Podpisanie przez prezydenta nowelizacji ustawy o akcyzie i Prawa celnego wprowadza zerową stawkę akcyzy na gaz ziemny (CNG) oraz skroplony gaz ziemny (LNG), stosowane jako paliwo do pojazdów.
Gaz ziemny uchodzi za paliwo czystsze niż olej napędowy, benzyna czy gaz LPG. Nowelizacja ustawy ma na celu walkę z zanieczyszczeniem środowiska, a przede wszystkim ze smogiem. Rządowi zależy szczególnie na transporcie publicznym, czyli autobusach miejskich, zmiana przepisów może mieć jednak także duży wpływ na firmy transportowe. Bez akcyzy, cena kilograma LNG może spaść nawet o 65 groszy, co dałoby temu paliwu znaczną przewagę cenową nad olejem napędowym.
Podpisanie nowelizacji przez prezydenta kończy drogę projektu w polskiej legislacji. Nie oznacza jednak jeszcze faktycznego wprowadzenia nowych przepisów w życie. Wszystko dlatego, że zmiany musi jeszcze zatwierdzić Unia Europejska. Jeżeli władzie UE wydadzą pozwolenie, prawdopodobnie będzie ono czasowe – na kilka lat z możliwością przedłużenia.
Tańsze paliwo LNG może być argumentem dla firm transportowych, zwłaszcza tych posiadających wiele pojazdów, na wprowadzenie zmian w swojej flocie. Pewnym ograniczeniem może być jednak obecna infrastruktura stacji tankowania tego gazu na terenie Polski oraz innych krajów. Wiele wskazuje jednak na to, że LNG i CNG mogą być przez następne lata popularnym paliwem, stanowiąc swego rodzaju pomost pomiędzy dieslem a upowszechnieniem się napędów elektrycznych w ciężarówkach.
Informacja na temat zniesienia akcyzy na LNG i CNG zdaje się również istotna dla warsztatów naprawiających pojazdy ciężarowe. Specjalizacja w serwisie i naprawach takich instalacji może okazać się bardzo cenna w krótkiej perspektywie czasowej.
Komentarze