Podczas konferencji prasowej, odbywającej się w przeddzień startu największych autobusowych targów w Europie, firma Solaris zaprezentowała innowacyjne pojazdy nisko- i bezemisyjne, jak również te z konwencjonalnym napędem nowej generacji.
„Kierunek e-mobilność” jest w ostatnich latach kluczowym obszarem rozwoju firmy Solaris. Potwierdzeniem tego jest rosnąca liczba dostarczonych i zamówionych pojazdów bateryjnych. Tylko do połowy tego roku Solaris sprzedał już blisko 200 autobusów napędzanych energią elektryczną. Z kolei w przyszłym roku przewidywana liczba elektrobusów to około 300 sztuk. Dlatego producent rozwija paletę swoich produktów w tym segmencie. Na targach w Kortrijk zaprezentował nowego Solarisa Urbino electric w wersji przegubowej.
Nowy Solaris Urbino 18 electric
Tegoroczne targi Busworld w Kortrijk były miejscem oficjalnej premiery Solarisa Urbino 18 electric nowej generacji. Produkt ten bazuje na rozwiązaniach konstrukcyjnych dobrze już znanej pasażerom nowej generacji rodziny niskopodłogowych autobusów miejskich Urbino, która swoją premierę miała w roku 2014.
Prezentowany na targach w Kortrijk przegubowy autobus elektryczny wyposażony jest w silnik trakcyjny o mocy 240 kW. Magazyny energii stanowią baterie typu Solaris High Energy o pojemności 240 kWh. Ładowanie może odbywać się na dwa sposoby: poprzez złącze typu plug-in lub z zamontowanego na dachu pojazdu pantografu. Podczas targów zaprezentowano także urządzenia do ładowania baterii polskich firm Ekoenergetyka oraz Medcom.
Dzięki niższej masie własnej pojazdu i dobrej dystrybucji nacisków na osie, pojemność pasażerska prezentowanego egzemplarza wynosi 140 miejsc. Podobnie jak aranżacja wnętrza, pojemność i rodzaj baterii oraz sposób uzupełniania w nich energii – są jednym z elementów płynnie dostosowywanym do oczekiwań przewoźników. Ta elastyczność dopasowania wyposażenia i rozwiązań technicznych zastosowanych w autobusie jest gwarantem wysokiej funkcjonalności i ekonomiczności w różnych warunkach drogowych i klimatycznych.
Co ważne dla operatorów, przegubowy Solaris Urbino electric 18 nowej generacji nie jest tylko wersją testową zaprezentowaną na targach. To dojrzały produkt seryjny. Jeszcze przed targami Busworld pierwsze egzemplarze tego modelu trafiły do przewoźników. Jednym z nich jest MPK Kraków, gdzie latem tego roku Solaris dostarczył łącznie 20 elektrobusów. Siedemnaście w wersji dwunastometrowej i trzy w opisywanej wyżej wersji przegubowej. Jeden z nich jest egzemplarzem wyjątkowym – to autobus numer 15000, który wyjechał z fabryki Solarisa w Bolechowie.
Przegubowy autobus elektryczny posiada wszystkie najlepsze rozwiązania techniczne zastosowane w nowym Urbino 12 electric, nagrodzonym prestiżowym tytułem „Bus of the year”. Jego lekka i trwała konstrukcja czy ergonomicznie rozplanowana przestrzeń pasażerska, a także niezwykle cichy i w pełni ekologiczny napęd to najnowsza odpowiedź firmy na coraz większe zapotrzebowanie transportu publicznego na pojazdy bezemisyjne.
Nowy Solaris Urbino 12 z szeregowym napędem hybrydowym
Dostawcą jednostki napędowej HybriDrive jest amerykański producent BAE Systems. Ten ekologiczny napęd umożliwia znaczne obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jest to możliwe dzięki silnikowi elektrycznemu, zasilanemu energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym marki Cummins o pojemności zaledwie 4,5 litra (Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM).
W nowym hybrydowym Urbino 12 Solaris oferuje funkcję zero emission, upodabniającą pojazd do autobusów elektrycznych. Dzięki zamontowanemu systemowi Stop-and-Go, silnik spalinowy całkowicie wyłącza się podczas postoju na przystanku i otwarciu drzwi, natomiast włącza się zaraz po wyczerpaniu energii w superkondensatorach. Oprócz tego w pojeździe zamontowano urządzenie GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które umożliwia uruchomienie funkcji Arrive-and-Go. Funkcja ta wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. To ekologiczne rozwiązanie, według przeprowadzonych testów, jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwala również na znaczne zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie w zatłoczonych centrach miast.
W najnowszej ofercie Solarisa od niedawna znajduje się także osiemnastometrowa wersja autobusu hybrydowego z systemem szeregowym BAE. Pojazd wyposażony jest w 6-cylindrowy silnik firmy Cummins ISB6,7 o pojemności 6,7 l i mocy 300 KM i asynchroniczny silnik centralny o mocy maksymalnej 200 kW.
Prezentowany na targach nowy Urbino 12 Hybrid odznacza się dobrymi parametrami jezdnymi, w szczególności cechuje go energiczne i płynne przyspieszenie. Jedną z głównych cech napędu jest możliwość odzyskania podczas hamowania energii kinetycznej. Ta z kolei zostaje później zamieniana w energię elektryczną i w tej postaci jest gromadzona w magazynie energii – superkondensatorach o pojemności 0,82 kWh.
Nowy Solaris Urbino 10,5
Nowy Solaris Urbino w klasie MIDI z powodzeniem znajduje zastosowanie zarówno w małych miastach, jak i wąskich i ciasnych uliczkach wielu europejskich metropolii. Pojazd zbudowano w oparciu o moduły 12-metrowego Solarisa, skracając o półtora metra przestrzeń pomiędzy pierwszymi drzwiami a drugą osią. Zmiana konstrukcji na krótszą objęła także zmniejszenie rozstawu osi z 5900 mm do 4450 mm. W modelu targowym zamontowano silnik Cummins ISB6.7E6C o mocy 209 kW. Jednak, podobnie jak w przypadku spalinowego Urbino 12, istnieje możliwość zamontowania jednostki napędowej DAF MX11. Oba rozwiązania gwarantują dynamiczną i jednocześnie ekonomiczną jazdę. Silniki spełniają restrykcyjną normę emisji spalin Euro 6.
Mimo swoich niewielkich rozmiarów, autobus z powodzeniem poradzi sobie na trasach o większym natężeniu ruchu pasażerskiego, oferując 23 miejsca siedzące, z czego 6 dostępnych jest z niskiej podłogi. Komfort jazdy pasażerom gwarantuje wydajna klimatyzacja, nowoczesne światła LED (w kolorze bursztynowym) i gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych, które zostały umieszczone na poręczach dla pasażerów.
Trzy sztuki nowego Solarisa Urbino 10,5 jeżdżą już w Wiedniu. W trakcie produkcji są już następne modele specjalnie przygotowywane dla Komornik i Kutna w Polsce, a także Fürt w Niemczech i francuskiego Abondance. To ostatnie, malowniczo położone miasto, będzie miało okazję przekonać się o wartości nowego Solarisa Urbino 10,5 na górskich, krętych i stromych drogach.
Komentarze