ZF Aftermarket i firma inżynieryjna in-tech nawiązały współpracę w celu znaczącego zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w miastach. Głównym polem współpracy między firmami jest konwersja autobusów transportu publicznego wyposażonych w konwencjonalny napęd, na przyjazne dla środowiska pojazdy elektryczne.
e-troFit to innowacyjna technologia pomostowa opracowana przez monachijską firmę in-tech, która umożliwia efektywną przeróbkę dotychczasowych silników wysokoprężnych na inteligentną i zrównoważoną alternatywę. ZF Aftermarket jako dostawca systemów zapewnia niezbędne komponenty do pojazdów oraz dostęp do swojej sieci warsztatów.
– Do roku 2025 rynki nie będą w stanie odpowiedzieć na zapotrzebowanie przy obecnym poziomie seryjnej produkcji pojazdów o napędzie w pełni elektrycznym. Jednak, biorąc pod uwagę wytyczne dotyczące ochrony środowiska, przerabianie pojazdów użytkowych z napędem konwencjonalnym na napęd elektryczny do tego czasu będzie sposobem na wsparcie miast w procesie elektryfikacji transportu publicznego – powiedział Helmut Ernst, dyrektor dywizji Aftermarketowej koncernu ZF.
Liczne badania pokazują, jak ważne jest wprowadzenie elektromobilności do publicznej komunikacji miejskiej. Przykładowo, „Clean Air” – federacja zrzeszająca dziewięć europejskich organizacji ekologicznych, ustaliła, że za znaczną część szkodliwej emisji w miastach odpowiadają autobusy transportu publicznego z silnikami wysokoprężnymi. Według ustaleń grupy projektowej, w niektórych miastach autobusy stanowią jedynie dwa procent wszystkich pojazdów, a produkują nawet 30% szkodliwych substancji.
Instalacja za sprawą CeTrax i AxTrax AVE
Elektryczny napęd centralny CeTrax opracowany dla autobusów miejskich oraz elektryczna oś portalowa AxTrax AVE produkcji ZF to rozwiązania, które przyspieszą rozwój lokalnej, bezemisyjnej komunikacji miejskiej. Konwencjonalne modele autobusów można przebudować w łatwy sposób.
– CeTrax można zainstalować w istniejącej platformie pojazdu bez konieczności dokonywania większych modyfikacji w obrębie podwozia, osi czy dyferencjału – mówi Helmut Ernst – Przy maksymalnej mocy wynoszącej 300 kW i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 4 500 Nm CeTrax nie ustępuje napędowi konwencjonalnemu.
CeTrax można łączyć z osiami napędu bezpośredniego oraz konwencjonalnymi osiami niskopodłogowymi. Dzięki temu nadaje się zarówno do autobusów niskowejściowych, jak i autobusów niskopodłogowych we wszystkich rozmiarach. Dzięki zdolności pokonywania wzniesień nawet do 25%, wymagająca topografia miasta nie sprawia problemów nowemu napędowi elektrycznemu koncernu ZF.
Elektryczna oś portalowa AxTrax AVE nadaje się do różnych rodzajów napędów w autobusach miejskich – napędów hybrydowych, napędów w pełni elektrycznych z ogniwami paliwowymi lub bateriami czy też zasilanych z sieci trakcyjnej. Zwiększone wykorzystywanie odzyskiwanej energii z hamowania lub – w połączeniu z napędami hybrydowymi – stosowanie mniejszych silników spalinowych, przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji. Możliwa jest nawet jazda bezemisyjna w mieście, po wyznaczonym buspasie. Dzięki temu wzrasta opłacalność i użyteczność transportu. Każde koło napędza kompaktowy, szybkoobrotowy, chłodzony cieczą elektryczny silnik asynchroniczny, co sprawia, że masa osi wraz ze zintegrowanymi napędami pozostaje niska. Maksymalna moc silnika wynosi 250 kW, a maksymalny moment obrotowy 22 000 Nm.
Ponieważ nie potrzeba osobnego silnika ani wału przegubowego, zmniejsza się zapotrzebowanie na miejsce oraz masa pojazdu. Uzyskana w ten sposób przestrzeń umożliwia zastosowanie bardziej pojemnej baterii lub powiększenie przestrzeni pasażerskiej w celu przewożenia większej liczby osób. Warto podkreślić, że zastosowanie AxTrax AVE nie wymaga specjalnych komponentów do kół, co pozwala na zastosowanie tradycyjnego połączenia opon i felg oraz standardowych hamulców tarczowych. Hamulce montuje się w tym samym, łatwym w konserwacji, położeniu co w przypadku standardowych osi.
Technologia e-troFit to tylko jeden z wielu przykładów pokazujących, w jaki sposób ZF Aftermarket może kształtować mobilność przyszłości. Z portfolio produktów i usług koncernu będzie można zapoznać się w dniach od 11 do 15 września 2018 r. podczas targów Automechanika we Frankfurcie, w hali nr 3, na stoisku A91.
Komentarze