W samochodach ciężarowych eksploatowanych obecnie na naszych drogach, najczęściej stosowane są puszkowe filtry oleju (spin-on). Zaletą tego typu filtrów jest duża odporność na uszkodzenia mechaniczne oraz łatwa wymiana, pozbawiona praktycznie ryzyka wprowadzenia zanieczyszczeń do układu smarowania silnika. Poważną wadą jest jednak skomplikowany i kosztowny proces utylizacji zużytych filtrów.
Cechą wyróżniającą filtry oleju jest niewątpliwie ich charakterystyczna konstrukcja. Wkład filtracyjny w tego typu filtrach umieszczony jest w nierozbieralnej, metalowej puszce. Jest to kompletny filtr, który po okresie eksploatacji wymienia się na nowy, bez wymiany jakichkolwiek jego wewnętrznych elementów. Solidna, metalowa obudowa filtra sprawia, że filtry tego typu wykazują dużą odporność na uszkodzenia mechaniczne podczas eksploatacji, a sama wymiana filtra jest łatwa.
Zewnętrznie puszkowe filtry oleju są do siebie bardzo podobne, lecz mogą znacznie różnić się budową wewnętrzną. Zarówno parametry eksploatacyjne, takie jak: skuteczność oczyszczania, chłonność zanieczyszczeń, opory przepływu, ciśnienie pracy, jak i cechy konstrukcyjne: pozycja pracy, typy zaworów wewnętrznych, wymiary korpusu i uszczelek filtra muszą być dobrane optymalnie, zapewniając sprawne funkcjonowanie w systemie smarowania silnika.
Wkłady filtrów oleju stosowane są w filtrach oleju rozbieralnych, czyli takich, w których wymienia się tylko wkład filtracyjny, a rozbieralna obudowa filtra jest elementem stałym (wielokrotnego użytku). W tego typu filtrach wszystkie zawory niezbędne do prawidłowego działania filtra umieszcza się zazwyczaj w korpusie silnika lub stałej obudowie filtra. Wkłady filtrów oleju o tradycyjnej konstrukcji posiadają metalowe denka i rdzeń, gwarantujące dużą wytrzymałość mechaniczną, przegrodę filtracyjną wykonaną ze specjalnego papieru filtracyjnego oraz gumowe uszczelnienia. Kombinacja tych materiałów sprawia, że tradycyjne wkłady filtrów oleju są bardzo trudne w utylizacji. Konieczne jest mechaniczne oddzielenie elementów metalowych, których nie można spalić w spalarniach. Wkłady filtrów oleju o nowoczesnej konstrukcji nazywane często „EKO” zostały zaprojektowane z myślą o ich łatwej utylizacji. Z tego powodu nie posiadają one elementów metalowych. Denka i rdzeń wkładów EKO wykonane są z tworzyw sztucznych, które w pełni zastępują elementy metalowe stosowane w tradycyjnych wkładach.
Co może się stać, gdy zamiast filtrów Filtron umieścimy zamiennik słabej jakości:
· Materiał filtracyjny, wskutek niewłaściwego splisowania, może ulec zlepieniu, co skutkuje spadkiem chłonności i krótszym okresem eksploatacji filtra.
· Medium filtracyjne niskiej jakości może ulec zniszczeniu, wskutek działania oleju i wysokich temperatur. Efektem tego może kosztowny remont silnika.
· Źle dobrane ciśnienie otwarcia na zaworze przelewowym. Zbyt niskie ciśnienie (zawór ciągle otwarty) grozi przedostaniem się nieprzefiltrowanego oleju do silnika i prowadzi do jego przedwczesnego zużycia, natomiast zbyt wysokie ciśnienie (zawór nie otwiera się w sytuacji awaryjnej) skutkuje niedostateczną ilością oleju w magistrali smarowania silnika.
· Jeśli zawór przeciwzwrotny jest nieszczelny, następuje opróżnienie filtra po zagaszeniu silnika, czego wynikiem jest zjawisko „suchego startu”. Żywotność silnika ulega dramatycznemu skróceniu.
Rozwiązania techniczne i materiałowe stosowane w filtrach Filtron do pojazdów ciężarowych:
Olej dla pojazdu jest jak krew dla organizmu. Filtr oleju, będący względnie niedrogim elementem całego układu smarowania silnika, odgrywa w nim kluczową rolę.
Przygotowała firma Filtron.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
83.24.227.*, 16 września 2010, 0:00 0 -1
Bardzo ciekawy merytorycznie artykuł, gratulacje dla Filtrona. Ciekawscy pewnie sami rozbiorą filtr by sprawdzić czy rzeczywistość pokrywa się z obrazkami.
Odpowiedz