Biuro Badań i Rozwoju firmy Solaris pracuje nad projektem dwuprzegubowego trolejbusa o długości 24 metrów – Trollino 24.
Po niedawnej prezentacji innowacyjnego trolejbusu wyposażonego w zwiększające zasięg ogniwo wodorowe dla przewoźnika Rigas Satiksme z Rygi, Dział Rozwoju firmy Solaris Bus&Coach przygotowuje pojazd, jakiego jeszcze w swojej ofercie nie miał – dwuprzegubowy, trójczłonowy trolejbus o długości ponad 24 metrów.
Prototypowy pojazd – nowy Solaris Trollino 24 – powstaje z myślą o stworzeniu platformy do przyszłej, seryjnej produkcji pojazdów 24-metrowych z napędem hybrydowym, elektrycznym oraz trolejbusów. Zakończenie produkcji dwuprzegubowego trolejbusu planowane jest na połowę 2018 roku. Następnie zostanie on przetransportowany na jazdy testowe do wybranych europejskich miast, podczas których pojazd podróżujący pod trakcją trolejbusową będzie przechodził badania homologacyjne dopuszczające go do ruchu pasażerskiego.
Najnowszy produkt Solarisa będzie pojazdem zaawansowanym technicznie. Napęd stanowić będą dwa silniki trakcyjnie, napędzające dwie osie napędowe. Zamontowany w trolejbusie pakiet baterii o pojemności 94 Ah (58 kWh) ładowany będzie podczas jazdy z trakcji trolejbusowej poprzez stosowany tradycyjnie w trolejbusach pantograf dwupolowy. Energia zgromadzona w bateriach wykorzystywana będzie z kolei do zasilania napędu, gdy trolejbus znajduje się poza trakcją elektryczną. Aby ułatwić manewry w ruchu miejskim, czwarta oś pojazdu będzie skrętna. Pojazd, o układzie drzwi 2-2-2-2-2, wyposażony zostanie m.in. w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.
Klimatyzowane miejsce pracy kierowcy wyposażone będzie w ogrzewany i wentylowany fotel z obrotnicą umożliwiający dobór najbardziej ergonomicznej pozycji. Kierowca będzie miał także do dyspozycji dwa 8-calowe monitory wyświetlające obraz z kamery skierowanej na pantograf, a także zewnętrznej kamery zamontowanej za drugim przegubem. W obszarze kabiny kierowcy nie zabraknie również monitora, dzięki któremu kierowca będzie mógł obserwować obraz z kamer monitoringu zamontowanych przy każdych drzwiach, a także kamery cofania. Pojazd posiadać będzie również rozbudowany system informacji pasażerskiej, na który składać się będą tablice kierunkowe oraz trzy 29-calowe monitory zamontowane w przestrzeni pasażerskiej.
O komfort podróży pasażerów dbać będzie klimatyzacja oraz gniazda USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych. Oświetlenie wnętrza trolejbusu wykonane będzie w technologii LED. W przestrzeni pasażerskiej zagospodarowano 53 miejsca siedzące, z których 16 jest dostępnych z niskiej podłogi. Producent przewidział także miejsca na wózki inwalidzkie i dziecięce oraz zatokę do przewożenia rowerów.
Komentarze