Nowy Fuso Canter Euro 5

10 lipca 2009, 0:00

Nowa generacja kompaktowego samochodu ciężarowego Fuso Canter ma przekonać do siebie klientów mniejszym zapotrzebowaniem na paliwo, mniejszą emisją spalin oraz niższą masą własną. Atutami nowego pojazdu są również nowej generacji silniki oraz skrzynie biegów.

Wydajny silnik o wysokiej mocy
Czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 3,0 l zastępuje oba montowane do tej pory silniki o pojemności 3,0 i 4,9 l. Nowe jednostki napędowe pokrywają pełne spektrum potrzeb Cantera w wersjach o masie całkowitej od 3,5 do 7,5 t. Silniki charakteryzują się niską emisją spalin i spełniają wymagania normy Euro 5. Najważniejsze dane:

• pojemność skokowa 3,0 l, moc 96 kW (130 KM) przy 3500 obr./min,
maks. moment obrotowy 300 Nm przy 1300-3000/min
• pojemność skokowa 3,0 l, moc 107 kW (145 KM) przy 3500 obr./min,
maks. moment obrotowy 370 Nm przy 1600-2600/min
• pojemność skokowa 3,0 l, moc 129 kW (175 KM) przy 3500 obr./min,
maks. moment obrotowy 430 Nm przy 1600-2800/min

Podstawą nowych jednostek napędowych jest nowoczesna konstrukcja o długim skoku tłoków (95,8 x 104 mm: średnica x suw), z górnymi wałkami rozrządu, czterema zaworami na cylinder, turbosprężarką ze zmienną geometrią turbiny i układem wtryskowym w technologii Common-Rail. Inżynierowie działu rozwoju Mitsubishi Fuso dostosowali do wysokich wymagań lekkiej ciężarówki nie tylko silniki, ale również inne elementy współpracujące, jak sprzęgło, hamulec silnikowy i układ chłodzenia.

Nowe silniki przekonują dużą ekonomiką. Testy prowadzone w warunkach zbliżonych do rzeczywistej eksploatacji potwierdzają, że w efekcie wprowadzenia nowego zespołu napędowego można oczekiwać, w zależności od warunków jazdy, oszczędności na paliwie w granicach 5 – 8 % w stosunku do poprzednika. Jest to efekt optymalizacji zespołu napędowego poprzez lepsze zestopniowanie skrzyni biegów. W odniesieniu do spalania korzystny jest również szeroki zakres maksymalnego momentu obrotowego. „Downsizing“ – w tym przypadku zmniejszenie pojemności większego silnika z 4,9 l na 3,0 l – oznacza większą sprawność na skutek mniejszego tarcia, możliwość stosowania mniejszych dawek wtryskiwanego paliwa oraz redukcję masy własnej silnika. Seryjnie montowany hamulec silnikowy ogranicza zużycie elementów zasadniczego układu hamulcowego. Ponadto zmniejszenie zakresu prac serwisowych zapewnia zmniejszenie kosztów przeglądów technicznych o ok. 20 %.

Potwierdzeniem skuteczności zastosowanych rozwiązań technicznych jest długookresowa gwarancja, udzielana na wszystkie modele na trzy lata lub na 100 000 km przebiegu z dodatkowym Certyfikatem Gwarancyjnym na kolejne 50 000 km. Jeśli wbrew oczekiwaniom pojawi się problem techniczny: sieć obsługi Fuso jest obecna na 33 europejskich rynkach i składa się na nią łącznie ponad 900 autoryzowanych serwisów – w ramach sieci serwisowej Mercedes-Benz.

Czysta technologia dzięki filtrowi cząstek stałych: system oczyszczania spalin EGR/SCR (BlueTec)
W obu niższych klasach mocy spaliny są oczyszczane przez system wykorzystujący chłodzony układ recyrkulacji spalin (EGR), katalizator oksydacyjny oraz filtr cząstek stałych. W przypadku najmocniejszego silnika zastosowano kombinację filtra cząstek stałych z systemem selektywnej redukcji katalitycznej SCR, wykorzystującym czynnik redukcyjny AdBlue. Zbiornik AdBlue o pojemności 12 l wystarcza na pokonanie 8000 km. Tym samym przy realizacji przeciętnych przebiegów rocznych przez typowego nabywcę Cantera uzupełnianie czynnika AdBlue jest konieczne tylko co trzy miesiące. Kierowca jest informowany o aktualnym poziomie w zbiorniku przez wskaźnik na tablicy rozdzielczej.

Nowa 6-stopniowa skrzynia biegów: maksymalna moc przy minimalnej masie własnej
Po raz pierwszy wszystkie Cantery są wyposażone w sześciostopniową, manualnie przełączaną skrzynię biegów. Przekładnia przekonuje niską masą własną oraz łatwością obsługi precyzyjnie działającego mechanizmu zmiany biegów. Schemat zmiany biegów został zmieniony i teraz dostosowany do schematu typowo europejskiego. Nie ograniczający miejsca w kabinie i łatwy do uchwycenia joystick zmiany biegów na tablicy rozdzielczej pozostał bez zmian – jako unikatowa cecha pojazdu Fuso Canter wśród pojazdów z kabiną nad silnikiem.

