Dwie ważne ustawy dla polskiego transportu drogowego zostały uchwalone w minioną środę. Jakie zmiany czekają branżę transportową?
Zmiany w tachografach
Pierwsza ustawa dotyczy tachografów i w założeniu ma ona poprawić bezpieczeństwo funkcjonującego systemu, między innymi poprzez ograniczenie możliwości manipulowania zarejestrowanymi danymi. Nowe prawo ma również ułatwić pracę Inspekcji Transportu Drogowego poprzez dokładniejsze egzekwowanie przepisów. Ustawa ma na celu także usprawnienie kontroli warsztatów profesjonalnie zajmujących się instalacją, naprawami i przeglądami tachografów.
W pojazdach funkcjonują dwie generacje tachografów – starsze analogowe i cyfrowe, będące znakiem czasów. Do tej pory wszelkie przepisy dotyczące poszczególnych odmian funkcjonowały osobno, a zadaniem nowej ustawy jest połączenie ich w jeden akt prawny, który dodatkowo ma być zgodny z przepisami wymaganymi przez Unię Europejską.
Za wspominaną ustawą dotyczącą tachografów głosowało aż 420 posłów – jedna osoba była przeciwna, natomiast jedna wstrzymała się od głosu.
Nowela o transporcie
W przypadku nowelizacji ustawy o transporcie drogowym wśród posłów nie było już takiej jednomyślności – ustawę poparły 233 osoby, a przeciwnych jej było 181. Zdania na ten temat nie miało 16 osób.
Nowe prawo o transporcie drogowym za zadanie ma zapewnić ochronę przed nieuczciwą konkurencją przewoźników spoza Unii Europejskiej oraz wprowadzenie bardziej szczegółowego nadzóru nad polskim rynkiem przewozowym. Dodatkowo, tak jak w przypadku ustawy o tachografach, wprowadzane zmiany mają dostosować polskie prawo do ustawodawstwa panującego w Unii – zwłaszcza te dotyczące warunków przewozu drogowego.
Co ważne, w ustawie dokonano kategoryzacji poważnych naruszeń obowiązków i warunków przewozu drogowego, co z kolei ma mieć wpływ na lepszą wymianę informacji między Polską a członkami Unii Europejskiej na temat naruszeń obowiązujących przepisów przez poszczególnych przewoźników oraz kierowców i utraty przez nich niezbędnej reputacji.
Kategoryzacja:
- NN – najpoważniejsze naruszenia
- BPN – bardzo poważne naruszenia
- PN – poważne naruszenia
W przypadku transportu intermodalnego, nowa ustawa przewiduje nałożenie na osobę wysyłającą towar konieczność sporządzenia deklaracji o masie kontenera lub nadwozia wymiennego. Dokument ten następnie musi zostać przekazany przewoźnikowi, który będzie musiał wylegitymować się powyższym pismem na żądanie służb kontrolujących transport.
Komentarze