Karty paliwowe najchętniej wykorzystywane są w krajach Beneluksu, największe ilości diesla tankowane są w Wielkiej Brytanii. Najbardziej „kartoodporni” są Czesi, Włosi i Francuzi. W Polsce najpopularniejsze są karty PKN Orlen, DKV i euroShell.
Na zlecenie DKV Euro Service zbadano korzystanie z kart paliwowych przez floty aut osobowych, ciężarowych oraz autobusów w 11 krajach Europy kluczowych dla wymiany handlowej (Dania, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Francja, Włochy, Austria, Polska, Hiszpania, Czechy i Wielka Brytania), przeprowadzono wywiady z 1800 firmami.
Polska na dole stawki
Największe natężenie przewozów krajowych i zagranicznych spośród analizowanych 11 krajów odnotowano w Niemczech, Francji i Włoszech. Polska znajduje się na samym dole stawki – tylko 6 proc. ruchu międzynarodowego w tej części Europy odbywa się przez nasze terytorium.
– „Obserwujemy, że popularność kart jako metody rozliczania tankowań i opłat drogowych rośnie. Ostatnie analizy podają, że z kart tych korzysta 68 proc wszystkich firm flotowych w Europie” – mówi Michał Bałakier, prezes DKV Euro Service Polska.
Najwięcej spośród nich posiada parki powyżej 10 samochodów osobowych lub niewielkich ciężarowych. Rejony, w których ta metoda płatności jest najbardziej popularna to kraje Beneluksu oraz Hiszpania – tutaj w transporcie profesjonalnym odsetek utrzymuje się na poziomie ok. 90 proc. Najrzadziej z kart korzystają Czesi i Włosi, a w transporcie ciężkim – Francuzi, poruszający się w głównej mierze na terenie własnego kraju.
Które karty są najbardziej popularne?
Licząc łącznie dla flot osobowych i ciężarowych, największym zainteresowaniem cieszą się karty euroShell. Natomiast w segmencie transportu profesjonalnego prym wiedzie DKV Card, obejmując 16 proc rynku.
Jeśli chodzi o Polskę, w grupie liderów znajdują się trzej operatorzy kart: PKN Orlen (24 proc.), DKV (21 proc.) oraz euroShell (19 proc). Karty Orlen przeważają w dużych flotach aut osobowych, natomiast DKV Card stosowana jest przez blisko połowę polskich firm zajmujących się transportem ciężkim. Klienci DKV to w głównej mierze floty z pojazdami powyżej 7,5 tony z branży transportowej, obsługujące trasy międzynarodowe, a także parki samochodów osobowych tankujące diesla.
Badanie przeprowadził pod koniec 2009 r. niemiecki instytut badań rynkowych „Produkt + Markt”.
Komentarze