DAF CF i XF105 Edycja 2009 już dostępne

, 30 lipca 2009, 0:00

Firma DAF rozpoczęła produkcję modeli CF i XF105 w wersji „Edycja 2009”. Charakteryzuje je zoptymalizowany układ napędowy, zwiększający oszczędności paliwa przez zmianę przełożeń tylnej osi. Dostępne są w nich nowoczesne systemy służące wygodzie i bezpieczeństwu, jak adaptowalny tempomat (ACC) z modułem ostrzegania przed kolizją (FCW). Wielu dealerów, pragnąc zaprezentować wszystkie dostępne rozwiązania w jednym modelu, skonfigurowało samochód XF105 „Edycja 2009” jako pojazd Safety Demo.

XF105 Safety Demo jest świetnym przykładem tego, jak wiele systemów, które zwiększają wygodę i bezpieczeństwo jazdy, powstało w ostatnich latach. Oprócz elektronicznego systemu EBS, układu ASR i asystenta hamowania, opracowano też system kontroli stabilności pojazdu VSC oraz LDWS, czyli system ostrzegania przed niezamierzonym opuszczeniem pasa jazdy.

System ACC z modułem FCW (ostrzegania przed kolizją) to nowe opcje dla ciężarówek DAF CF i XF105. Korzystają one z radaru, który monitoruje pojazdy poruszające się przed samochodem. Gdy odległość do poprzedzającego auta jest niższa niż 30-70 metrów (zakres, w którym można ustawić system), układ automatycznie dostosowuje prędkość ciężarówki. Zmniejszenie prędkości może być osiągnięte na kilka sposobów. ACC redukuje ją poprzez ograniczenie dopływu paliwa, włączenie hamulca silnikowego MX engine brake z redukcją biegów, po czym uruchamia kolejno intarder i hamulce zasadnicze. Jeśli to nie wystarczy, kierowca za pomocą sygnałów wizualnych i dźwiękowych jest alarmowany o konieczności dodatkowego zwiększenia ciśnienia układu hamowania. System ACC pozwala też przyspieszyć ciężarówce do granic górnego limitu prędkości, gdy pojazd przed nią zwiększa prędkość.

Układ ostrzegania przed kolizją analizuje prędkość, z jaką ciężarówka zbliża się do poprzedzających pojazdów, kalkulując na bieżąco, czy przestrzeń potrzebna do uniknięcia kolizji jest wystarczająca. W przypadku przekroczenia krytycznego limitu, system za pomocą sygnałów wizualnych i dźwiękowych ostrzega o tym fakcie kierowcę.

Oprócz ksenonowych świateł oraz systemu monitorowania obciążenia osi, który sygnalizuje przekroczenie dopuszczalnego limitu, pojazdy demonstracyjne XF105 Safety Demo posiadają też system DAF Night Lock – łatwy w obsłudze zamek mechaniczny chroniący kierowcę przed wtargnięciem niepożądanych osób do kabiny. Pojazdy są też wyposażone w układ przekazywania danych DAF Telematics, pozwalający na wymianę informacji między pojazdem a bazą. Na ekranie wmontowanym w deskę rozdzielczą można wyświetlać obrazy z kamer zamontowanych po obu stronach ciężarówki, co stanowi dodatkowy środek bezpieczeństwa.

– „Praktyka wykazuje jednak, że wielu operatorów niechętnie inwestuje w takie systemy, jeśli nie są wymagane prawem. Dzieje się tak pomimo faktu, że zaawansowane produkty, takie jak system ostrzegania przed niezamierzonym opuszczeniem pasa jazdy, system kontroli stabilności pojazdu oraz adaptacyjna regulacja prędkości jazdy z modułem ostrzegającym przed kolizją, przyczyniają się do podwyższenia wygody i bezpieczeństwa jazdy” – powiedział Ron Borsboom, Członek Zarządu DAF.

Być może polscy ubezpieczyciele wezmą przykład z niemieckich lub amerykańskich konkurentów, którzy oferują zniżki dla pojazdów wyposażonych w najnowsze systemy bezpieczeństwa. Przyniosłoby to korzyści i dla ubezpieczycieli, i dla kierowców.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!