Wielu przewoźników planuje szczegółowe trasy przejazdów swoich ciężarówek na podstawie cen paliw na stacjach w okolicach przewidywanego przejazdu. Tym sposobem można uzyskać pokaźne oszczędności, ale kosztem dużego nakładu pracy osób śledzących zmiany cen i planujących na tej podstawie trasy. Od września 2009 r. przewoźnicy mogą korzystać z oprogramowania OMV Nawigator Paliwowy (OMV Fuel Navigator), które ma im pomóc w efektywnym planowaniu trasy.
Nowy nawigator został opracowany przez programistów firmy Planung Transport Verkehr z niemieckiego Karlsruhe. Obejmuje całą Europę i jest dostępny w 16 wersjach językowych, wkrótce również po polsku.
Oprogramowanie OMV FN wylicza najoszczędniejszą trasę transportu nie tylko na podstawie cen paliw, ale również potencjalnego zużycia paliwa na poszczególnych odcinkach i wysokości opłat drogowych. Poza tym sugeruje godziny przejazdów i odpoczynku kierowców. To zaawansowane narzędzie zostało stworzone we współpracy z austriackim grupą energetyczną OMV, dysponującą siecią własnych stacji paliwowych.
Szczególnie w okresie spowolnienia gospodarczego operatorzy transportowi kładą silny nacisk na redukcję kosztów. Powinni jednak brać pod uwagę kwestie bezpieczeństwa kierowców, pojazdów i transportowanych towarów. By sprostać tym wszystkim wymogom, byli dotychczas zmuszeni korzystać z wielu niezależnie funkcjonujących systemów optymalizujących z osobna koszty paliwa, przejazdów, dobierających czasy pracy oraz wypoczynku kierowców, obliczających opłaty drogowe itp. Wymaga to niezłej orientacji w kilku niezależnych od siebie systemach obliczeniowych, które teraz można zastąpić jednym – zawierającym wszystkie wymienione funkcje.
System pozwala dopasować optymalną trasę dla określonego profilu zestawu transportowego. Na taki profil składają się parametry konkretnego pojazdu (w tym ekologiczna norma Euro), ciężar ładunków, ale również wysokość opłat celnych i opłat drogowych obowiązujących we wszystkich krajach Europy. Użytkownik oprogramowania może wprowadzać, przechowywać oraz edytować te profile i konfigurować je.
Jedną z najważniejszych zalet systemu jest codzienna aktualizacja cen paliw na stacjach, w tym indywidualne upusty dla określonej firmy transportowej. Przewoźnik ma także dostęp do historii cen, co sprawia, że proces wystawiania faktur jest bardziej zrozumiały i klarowny. Poza tym system OMV FN sugeruje kierowcom taki styl jazdy, by zużycie paliwa było jak najmniejsze, a czasy pracy i wypoczynku zgodne ze wskazówkami ustawodawstwa europejskiego.
Aktualnie system obejmuje sieć 2,2 tys. stacji sieci OMV i Routex. Spośród nich jest wyodrębnionych ponad 700 stacji przystosowanych do parkowania pojazdów ciężarowych i obsługi ich kierowców. Oprogramowanie daje możliwość tworzenia plików PDF, zawierających te informacje i przesyłania ich kierowcom.
Interaktywne mapy pozwalają na szybkie wybieranie poszukiwanego sektora, przesuwanie go, powiększanie lub zmniejszanie oraz znajdowanie ważnych obiektów (POI – points of interest).
OMV Fuel Navigator jest dostępny od września 2009 r. Aby z niego skorzystać należy zarejestrować się na stronie internetowej: www.omv.de/fuelnavigator
Komentarze