Kabina Globetrotter Volvo ma już 30 lat

22 czerwca 2009, 0:00

Kiedy wprowadzono kabinę Globetrotter na rynek, Volvo liczyło na sprzedaż kilkuset sztuk rocznie. W tym roku, 30 lat od jego premiery rynkowej, dziewięć spośród dziesięciu nowych samochodów ciężarowych Volvo FH to pojazdy z kabiną Globetrotter. Nowy model miał podnieść standard środowiska kierowcy.

Kabina Globetrotter została zaprojektowana w celu zaoferowania bezpieczniejszej opcji w przypadku realizacji zadań transportowych na duże odległości. Wolumen przewozów pomiędzy Europą Zachodnią i Wschodnią regularnie zwiększał się w latach 70 ubiegłego stulecia. Podróże trwały po kilka, nawet kilkanaście dni, a w trasę udawało się dwóch lub więcej kierowców, prowadząc pojazd na zmianę. Często, jedynym dostępnym sposobem na wypoczynek w kabinie były montowane na jej dachu nadbudówki z tworzywa sztucznego, co było rozwiązaniem pozostawiającym wiele do życzenia w kwestiach związanych z bezpieczeństwem.

Dzisiejsza kabina powstaje
W 1980 roku Volvo, przedstawiło koncepcję rozwoju prac nad projektowaniem kabiny samochodu ciężarowego. Zamiast oparcia projektu na koncepcji pojazdu ciężarowego, kabina została opracowana z uwzględnieniem kwestii istotnych z punktu widzenia kierowcy. W ramach realizacji tego projektu zbudowano makietę wnętrza kabiny, która prezentowana była na wystawach samochodów ciężarowych na całym świecie.

Ponad 2000 kierowców, którzy siedząc we wnętrzu makiety i wyrażając swoją opinię w ankiecie dotyczącej różnych aspektów związanych z samochodem ciężarowym, a także tego, jak, ich zdaniem, winno wyglądać środowisko pracy kierowcy, przyczyniło się do powstania nowego projektu kabiny. Po 11 latach prac nad rozwojem produktu, nowa kabina Globetrotter została wprowadzona, a jej prezentacja odbyła się wraz z premierą rynkową pojazdów serii Volvo FH w 1993 roku.

Kabina Globetrotter jest od tego czasu nieustannie poddawana szczegółowym analizom i udoskonaleniom. W 1996 roku Volvo zaprezentowało kabinę Globetrotter XL, a wraz z nią, pierwszy pojazd ciężarowy oferujący możliwość przyjęcia postawy wyprostowanej w kabinie, której wysokość wynosiła 193 cm. W 2002 roku otoczenie kierowcy w kabinie zostało wyposażone w nowe fotele i nowa deskę rozdzielczą, natomiast w 2008 roku wprowadzony został nowy system audio-wideo. Inne, nowe elementy wówczas wprowadzone to leżanka oferująca różne możliwości jej składania oraz dostępny jako opcja, obracany fotel pasażera.

Przyszłość
Aktualnie obowiązujące przepisy nie zezwalają na zmiany wymiarów zewnętrznych kabiny samochodu ciężarowego. Tym nie mniej, nieustannie wprowadzane są zmiany ukierunkowane na efektywniejsze wykorzystanie dostępnej przestrzeni i dostosowanie kabiny Globetrotter do nowych regulacji prawnych.

Kamienie milowe:

1979: Powstaje pierwsza kabina Globetrotter. Volvo jest pierwszym producentem oferującym kompletne rozwiązanie w zakresie komfortu jazdy i odpoczynku w samochodzie ciężarowym.
1993: Nowa wersja kabiny Globetrotter wchodzi na rynek wraz z premierą rynkową pojazdów serii Volvo FH
1996: Na rynek wprowadzona jest kabina Globetrotter w wersji XL, w której wysokość wnętrza kabiny, wynosząca 193 cm, pozwala na przyjęcie postawy wyprostowanej.
2002: Otoczenie kierowcy jest udoskonalone poprzez wprowadzenie nowej deski rozdzielczej i nowych foteli.
2008: Kabina staje się bardziej przestronna. Zmodernizowany zostaje system audio-wideo oraz wprowadzona zostaje nowa leżanka, którą można przekształcić w fotel. Nowością, oferowaną jako opcja, jest obracany fotel pasażera.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!