Wpływ opon ciężarowych na bezpieczeństwo i biznes – relacja

29 stycznia 2018, 14:11

Wielkość taboru samochodowego wykorzystywanego w transporcie drogowym w Polsce szacowana jest na ponad 600 tys. pojazdów. Dla każdego z nich jedynym punktem styku z drogą są opony, które odpowiadają za przenoszenie napędu oraz trakcję. O istotnej roli opon w branży transportowej mówili na konferencji przedstawiciele Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego oraz Transportu i Logistyki Polskiej.

Od lewej: Piotr Sarnecki – dyrektor generalny PZPO, Rafał Spirydon – prezes zarządu PZPO, Maciej Wroński – prezes Związku Pracodawców TLP

Na pokonanie oporu toczenia przypada prawie 30 procent paliwa. Według danych PZPO, zastosowanie opon markowych o obniżonych oporach toczenia pozwala zaoszczędzić ponad 2 litry paliwa na 100 km, czyli średnio niemal 5000 litrów paliwa rocznie (przy średnim przebiegu 240 tys. km i zużyciu 30l/100km). Opony to 3-5 procent kosztów, ale mają wpływ na 40 procent wszystkich kosztów operacyjnych firmy transportowej. Dlatego jakość opon i ich stan techniczny ma wpływ na efektywność prowadzonej działalności gospodarczej oraz przede wszystkim, na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Podczas konferencji zwrócono również uwagę na niższe przebiegi osiągane przez opony niskiej jakości. Założone na osi sterującej wystarczą na około 120-150 tys. km, tymczasem opony markowe pozwolą na bezpieczne pokonanie ponad 220 tys. km. Dodając do tego możliwość ich bieżnikowania – żywotność może sięgnąć ponad 450 tys. km.

Dane PZPO

– Bardzo ważna jest rozsądna, odpowiedzialna polityka zakupowa firm flotowych i transportowych. Powinny one pamiętać, że zakup opon to wprawdzie 3-5 proc. kosztów, ale mający wpływ na 40 proc. wszystkich kosztów operacyjnych. Kupno opon markowych powinno być raczej inwestycją niż tylko kosztem – nie tylko z uwagi na bezpieczeństwo kierowców i innych użytkowników dróg. Opony tego typu zmniejszają zużycie paliwa i mają większą wytrzymałość. A dzięki zastosowanym technologiom i możliwości bieżnikowania są także bardziej przyjazne środowisku – mówi Rafał Spirydon, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

– Z uwagi na projektowanie opon na wiele żyć i mocniejsze karkasy, dzięki pogłębianiu i bieżnikowaniu można wydłużyć bezpiecznie przebiegi. Niemarkowe opony niskiej jakości to jedynie pozorna oszczędność, ale także potencjalne zagrożenie na drodze i opóźnienia w dostawach oraz dodatkowe koszty usunięcia awarii – dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Opona, po turbinie i wale korbowym w silniku, jest trzecim najszybciej obracającym się elementem samochodu. Warto więc dbać, aby były w dobrym stanie. Według danych ADAC Truck Service awarie związane z oponami ciężarowymi to 30 proc. wszystkich interwencji mechanicznych na drodze i są po awariach elektroniki drugą przyczyną awarii na trasach w Niemczech.

– Oprócz obniżenia kosztów eksploatacyjnych floty, dla każdego przedsiębiorcy istotne jest bezpieczeństwo w szerokim tego słowa znaczeniu. Zależy nam na życiu u zdrowiu naszych kierowców oraz innych uczestników ruchu drogowego. A nasi klienci muszą mieć pewność, że powierzone ładunki, często o wartości kilkuset tysięcy euro, dotrą nieuszkodzone do miejsca przeznaczenia w dokładnie wyznaczonym czasie. Z kolei koszt nowego ciągnika siodłowego z naczepą to prawie pół miliona złotych. Dlatego to my najlepiej wiemy, że na bezpieczeństwie nie można oszczędzać. Praktyka transportowa pokazuje, że używanie dobrych opon to opłacalna inwestycja – mówi Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Adam, 5 lutego 2018, 8:28 0 0

No i nikt nie powie ze keirowca ciezarowki to malo odpowiedzialny zawod. To praca dla wybranych. ja jeżdzę juz jakis czas w M&W Spedition i widze ze to poprostu trzeba kochac i miec do tego powolanie

Odpowiedz