Rynek opon ciężarowych w 2009 roku

, 2 kwietnia 2010, 0:00

Kryzys, który dotknął rynku usług transportowych, odbił się także na rynku opon. Jednak już druga połowa 2009 roku pokazała, że sytuacja powoli wraca do normy i w 2010 roku można spodziewać się dynamicznego rozwoju rynku opon ciężarowych.

– „Problemy te były odczuwalne zwłaszcza w pierwszej połowie ubiegłego roku, kiedy rynek opon spadł o ponad 20% w stosunku do analogicznego okresu 2008 r. Floty borykały się z problemem mniejszej ilości zamówień i szukały oszczędności np. przy zakupie ogumienia. Wpływało to na spadek ilości kupowanych przez nie opon, co przełożyło się bezpośrednio na potencjał tego rynku” – tłumaczył Janusz Krupa, menedżer opon ciężarowych, rolniczych i przemysłowych Grupy Goodyear Polska.

Jednak już druga połowa 2009 roku przyniosła poprawę koniunktury i wzrost rynku opon o 9 proc. w stosunku do 2008 roku, dzięki czemu cały rok 2009 oznaczał tylko 6-procentowy spadek rynku.

Nie wszystkie sektory ucierpiały tak bardzo wskutek kryzysu: w przypadku opon 22.5”, stosowanych głownie do pojazdów transportu międzynarodowego, zanotowano utrzymanie wysokiego poziomu popytu, co analogicznie do innych wskaźników wskazuje na silną pozycję tej gałęzi. Rozwój budownictwa oraz infrastruktury, przyczynił się do wzrostu sprzedaży opon (o 10 proc.) do transportu mieszanego. O 5 proc. wzrósł także rynek opon do pojazdów komunikacji miejskiej.

Biorąc pod uwagę ilość, rodzaj pojazdów i użytkowane w nich opony zdecydowanym liderem wolumenowym jest opona na osie wleczone 385/65 R22.5. Ten rozmiar zanotował ponad dwuprocentowy wzrost popytu.

– „W zestawieniu opon o największym wzroście w 2009 r. w stosunku do 2008 r. zdecydowanie warto zwrócić uwagę na rozmiar 315/70 R22.5, który w obu zastosowaniach (oś sterująca i napędowa) zanotował znakomity wzrost sprzedaży, co potwierdza nowoczesność polskiego rynku transportowego” – powiedział Krupa.

W kategorii najbardziej dynamicznie rozwijających się rozmiarów prym wiodą rozmiary opon jeszcze o niewielkich wolumenach, ale są one jednocześnie odpowiedzią na nowe oczekiwania transportowców. W kolejnych latach można się spodziewać ich coraz większych wzrostów (np. opony „Super Single”, czy opony zimowe). Istotną zmianą rynkową w stosunku do analogicznego okresu 2008 r. jest wzrost potencjału na opony w segmencie opon ekonomicznych. Związane jest to z sytuacją finansową flot transportowych oraz z ograniczonym importem opon z rynków azjatyckich.

Goodyear prognozuje, że rynek opon ciężarowych znów zacznie się dynamicznie rozwijać w 2010 roku, co przepowiedział impuls w postaci wzrostu popytu w drugiej połowie 2009 roku.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!