Filtry powietrza mają za zadanie zatrzymywanie cząstek stałych unoszących się w powietrzu zasysanym przez silnik, jak pyły mineralne, sadza i szczątki organiczne. Postęp techniczny umożliwia konstruowanie filtrów osiągających skuteczność filtrowania zanieczyszczeń na poziomie 99,9 proc. dla cząstek o rozmiarach kilku mikrometrów. Silniki spalinowe zużywają w procesie spalania około 10 m sześć. powietrza na litr paliwa, dlatego filtry muszą jednocześnie charakteryzować się małymi oporami przepływu i dużą chłonnością zanieczyszczeń. Połączenie tych cech umożliwia wydłużenie okresów między wymianami filtrów.
W pojazdach ciężarowych, maszynach i urządzeniach drogowych, budowlanych czy rolniczych stosowana jest odrębna grupa filtrów o specyficznych właściwościach. Długie okresy między wymianami wymuszają większą skuteczność filtrowania i chłonność zanieczyszczeń niż w pojazdach osobowych. Wymagania dotyczące charakterystyk eksploatacyjnych i wytrzymałościowych sprawiają, że filtry mają duże rozmiary i solidną konstrukcję, a powierzchnia przegrody filtracyjnej dochodzi nawet do 10 m kw. Ilustracja obrazuje rozwiązania techniczne umożliwiające filtrom spełnianie ich roli.
W przypadku pojazdów pracujących w trudnych warunkach zaleca się stosowanie wkładów zabezpieczających (bezpieczników), które uniemożliwiają przedostanie się zanieczyszczeń do silnika, w przypadku mechanicznego uszkodzenia powierzchni przegrody głównej wkładu filtracyjnego w czasie jego eksploatacji.
Artykuł przygotowała firma Filtron
Komentarze