Strzeż się tych miejsc

4 czerwca 2009, 0:00

Na początku marca tego roku ruszyła pierwsza polska kampania informacyjna międzynarodowego Projektu pt. „Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego” realizowanego w ramach Europejskiego Programu Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP.  

Rezultatem prac podjętych przez partnerów programu jest stworzenie obrazowego wykazu najniebezpieczniejszych miejsc na szlakach wiodących przez nasz kontynent. Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego to mapa Europy pokazująca najbardziej niebezpieczne (czarne) drogi w poszczególnych państwach Europy. Poszczególne mapy opatrzone zostały stosownym komentarzem obejmującym zagadnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Do realizacji Projektu Europejskiego Atlasu BRD zaangażowanych zostało 10 państw: Niemcy, Hiszpania, Holandia, Belgia, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy, Słowacja, Czechy i Polska. Poszczególne kraje przygotowują lokalne mapy, które w 2010 roku stworzą kompleksową mapę Europy.

Pierwszym etapem prac polskiego zespołu objęta została mapa ryzyka występującego na drogach międzynarodowych przebiegających przez nasz kraj. Mimi, iż drogi te stanowią zaledwie 2% długości dróg twardych, to odbywa się na nich ponad 10% całości ruchu drogowego, przeważnie tranzytowego i turystycznego. O tym jak niebezpieczne i obciążone są to szlaki najlepiej świadczy fakt, iż na nich to właśnie zdarzają się wypadki generujące około 17% ofiar wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych. Tak więc działania na nich prowadzone mogą przynieść największą redukcję liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych.
Mapa ryzyka indywidualnego na drogach międzynarodowych w Polsce przedstawia ryzyko indywidualne, mierzone częstotliwością wypadków i wskazuje średnie ryzyko bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną wypadku. Mapy ryzyka umożliwiają każdemu kierowcy identyfikację najbezpieczniejszych i najbardziej niebezpiecznych odcinków dróg w regionie lub kraju, co może być pomocne przy planowaniu podróży a kierowcy mogą świadomie wybrać trasę według kryterium minimalizacji ryzyka w ruchu drogowym.

Artykuł ukazał się w czerwcowym numerze miesięcznika Trailer Magazine

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!