Klocki hamulcowe – ten sam kształt, różne przeznaczenie

, 8 września 2017, 14:59

Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych elementów współczesnego pojazdu. Jego sprawność może decydować czy bezpiecznie dojedziemy do celu podróży. We współczesnych pojazdach zarówno osobowych i coraz częściej ciężarowych spotykamy układy hamulcowe tarczowe. W jego części wykonawczej pracują trzy główne elementy: zacisk, tarcza i tarczowa okładzina hamulcowa zwana potocznie klockiem hamulcowym.

Ten ostatni element z racji że jest najbardziej delikatny w konstrukcji najczęściej jest postrzegany za kluczowy w układzie. Czy tak jest naprawdę? Trochę TAK a trochę NIE! Do prawidłowej pracy układu potrzebna jest poprawna praca wszystkich jego elementów. Niewłaściwie naprawiony zacisk lub uszkodzona tarcza są częstymi przyczynami uszkodzenia klocka hamulcowego. Sam klocek oczywiście również może mieć wpływ na działanie całości.

Jeśli chcemy rozważać temat poprawnego działania układu hamulcowego należy się zastanowić na jakie parametry powinniśmy zwracać uwagę. Użytkownicy wskazują wiele parametrów, np. brak pyłu na felgach lub brak pisków. Inni podają przebieg uzyskiwany w trakcie eksploatacji. Niewiele osób jednak zwraca uwagę na to, co faktycznie jest ważne, mianowicie długość drogi hamowania oraz częstotliwość użycia układu hamulcowego bez utraty skuteczności. Hamulec zasadniczy nie służy do pracy ciągłej, można go używać w cyklach (hamowanie – studzenie). Właściwy dobór wszystkich elementów wykonawczych układu hamulcowego jest kluczowy do bezpiecznej i poprawnej pracy.

Warto przyjrzeć się jak to robią projektanci na pierwszy montaż. Od kilku lat nastąpił trend, w którym układ hamulcowy projektowany i wykonywany na pierwszy montaż w ciężarówce naczepie i autobusie różnią się. Różnica najczęściej polega na innym wykonaniu… klocków hamulcowych! W swoich założeniach projektowych zacisk hamulcowy i tarcza są takie same lub bardzo podobne, natomiast klocek hamulcowy jest inny. Co ciekawe nie mówimy tutaj o innym kształcie klocka, ten może być identyczny (stąd te same oznaczenia systemu numeracji WVA), różnice są w materiale ciernym, płytce metalowej oraz technologii produkcji. Np. klocki dedykowane do autobusu miejskiego i naczepy mają inne parametry, o ile ich kształt jest identyczny i teoretycznie można je zamienić (obydwa muszą spełniać minimalne normy bezpieczeństwa z normy R90), ale ich trwałość i poprawność eksploatacji będzie inna. Przy zakupie warto się zastanowić do jakiego pojazdu je będziemy montować i w jakie warunkach będą one eksploatowane. Poprawi to bezpieczeństwo oraz wydłuży czas użytkowania.

Przykładem niech będą klocki hamulcowe Meritor. Meritor jest wiodącym producentem układów hamulcowych na świecie. Dostarcza ja do takich firm jak Volvo, Renault Iveco, Scania, Mercedes, Paccar, Freightliner, Navistar.

Meritor posiada 3 główne linie hamulcowe. Składające się na nie klocki hamulcowe, choć podobne wizualnie, różnią się między sobą parametrami.

MDP5000

Ta linia klocków posiada materiał cierny o jakości OE, zaprojektowany z myślą o każdym zastosowaniu hamulców pierwszomontażowych. Klocki są przeznaczone zarówno do pojazdów ciężarowych jak i naczep oraz autobusów.

Zobacz broszurę na temat klocków hamulcowych z linii MDP5000

MAX

Klocki hamulcowe Premium (MAX) posiadają materiał cierny M550, spełniający wysokie wymagania. Jest to materiał do hamulców tarczowych o wysokiej bezwładności, przeznaczony do zastosowań w autobusach miejskich oraz pojazdach eksploatowanych w bardzo trudnych warunkach (np. w terenach górskich). Nadaje się do zastosowań w pojazdach z tarczami dwuczęściowymi. (tarcza płaska).

Zobacz broszurę na temat klocków hamulcowych z linii MAX

MDP3000

Jest to popularna linia aftermarketowa, zawierająca klocki do szerokiego stosowania. Klocki hamulcowe produkowane są z nowego materiału ciernego M520 zgodnie z najwyższymi standardami w nowoczesnym zakładzie Meritor posiadającym certyfikat TS-16949. Klocki hamulcowe z serii MDP3000 pasują do większości typów samochodów ciężarowych oraz naczep i są dostarczane wraz z zestawami montażowymi (tam, gdzie to konieczne).

Zobacz broszurę na temat klocków hamulcowych z linii MDP3000

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!