko ujawnił potencjalne źródła istotnych oszczędności dla przewoźników, ale także potwierdził wysokie zalety opon marki Continental dla samochodów ciężarowych. Przy łącznym przebiegu wynoszącym blisko milion kilometrów pojazdy wyposażone w ogumienie Continental odnotowały średnio o 10% mniejsze zużycie paliwa.

Firma Continental postanowiła pokazać, że ciężarówki mogą zużywać mniej paliwa. W tym celu poza przedstawieniem teoretycznych wyliczeń przeprowadziła we Włoszech test praktyczny. Podobnie jak wszystkie testy opon, wymagał on bardzo skrupulatnego podejścia. Na początku zanotowano przebiegi samochodów uczestniczących w eksperymencie, ich aktualne poziomy zużycia paliwa oraz specyfikację pojazdów i ogumienia. Spośród 40 ciężarówek 30 należało do przewoźników obsługujących trasy krajowe, pozostałe kursowały na trasach międzynarodowych. Na koniec 4-miesięcznego okresu obserwacyjnego ponownie sprawdzono przebiegi, wielkości zużycia paliwa i specyfikację opon.

W sumie samochody uczestniczące w eksperymencie przejechały blisko milion kilometrów. Dokładnie było to 986 155 kilometrów, co daje średnio 26 653 kilometry na jedną ciężarówkę. Według danych pochodzących od przewoźników dotychczasowe średnie zużycie paliwa wynosiło 35,1 l/100km. W trakcie testu wskaźnik ten osiągnął poziom 34,7 l/100km. Trzydzieści procent pojazdów odnotowało co najmniej wyraźny spadek zużycia paliwa. Wyniósł on średnio 1,97 litra niezależnie od marki opon. Natomiast w wypadku samochodów z ogumieniem Continental było to aż 3,52 litra. Oznacza to, że w porównaniu z oponami Continental standardowe wyroby konkurentów przyniosły o 40% mniejsze oszczędności na paliwie.

„Przewoźnicy uczestniczący w teście początkowo byli dość sceptycznie nastawieni do całej koncepcji”, mówi Daniel Gainza, dyrektor pionu opon do samochodów ciężarowych we włoskim oddziale Continental. „Przekonali się dopiero wtedy, gdy okazało się, że jedna trzecia samochodów odnotowała istotny spadek zużycia paliwa. W przypadku opon Continental o niskim oporze toczenia mówimy tu o oszczędnościach rzędu 2,5 tysiąca euro na jedną ciężarówkę”. Te nowe obserwacje dotyczące oporu toczenia i jego wpływu na zużycie paliwa przydały się zresztą nie tylko przewoźnikom. Również konstruktorzy opon z Hanoweru musieli przyznać, że niewiele jest tak wiarygodnych zależności między sposobem eksploatacji taboru a zużyciem paliwa. W grę wchodzi po prostu zbyt wiele zmiennych. Udo Brandes, dyrektor ds. public relations w pionie opon dla samochodów ciężarowych Continental wymienił jeszcze jeden pozytywny efekt. „Włoskie dzienniki i prasa biznesowa, jak również szereg stacji radiowych, także wykazały ogromne zainteresowanie wynikami testu. Wszyscy dziennikarze zwracali uwagę na potencjalne oszczędności”.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!