Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corp. zapowiedziało pojawienie się na japońskich drogach autonomicznych ciężarówek. Producent twierdzi, że na ulice ciężarówki wyjadą jeszcze przed 2025 rokiem.
Jak podaje agencja Kyodo, szef Mitsubishi Fuso, Hartmut Schick powiedział, że firma zamierza udostępnić na drogi krajowe Japonii ciężarówki, które będą posiadały czwarty stopień autonomii. Szlaki dla pojazdów ciężarowych będą wytyczone w określonych regionach po wybranych drogach.
Mitsubishi Fuso wprowadzi w przyszłym roku ciężarówki z drugim poziomem jazdy autonomicznej. Będą to pojazdy z bardziej zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy podczas jazdy. Do takich systemów można zaliczyć aktywny tempomat, system awaryjnego hamowania, system ostrzegania przed zmianą pasa ruchu czy rozbudowany asystent parkowania. Po przeprowadzeniu testów pojazdów ciężarowych z drugim poziomem autonomii, będą wprowadzali w życie pojazdy z poziomem czwartym.
Pięć poziomów jazdy autonomicznej
Poziom 1 – Pojazd posiada na pokładzie systemy wspomagające kierowcę w nieznacznym stopniu. Elementem takiego wyposażenia jest np. tempomat, ABS, ESP. Systemy nie posiadają funkcji wzajemnej komunikacji.
Poziom 2 – Pojazdy mogą same jechać prosto, pozostawać na pasie czy kontrolować odległość od pojazdów z przodu we wstępnie określonych sytuacjach. Odpowiada za to m.in. aktywny tempomat, systemy monitorujące przestrzeń wokół pojazdu.
Poziom 3 – To już właściwie jazda półautonomiczna. W pewnych sytuacjach systemy znajdujące się w pojeździe mogą przejąć kontrolę nad prowadzeniem. Pojazd jest już naszpikowany czujnikami. Potrafi sam dostosować prędkość i utrzymywać ją, przewidywać zagrożenia na drodze.
Poziom 4 – Pojazd nie tylko podejmuje decyzje w skomplikowanych sytuacjach na drodze ale również komunikuje się z innymi pojazdami na drodze. Na tym poziomie kierowca może w pojeździe być tylko pasażerem.
Poziom 5 – Pojazd nie posiada kierownicy, sam radzi sobie w każdych warunkach i każdej sytuacji na drodze. Kierowca nie wykonuje żadnych zadań związanych z prowadzeniem samochodu. Zadaniem kierowcy jest jedynie wprowadzenie adresu docelowego.
W którą stronę zmierza transport?
Jak dotąd głównymi celami rozwoju transportu są dwa kierunki – elektryfikacja i autonomizacja ciężarówek. Wyłania się z tego obraz ciężarówki przyszłości, która będzie w pełni autonomiczna z napędem elektrycznym. Rola kierowcy ciężarówki przy małych trasach może zostać zlikwidowana całkowicie lub na bardziej skomplikowane trasy, może zostać zmieniona na managera pojazdu – który może ustalać trasę, dbać o to, by ładunek był dobrze zabezpieczony. W ten sposób może zmienić się zawód kierowcy zawodowego. Są to jeszcze spekulacje, ponieważ nie wiadomo do końca czy pojazdy w pełni autonomiczne w ogóle przyjmą się na rynku i w jakim stopniu.
Jeszcze przez dobrych kilka lat nie ma powodów do obaw pod względem redukcji miejsc pracy na rzecz automatyzacji branży TSL. Obecnie sektor transportowy cierpi na niedobór pracowników, przyjmowanie osób z innych krajów okazało się niewystarczające. Może pojazdy autonomiczne będą sposobem na załatanie nieobsadzonych wakatów. Lecz tu również rodzi się pytanie, do jakiego stopnia takie pojazdy będą miały udział w rynku. Odpowiedź możemy poznać już wkrótce.
Komentarze