Wymiana sprzęgła w SCANII R z silnikiem 420KM

, 14 września 2018, 14:47

Firma Schaeffler to producent sprzęgieł również do samochodów ciężarowych i autobusów. Ze względu na ten fakt prowadzimy szereg szkoleń teoretyczno – praktycznych oraz wymian elementów sprzęgła z naszymi wskazówkami.

Wykonaliśmy wymianę sprzęgła w jednym z pojazdów firmy przewozowej Trans-Kachel z Wrześnicy k. Sławna. Był to ciągnik siodłowy SCANIA seria R z silnikiem 420KM. Wymiany dokonano profilaktycznie przy przebiegu około 800000km. Wymiany profilaktyczne elementów sprzęgła przy takich przebiegach,  firma Trans -Kachel stosuje w celu wyeliminowania tzw. niespodziewanych awarii swoich pojazdów.

Ten pojazd jest wyposażony w zrobotyzowaną skrzynię biegów [zdj.1], której komputer sterujący, po wymianie sprzęgła wymaga przyuczeń dla parametrów nowego sprzęgła. Jednak w tym ciągniku siodłowym przyuczenia dokonywane są samoczynnie podczas pierwszej jazdy próbne, bez użycia przyrządu diagnostycznego. Dlatego przy wymianie sprzęgła skupiliśmy się tylko na weryfikacji zużytych części.

Zdjęcie 1

Podczas wymiany elementów sprzęgła należy dokonać takiej weryfikacji w celu zapobieżenia awarii nowego sprzęgła na skutek występujących ewentualnych nieprawidłowości w elementach układu wysprzęglającego. Układ ten odpowiedzialny jest między innymi za tzw. napięcie wstępne, czyli permanentny kontakt łożyska oporowego z końcówkami sprężyny talerzowej docisku sprzęgła. Brak prawidłowego napięcia wstępnego skutkuje wycieraniem się końcówek sprężyny talerzowej, pierścienia pomocniczego, przytwierdzającego do niej łożysko oporowe jak i przedwczesnym uszkodzeniem łożyska oporowego.

Oprócz elementów układu wysprzęglającego należy skontrolować stan powierzchni ciernej koła zamachowego.

Po zdemontowaniu skrzyni biegów poddano weryfikacji elementy sprzęgła i części z nim współpracujących.

Stan powierzchni ciernej koła zamachowego nie posiadał śladów uszkodzeń mechanicznych, termicznych oraz zużycia eksploatacyjnego [zdj.2]. Koło zamachowe zostało tylko oczyszczone i odtłuszczone. Okładziny[zdj.3] na tarczy sprzęgła nie osiągnęły pełnego zużycia oraz nie nosiły śladów przeciążeń cieplnych (mogły być eksploatowane przez około 200000km), tłumik drgań skrętnych też nie posiadał luzów, zużycia. Taki stan tłumika świadczy o prawidłowej pracy silnika oraz prawidłowym użytkowaniu pojazdu i funkcjonowaniu układu sterującego pracą sprzęgła. Stan wielowypustu w piaście tarczy [zdj.4] i na wałku sprzęgłowym[zdj.5] nie posiadał śladów nadmiernego zużycia. Ponadto nie stwierdzono luzów na łożyskowaniu wałka sprzęgłowego w skrzyni biegów. Stan powierzchni wałka sprzęgłowego współpracującej z łożyskiem podporowym bez śladów zużycia.

Natomiast stwierdzono niewielki luz (zużycie) na wielowypuście wewnętrznym tarczy sprzęgła (połączenie piasty z tłumikiem drgań skrętnych) [zdj.6, 7], co potwierdziło zgłoszony delikatny stuk podczas zmiany biegów.

Powierzchnia płyty dociskowej docisku sprzęgła bez śladów przeciążeń termicznych i zużycia mechanicznego. W docisku stwierdzono wytarcie końcówek sprężyny talerzowej [zdj.8], co wskazywało na zużycie jednego z elementów układu wysprzęglającego. Na ten problem wskazywała minimalnie podwyższona głośność pracy łożyska oporowego.

Zdjęcie 8

Po dokonaniu kontroli elementów układu wysprzęglającego stwierdzono luz na osi widełek przenoszących siłę załączenia i rozłączenia na łożysko oporowe.

W związku z powyższym wymieniono docisk , tarczę i łożysko oporowe sprzęgła oraz oś widełek.

Po wykonaniu montażu części [zdj.9] zgodnie z technologią LuK (informacje dostępne na portalu REPXPERT, www.repxpert.pl) i producenta pojazdu, wykonano jazdę próbną. Nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości, samochód został dopuszczony do dalszej eksploatacji.

Zdjęcie 9

Komentarze

Brak komentarzy