W maju 1999r. w trakcie Targów Poznańskich, na stoisku Inter Cars, z przedstawicielami firmy spotkało się wielu klientów reprezentujących warsztaty naprawcze samochodów ciężarowych. Owocem rozmów na temat dalszej współpracy była idea stworzenia czegoś, czego nie próbował jeszcze nikt do tej pory. Tak narodził się pomysł utworzenia sieci warsztatów pod nazwą Q-Service Truck, specjalizujących się w naprawach pojazdów użytkowych, które będą skupiały najlepszych specjalistów w segmencie ciężarowym.
W latach 90-tych XX wieku rynek motoryzacyjny w Polsce rósł w szybkim tempie. Prywatnemu importowi samochodów towarzyszył jednocześnie duży przyrost sprzedaży samochodów nowych. Bardzo intensywnie rozwijał się transport samochodowy. Większa ilość samochodów to także zwiększenie ilości powstających niezależnych warsztatów naprawczych. Samochody z roku na rok zmieniały swoje konstrukcje i były coraz bardziej nowoczesne a co za tym idzie, coraz trudniejsze w obsłudze. Zjawisko to wymagało troski o utrzymanie standardu prowadzonych napraw. W trakcie zawiązywania Sieci Q-Service Truck, wszystkie strony wniosły do realizacji pomysłu swój potencjał i możliwości: warsztaty – fachową wiedzę i chęć do działania, a Inter Cars – atut wsparcia w rozwoju niezależnych firm, poprzez możliwość dostępu do szerokiej oferty asortymentowej, podnoszenia kwalifikacji poprzez organizowanie szeregu szkoleń jak i wsparcie w dozbrajaniu warsztatów w najnowsze wyposażenie naprawczo-diagnostyczne.
Po jakimś czasie okazało się, że, powstanie sieci daje wymierne korzyści ostatecznemu klientowi warsztatu, jakim jest użytkownik samochodu, właściciel firmy transportowej czy też producenckiej. Pewność wysokiej jakości usługi oraz gwarancji na terenie całego kraju okazała się jedną z cenniejszych korzyści dla ostatecznego klienta. Często zdarzało się, że klient był mile zaskoczony mając możliwość usunięcia usterki na drugim końcu Polski, w sieciowym warsztacie bez większych problemów i konieczności powrotu do warsztatu macierzystego.
Mijały kolejne lata. W sieci pojawiały się nowe, bardzo wartościowe firmy. W trakcie tego czasu wszyscy pomysłodawcy tego projektu zmienili swoje oblicze, zarówno warsztaty zrzeszone, jak i organizator sieci, firma Inter Cars S.A.
Rynek motoryzacyjny w Polsce jest obecnie dobrze rozwinięty, zyskowność nie jest już tak duża jak kilka lat wcześniej. W ciągu ostatnich 10 lat zmienił się system zaopatrywania warsztatów w części. Przyjęto strategię zaopatrywania warsztatów poprzez filie, która umożliwia realizację zamówień w coraz krótszym czasie.
W chwili obecnej Inter Cars posiada 123 filie na terenie kraju, w tym 52 o profilu ciężarowym a ich ilość podyktowana jest potrzebą rynkową. Obecnie Sieć Q-ST zrzesza w swoich szeregach 47 firm w kraju. Rola Inter Cars ogranicza się do pełnienia funkcji dostarczania części i wyposażenia, dostępnej wiedzy oraz wszystkich kwestii organizacyjnych.
Z racji ilości uczestników podjęto działania w celu podtrzymania dotychczasowego poziomu komunikacji. Najważniejszym obecnie działaniem jest regionalizacja sieci. Dlaczego regionalizacja? Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w problemach odległościowych, które zawsze mogą się pojawić w licznej i szeroko obecnej grupie. Aby móc sprawnie zarządzać taką organizacją, niezbędna jest komunikacja na odpowiednim poziomie, która pozwoli na działanie tego mechanizmu przez kolejne lata.
Tekst na podstawie tekstu p. Mariusza Kozubka (Koorynator sieci Q-Service Truck)
Komentarze