Nowe zestopniowanie przełożeń skrzyni biegów w połączeniu z silnikami o większej mocy umożliwiło zastosowanie wyższego przełożenia tylnego mostu. Dzięki temu eksploatacja następuje w niższym zakresie prędkości obrotowej, co przyczynia się do zmniejszenia spalania i odciążenia środowiska naturalnego. Nabywcy Cantera w przypadku prawie wszystkich modeli mogą wybrać jedno z trzech dostępnych przełożeń tylnego mostu.

Nowy silnik, nowa skrzynia biegów, nowe przełożenie tylnego mostu: razem tworzą optymalny zespół napędowy.

Kuracja odchudzająca: nośność podwozia do 5 t przy DMC 7,5 t
Pomimo zastosowania nowoczesnej technologii oczyszczania spalin, projektanci Cantera przeprowadzili skuteczną kurację odchudzającą: nowy silnik Euro 5 waży mniej od poprzednika, spełniającego wymagania normy Euro 4. Do zmniejszenia masy własnej, oprócz rozwiązań zastosowanych w silniku i skrzyni biegów, przyczynia się również wykonany z tworzywa sztucznego zbiornik paliwa. Te, oraz dalsze sposoby zmniejszenia masy własnej zapewniły wszystkim modelom oraz wersjom zwiększenie ładowności. Wersja pojazdu o DMC 3,5 t ze standardową kabiną (3S13) ma ładowność większą aż o 180 kg. W efekcie np. Fuso Canter o dopuszczalnej masie całkowitej 7,5 t łącznie z kierowcą i zbiornikiem paliwa napełnionym w 90 % waży tylko 2480 kg. Oznacza to, że do dyspozycji pozostaje 5020 kg na masę zabudowy i przewożonego ładunku – to rekord w tej klasie pojazdów.

Zachowana została również różnorodność wariantów kabiny kierowcy: do wyboru jest kabina pojedyncza lub podwójna, kabina standardowa (wąska) lub komfortowa (szeroka).

Od wiosny 2010 Fuso Canter dostępny z silnikami EEV
Od wiosny 2010 roku Fuso Canter będzie dostępny z silnikami zgodnymi z normą EEV. Oznacza to obniżenie emisji cząstek stałych o ok. 1/3, w porównaniu do i tak surowych wartości granicznych emisji zanieczyszczeń normy Euro 5. Tym samym Fuso Canter jest skutecznie dostosowany do zaostrzonych założeń ekologicznych, które mają obowiązywać w przyszłości.

Odświeżenie wyglądu zewnętrznego: jednolity wizerunek na wszystkich rynkach

Przód nowej ciężarówki Fuso Canter zwraca uwagę subtelnymi zmianami. Nowością jest napis „Fuso Canter“ na charakterystycznej, trapezowej atrapie chłodnicy między dużymi reflektorami – Canter występuje teraz jednolicie na wszystkich rynkach pod nazwą marki Fuso. Znak firmowy w postaci trzech diamentów nie jest już czerwony, ale połyskuje srebrem. Większy i zamontowany wyżej przedni zderzak nadaje Canterowi mocniejszy, twardszy wygląd.

Mocne strony Fuso Canter zostały zachowane. Dzięki podnoszonej kabinie kierowcy umieszczonej nad silnikiem dostępna przestrzeń ładunkowa jest optymalnie wykorzystywana. W porównaniu z ciężarówkami z silnikiem przed kabiną, przy takiej samej wielkości przestrzeni ładunkowej Canter jest o prawie metr krótszy. To zapewnia odpowiednio mniejszą średnicę zawracania:. W połączeniu z nowym zespołem napędowym są to optymalne warunki, gwarantujące efektywność transportu.
Bardzo dobry dostęp do wszystkich podzespołów stanowi duże ułatwienie przy wykonywaniu prac serwisowych i ewentualnych napraw. Tradycyjnym zasadom konstrukcji pojazdów ciężarowych odpowiada niezniszczalna rama podłużnicowa i napędzana oś tylna z ogumieniem bliźniaczym, zapewniająca dobrą trakcję również podczas eksploatacji na budowach.

Tak jak poprzednio, Canter jako jedyny samochód ciężarowy w swojej klasie jest dostępny z kabinami kierowcy o dwu szerokościach: 1995 mm (seria C „Comfort“) i 1695 mm (seria S „Standard“). W obu przypadkach istnieje możliwość zamówienia podwójnej kabiny. Fuso Canter jest oferowany w czterech klasach masy, mieszczących się w przedziale od 3,5 do 7,5 t dopuszczalnej masy całkowitej. Ponadto do dyspozycji jest siedem wersji rozstawu osi, od 2500 do 4470 mm.

Nowy Fuso Canter Euro 5 będzie wprowadzany na rynek stopniowo. Na jesieni do dyspozycji będą wersje z silnikami o mocy 130 i 145 KM. Od lutego 2010 wprowadzona zostanie najmocniejsza silnikowo wersja, 129 kW (175 KM).

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!