Ekonomiczna jazda dzięki asystentowi stylu jazdy i raportom FMS

28 czerwca 2010, 0:00

Korzyści jakie płyną z oszczędnej jazdy są już chyba wszystkim doskonale znane. Umiejętność sprawnego i efektywnego wykorzystania samochodu pozwala przede wszystkim na redukcję kosztów. Nie bez znaczenia są także walory ekologiczne, bo jak wiemy mniejsze spalanie oznacza redukcję emisji zanieczyszczeń. Jednak w praktyce osiągnięcie satysfakcjonującego nas, ekonomicznego stylu jazdy na stałe nie jest takie proste.

Z tą myślą powstał komputer pokładowy CarCube firmy Punch Telematix, który oferuje unikalne narzędzie: asystenta stylu jazdy wspomagającego kierowcę w czasie rzeczywistym. System tworzy także raporty FMS służące szybkiej i skutecznej analizie stylu jazdy w bazie firmy.

Wsparcie w czasie rzeczywistym
„Jazda ekologiczna to tylko pusty slogan, jeżeli nie można stale monitorować i korygować zachowania kierowcy na drodze” – stwierdza Michel van Maercke, Dyrektor Generalny Punch Telematix. „Praktyka pokazuje, że po pewnym czasie zanikają efekty szkoleń w zakresie stylu jazdy i ponownie wzrasta zużycie paliwa. CarCube w sposób ciągły dostarcza zarówno kierowcy jak i menedżerowi transportu aktualnych informacji o stylu jazdy”.

Audiowizualny asystent stylu jazdy w komputerze pokładowym CarCube umożliwia kierowcy śledzenie sposobu prowadzenia pojazdu w czasie rzeczywistym podczas jazdy. Na przejrzystym ekranie asystent stylu jazdy wyświetla informacje na temat zużycia paliwa, przyspieszania (za szybko), hamowania (za ostro), prędkości silnika i pracy na biegu jałowym.

„Im wynik jest bliższy 100%, tym lepiej. Wskazywałby on wówczas na bardziej ekologiczny styl jazdy” – powiedział Van Maercke.

Oprócz przekazów graficznych asystent stylu jazdy wydaje kierowcy także komunikaty głosowe, jeżeli sposób prowadzenia pojazdu prowadzi do spadku wyniku. Na przykład jeżeli kierowca rusza zbyt szybko, wówczas usłyszy komunikat: „Przyspieszasz za szybko”. Kierowca może wtedy od razu zmodyfikować sposób jazdy bez odwracania uwagi od sytuacji na drodze.

Van Maercke: „Dzięki unikalnemu asystentowi stylu jazdy kierowca w pełni panuje nad ekonomicznym stylem jazdy”.

Trwała zmiana w sposobie jazdy

Poprzez interfejs FMS/CAN-bus w komputerze pokładowym CarCube dane dotyczące zużycia paliwa i stylu jazdy są przekazywane do aplikacji zaplecza FleetWorks firmy Punch Telematix. Są one następnie przetwarzane i udostępniane w przejrzystym i szczegółowym raporcie FMS dotyczącym stylu jazdy.

„Wszelkie nieprawidłowości są od razu widoczne w naszych raportach FMS” – powiedział Van Maercke. „Szczegółowa analiza stylu jazdy może natychmiast nam powiedzieć, jakie dodatkowe wskazówki przydałyby się kierowcy w danej chwili. Za pomocą CarCube można także precyzyjnie monitorować efekty zmian sposobu jazdy lub kursu szkoleniowego. W połączeniu z asystentem stylu jazdy zapewnia to trwałą zmianę w sposobie prowadzenia pojazdu przez kierowcę”.

Komputer CarCube umożliwia prawdziwie ekologiczną jazdę bez poświęcania dużej ilości czasu czy wielu wysiłków!

Ekojazda z Punch Telematix

Aby połączyć korzyści oferowane przez „zielony” komputer CarCube ze szkoleniami jazdy, firma Punch Telematix rozpoczęła współpracę z DrivOlution. Użytkownicy CarCube mogą korzystać z jego funkcji: asystenta stylu jazdy i raportów FMS podczas szkoleń z zakresu ekojazdy firmy DrivOlution, które są zgodne z wymogami ustawowych szkoleń dokształcających.

Przed rozpoczęciem szkolenia w zakresie ekojazdy DrivOlution analizuje styl jazdy kierowcy na podstawie raportów FMS generowanych przez FleetWorks. Następnie kierowca może wziąć udział w dostosowanym do jego potrzeb szkoleniu, które nauczy go bardziej ekonomicznej jazdy. DrivOlution również szkoli pracowników biura w zakresie interpretacji raportów FMS.

Po zakończeniu szkolenia DrivOlution dokształca kierowców przez kolejny miesiąc. Ponadto asystent stylu jazdy CarCube przekazuje kierowcy informacje zwrotne dotyczące prowadzenia pojazdu, podczas gdy pracownicy biura mogą monitorować jego styl jazdy dzięki raportom FMS i w razie konieczności zażądać odpowiedniej korekty. Gwarantuje to długotrwały efekt szkolenia w zakresie stylu jazdy!

Pozytywne doświadczenia firmy CoupéTrans

Pierwszym przewoźnikiem, który skorzystał na współpracy Punch Telematix z DrivOlution, była firma CoupéTrans z Rijkevorsel. CoupéTrans, która dysponuje flotą 17 ciągników i 40 naczep podkontenerowych, przewozi kontenery z portu w Antwerpii do różnych lokalizacji w Belgii i Europie, w szczególności w Niemczech i Francji (zob. także www.coupetrans.be).

„Istotną korzyścią płynącą z wykorzystania CarCube na szkoleniach stylu jazdy jest fakt, że wyniki są wymierne” – wyjaśnia Dyrektor Handlowy Guy Coupé. „Kierowcy uważają się za profesjonalistów w swojej dziedzinie i początkowo reagują na instruktora mówiąc: »A czego jeszcze można mnie nauczyć?«. Jednak podczas sesji szkoleniowej DrivOlution i dzięki asystentowi stylu jazdy w komputerze CarCube od razu widzą wynik zmiany stylu jazdy. To trafia do nich”.

Kierowcy korzystają z asystenta stylu jazdy nawet po szkoleniu. Coupé kontroluje sposób prowadzenia pojazdów na podstawie raportów FMS. Z tego względu z pewnością może oczekiwać zwiększenia spadku zużycia paliwa. Coupé dodaje: „Niestety z powodu złych warunków atmosferycznych w ostatnich dwóch miesiącach nie mogliśmy tego osiągnąć”.


Mniejsze zużycie paliwa w Grupie Ploeger

Grupa Ploeger, wiodący operator logistyczny, który dysponuje oddziałami w Harderwijk, Tilburgu i Poppel (B), niedawno zaczął korzystać z komputerów pokładowych CarCube z funkcją asystenta stylu jazdy. „Wstępny test przeprowadzony wśród naszych kierowców pokazuje, że pozytywnie zapatrują się na pomoc oferowaną przez asystenta” – tłumaczy Adwin Ploeger, Dyrektor Grupy Ploeger. „Widzimy, że spada zużycie paliwa i jednocześnie zmniejszają się emisje CO2”.

Monitoring stylu jazdy w czasie rzeczywistym ma również inny korzystny skutek. Ploeger dodaje: „Kierowcy zaczynają jeździć spokojniej, co pozwala zapobiegać poważnym uszkodzeniom i wypadkom”.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!