Daimler i Kamaz zacieśniają współpracę w Rosji

7 grudnia 2009, 0:00

Pod koniec listopada 2009r. zostały podpisane umowy pomiędzy Daimler AG a rosyjskim producentem samochodów Kamaz, na mocy których utworzone zostały dwie spółki joint ventures. Podstawą powyższych umów jest strategiczne partnerstwo, zawarte w grudniu 2008 r. pomiędzy Daimler Trucks a firmą Kamaz, Russian Technologies oraz Investmentbank Troika Dialog. Od tego czasu Daimler Trucks posiada 10 procent udziałów w Kamazie.

Utworzenie obu wspólnych spółek stanowi dla Daimler Trucks bardzo ważny krok w konsekwentnej realizacji strategicznego programu Global Excellence, zainicjowanego w 2005r. Jego celem jest wykorzystanie potencjału rynkowego i pozyskiwanie nowych rynków zbytu o dużych szansach rozwoju, co ma się przyczynić do wzmocnienia globalnej obecności Daimler Trucks.

„Dzięki naszemu strategicznemu partnerstwu z firmą Kamaz realizujemy strategię rozwoju spółki Daimler Trucks na rynkach wschodzących“ – powiedział Andreas Renschler, odpowiedzialny w zarządzie koncernu Daimler AG za Daimler Trucks i Buses. „Dzięki realizacji obu przedsięwzięć joint ventures pomiędzy Kamaz i Daimler Trucks znacznie zbliżyliśmy się do wzmocnienia naszej obecności na rynku rosyjskim. W obu kooperacjach będą uwzględniane osiągnięcia rozwojowe, produkcyjne i handlowe Fuso i Mercedes-Benz, w zakresie samochodów ciężarowych. Oznacza to, że natychmiast po ożywieniu się rosyjskiego rynku, będziemy mogli natychmiast zareagować na dodatkowy popyt na samochody ciężarowe“ – wyjaśniał Andreas Renschler.

Sergey A. Kogogin, dyrektor generalny KAMAZ Inc. dodał: “Rozwój partnerstwa strategicznego pomiędzy Daimler Trucks a Kamaz zyskuje coraz bardziej na znaczeniu i jest oparty na długoterminowej współpracy obu partnerów. Dzięki wymianie doświadczeń technologicznych i handlowych wszystkich partnerów joint ventures samochody ciężarowe Fuso oraz Mercedes-Benz zyskują nowe perspektywy na rynku rosyjskim. Poza tym dzięki obu nawiązanym współpracom wdrażane są w Rosji nowoczesne technologie.”

Fuso Kamaz Trucks Rus

W joint venture „Fuso Kamaz Trucks Rus“ koncerny Daimler i Kamaz posiadają po 50 procent udziałów. Każdy z partnerów wnosi do wspólnego przedsięwzięcia wkład w wysokości 4,1 mln €. Stanowisko prezesa zarządu oraz kierowanie działami sprzedaży i marketingu zostały przejęte przez Kamaz, przedstawiciel Fuso obejmie funkcję członka zarządu ds. finansowych oraz będzie odpowiedzialny za kierowanie działem produkcji.

Dzięki joint venture już w pierwszym kwartale 2010 rozpocznie się import zestawów montażowych SKD z Japonii, produkcja i sprzedaż lekkich samochodów ciężarowych Fuso Canter, po uzyskaniu odpowiedniej zgody właściwych urzędów antymonopolowych. Udział lokalnych części i komponentów do montażu samochodów ciężarowych w Rosji będzie z czasem wzrastał.

Fuso Canter będzie produkowany w Naberezhnye Chelny, gdzie Kamaz ma swoją fabrykę. Centrala nowego przedsiębiorstwa będze zlokalizowana w Kazaniu. Dotychczas po rosyjskich drogach porusza się około 11.000 używanych samochodów ciężarowych Fuso, a więc marka Fuso jest już znana wsród rosyjskich klientów samochodów ciężarowych. To stanowi dobrą podstawę do działalności nowej spółki.

Dr Albert Kirchmann, prezydent i CEO Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation (MFTBC) podkreśla: „Nowe joint venture w Rosji oznacza dla nas znaczący krok do pozyskania przyszłych rynków wschodzących. Dzięki Fuso Kamaz Trucks Rus wzmocnimy naszą pozycję wiodącego producenta samochodów użytkowych w Azji i równocześnie pozyskamy rynek rosyjski dzięki lekkiemu samochodowi ciężarowemi Fuso Canter. Siła rynku oraz szeroka sieć sprzedaży Kamaz oferują nam odpowiednią pozycję wyjściową do skutecznego wejścia na rynek.“


Mercedes-Benz Trucks Vostok

Także drugie, utworzone pod koniec listopada przedsięwzięcie jest ważne do pozyskania rosyjskiego rynku, którego dynamika rozwoju jest wysoko ceniona.

Zarówno Daimler jak również Kamaz posiadają po 50 procent udziałów w joint venture „Mercedes-Benz Trucks Vostok“ i wnoszą wkład w wysokości 5,9 mln € każdy. Boris Billich, odpowiedzialny dotychczas za sprzedaż i marketing pojazdów użytkowych Mercedes-Benz w Rosji, zostanie prezesem zarządu nowej spółki. Produkcja ciężkich samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Actros i Axor będzie się odbywała początkowo poprzez montaż importowanych elementów SKD w Naberezhnye Chelny. Centrala nowej spółki dla samochodów ciężarowych Mercedes-Benz oraz autobusów Mercedes-Benz i Setra w Rosji będzie zlokalizowana w Moskwie. Produkcja samochodów ciężarowych planowo rozpocznie się w drugim kwartale 2010 roku, jednakże sprzedaż ruszy już w styczniu 2010 roku za pośrednictwem nowej spółki Mercedes-Benz Trucks Vostok, po uzyskaniu zgody od właściwych urzędów antymonopolowych.

Hubertus Troska, dyrektor Mercedes-Benz Trucks: „Dzięki joint venture Mercedes-Benz Trucks Vostok czynimy nie tylko decydujący krok w celu pozyskania rosyjskiego rynku przez Mercedes-Benz. W firmie Kamaz – liderze rynku rosyjskiego – mamy partnera, oferującego nam dzięki swojemu know-how oraz sieci sprzedaży optymalne warunki ramowe do pomyślnego pozyskania rynku o wysokim potencjale rozwoju po zakończeniu światowego kryzysu finansowego.”

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!