Naczepa z aerodynamiką nie ma zbyt wiele wspólnego. Kształtami bardzo daleko jej do opływowości, jednak eksperci z Wabco zdołali znaleźć sposób na zastosowanie aerodynamiki w naczepach. Efektem tych działań jest system OptiFlow. Przedstawiamy rozmowę z Panem Łukaszem Puto – Kierownikiem Działu Transportu w firmie No Limit Warszawa.
Pakiet Wabco „skrzydła boczne + spojler tylny” OptiFlow dla naczep ma na celu niwelowanie oporu powietrza podczas jazdy. Czy zauważyliście Państwo odczuwalne korzyści z tego rozwiązania, na przykład lepsze prowadzenie pojazdu z naczepą lub mniejsze zużycie paliwa, a jeśli tak, to o ile mniejsze?
Łukasz Puto: Zdecydowaliśmy się na zakup rozwiązań aerodynamicznych OptiFlow od Wabco z kilku powodów. Pierwszy to oczywiście obniżenie poziomu zużycia paliwa, które już możemy potwierdzić na poziomie 9 – 9,5%. W parze z tymi oszczędnościami idzie również znacznie niższa emisja dwutlenku węgla.
Jako ciekawostkę chciałbym dodać, że zaobserwowaliśmy znacznie obniżone spalanie paliwa na niektórych prostych odcinkach autostradowych o ponad 10%. W obecnym okresie drożejącego paliwa rozwiązania „aero” od Wabco okazały się idealnym rozwiązaniem. Niemniej ważne korzyści to redukcja rozbryzgu wody spod kół podczas jazdy w deszczu, jak również bezpieczeństwo chroniące pieszych i rowerzystów przed tzw. wciągnięciem pod naczepę. Co do samego prowadzenia zestawu z elementami „aero” nie mieliśmy żadnych zgłoszeń od kierowców, aby prowadził się on gorzej w porównaniu ze standardowym.
Ważnym powodem decydującym o zakupie tych systemów była zwiększona powierzchnia boczna, którą wykorzystaliśmy do umieszczenia grafiki reklamowej związanej z naszym projektem ekologicznym „Eko-Logistyka – LessCO2” czyli „Zmniejszamy CO2”.
Czy może Pan przybliżyć bardziej projekt „Zmniejszamy CO2” w Państwa Firmie?
Firma NoLimit od samego początku swoją działalność opiera na kompleksowym dostarczaniu rozwiązań logistycznych, skupiając się przy tym na jak najwyższej jakości, biezpieczeństwie, ochronie środowiska i trosce o naszych Pracowników. W naszej firmie transport towarów jest tylko częścią działalności, ale i na tym polu chcieliśmy być liderem szczególnie w zakresie ochrony środowiska i zmniejszenia emisji szkodliwego dwutlenku węgla do atmosfery. W ramach projektu „Eko-Logistyka”, którego głównym mottem jest „Logistyka Przyjazna Środowisku” od 2016 roku wykorzystujemy małe ciężarówki i busy zasilane gazem ziemnym (CNG). Natomiast w wielopaletowym długodystansowym transporcie poza nowoczesnymi ciągnikami siodłowymi z silnikami w normie Euro6, od początku 2017 roku używamy na naszych naczepach również systemy aerodynamiczne Wabco OptiFlow SideWings i Tail, dzięki którym obniżyliśmy emisję CO2 o około 50 ton rocznie. Myślę, że to bardzo dobry wynik i osobiście jestem z tego dumny, że nasza firma przyczynia się w tak dużym stopniu do ochrony i poprawy jakości naszego „wspólnego” powietrza. Część naszych Klientów z proekologicznym podejściem do rozwoju biznesu ceni tego typu nowoczesne rozwiązania technologiczne.
Jak długo korzystają Państwo z rozwiązań OptiFlow i w ilu pojazdach zostały one zastosowane? Czy inwestycja zdążyła już się zwrócić?
Tak jak wspomniałem wcześniej, pierwszą naczepę wyposażyliśmy w systemy aerodynamiczne Wabco na początku 2017 roku. W pierwszej połowie 2018 roku doposażyliśmy kolejne siedem. Z naszych analiz i obserwacji wynika, że oszczędności w zużyciu paliwa uzyskujemy już od pierwszych dni użytkowania a inwestycja przy obecnych przebiegach zwraca się nawet po około 18 miesiącach. Patrząc na ten projekt przyszłościowo możemy stwierdzić, że decyzja o zakupie rozwiązań OptiFlow była bardzo trafiona i korzystna.
Naczepy wyposażone w specjalne spojlery przykuwają uwagę. Czy wykorzystali to Państwo w celach wizerunkowych? Chodzi mi o to, czy naczepy stały się wizytówką Waszej firmy, promują ją jako nowoczesne przedsiębiorstwo?
Naczepy z rozwiązaniami aerodynamicznymi są naszą wizytówką, jako firmy rozwijającej się z poszanowaniem dla środowiska. Nasz projekt „Eko Logistyka – Less CO2”jest interesujący dla rynku, co potwierdzają liczne zapytania ofertowe. Mamy już efekty sprzedażowe w postaci nowych kontraktów na transporty towarów od Klientów, którzy sami angażują się w ochronę środowiska naturalnego.
Czy skrzydła OptiFlow to trwałe rozwiązanie? Czy w czasie eksploatacji nie zdarzały się uszkodzenia plastikowych elementów, na przykład siłowników czy wsporników na których są zamontowane?
Jak do tej pory nie mieliśmy żadnych uszkodzeń czy awarii. Jak widać konstrukcja wszystkich elementów jest naprawdę przemyślana technicznie i trwała. Dodam jeszcze, że aby uniknąć problemów, które mogą pojawić się podczas użytkowania, nasi kierowcy zostali dokładnie przeszkoleni w zakresie ich obsługi.
Czy korzystają Państwo także z innych rozwiązań WABCO dla naczep? Na przykład zabezpieczeń OptiLock?
Tak. Do wszystkich naczep wyposażonych w aerodynamiczne rozwiązania Wabco również zainstalowaliśmy mechaniczną blokadę tylnych drzwi o nazwie TTB w wersji ze stali nierdzewnej. Chodziło nam w szczególności o jakość i trwałość materiału, aby uniknąć korozji na elemencie, który zamontowany jest na zewnątrz drzwi naczepy.
Aktualnie tylko cześć waszej floty posiada rozwiązania Wabco OptiFlow. Czy planujecie Państwo wyposażenie pozostałych naczep w elementy aerodynamiczne?
Biorąc pod uwagę dotychczasowe korzyści przypuszczam, że jest to bardzo prawdopodobne, aby w niedługim czasie do naszych obecnych 8 zestawów „Aero” dołączyły kolejne.
Więcej o firmie NoLimit i projekcie Eko-Logistyka:
http://nolimit.pl/aktualnosci/eko-logiczna-logistyka
Więcej informacji na temat OptiFLow Wabco:
Komentarze