MAN i partnerzy programu AKTIV zakończyli czteroletnie badania naukowe dotyczące bezpieczeństwa, poświęcone opracowaniu inteligentnych systemów wspomagania w ruchu drogowym. Mają one obniżyć ryzyko powstawania korków i wypadków na drogach.
W ramach programu, Grupa MAN Nutzfahrzeuge intensywnie zajmowała się zintegrowanym systemem prowadzenia poprzecznego pojazdu oraz systemami aktywnego ograniczenia zagrożeń poprzez automatyczne uruchomienie hamulca. Głównym tematem badań była też analiza zachowania kierowcy oraz jego koncentracji w przypadku stosowania systemów wspomagania kierowcy.
System aktywnego ograniczenia zagrożeń
System aktywnego ograniczenia zagrożenia przekazuje kierowcy optyczny i akustyczny sygnał w sytuacji zagrożenia najechania na inny pojazd. W celu zademonstrowania działania systemu aktywnego ograniczenia zagrożenia, model MAN TGX 18.540 został wyposażony w czujniki radarowe i kamery wideo. Nowy system identyfikuje także przeszkody nieruchome i przekazuje automatyczny sygnał do układu hamulcowego, jeżeli kierowca nie zareagował na wcześniejsze sygnały ostrzegawcze. Zastosowanie systemu uruchomienia układu hamowania w sytuacji zagrożenia pozwoli uniknąć groźnych wypadków spowodowanych najechaniem na pojazdy, które akurat zatrzymały się w korku w przyszłości. W celu uzyskania możliwie największej akceptacji wśród kierowców przy ustalaniu punktów czasowych ostrzegania i automatycznego zadziałania układu hamulcowego uwzględniony zostanie aktualny stopień koncentracji kierowcy oraz sytuacja drogowa panująca na sąsiednim pasie jazdy.
Zintegrowany system prowadzenia poprzecznego
System zintegrowanego prowadzenia poprzecznego automatycznie utrzymuje pojazd ciężarowy w określonej pozycji na pasie ruchu. W tym celu kamera rejestruje przebieg pasa jazdy oraz pozycję samochodu na pasie. System regulacji poprzecznej poprzez stałą ingerencję układu kierowniczego będzie zapobiegał lub ograniczał do akceptowalnego minimum wszelkie odchylenia od wytyczonej pozycji pojazdu na pasie. Przy pomocy map cyfrowych zadana pozycja samochodu ciężarowego jest, w ramach pasa jazdy, dostosowywana do zbliżających się zakrętów. Czujniki radaru rejestrują także jadące z przeciwka samochody, korygując zadaną pozycję własnego pojazdu w kierunku krawędzi jezdni.
System prowadzenia poprzecznego pojazdu na odcinkach prac budowlanych
Odcinki dróg, na których prowadzone są prace budowlane, stanowią dodatkowe utrudnienie zakłócające ciągłość ruchu. Wydzielone na tych odcinkach tymczasowe pasy ruchu są bardzo wąskie i pozostawiają pojazdom ciężarowym – znacznie większym w porównaniu z samochodami osobowymi – bardzo niewiele miejsca. Firma MAN testowała prototyp pojazdu pilotującego odcinek budowy. System wykorzystuje informacje dotyczące przebiegu odcinka budowy, przekazywane do pojazdu przez tak zwaną jednostkę Road Side Unit. W szczególności, informacje te dotyczą odstępów między zabudową krawędzi a pasem ruchu. Zainstalowany w pojeździe skaner laserowy dokonuje dodatkowo ciągłego pomiaru odstępu pojazdu ciężarowego od zabudowanej krawędzi. Specjalny system prowadzenia poprzecznego, przeznaczony do stosowania na odcinkach prac budowlanych dzięki aktywnej ingerencji w układ kierowniczy, zapewnia pozostanie pojazdu dokładnie w pasie ruchu.
Przeprowadzono także załogowe jazdy testowe na symulatorze w Monachijskim Uniwersytecie Technicznym w Garching. Symulator generuje typowe sytuacje występujące w codziennym ruchu drogowym. Podczas testu analizowano zachowanie kierowcy pod kątem ewentualnych zmian stopnia koncentracji w trakcie dłuższej jazdy przy zastosowaniu systemów wspomagania. Projekt miał bowiem na celu zaprojektowanie takich systemów wspomagania, które maksymalnie ograniczą ryzyko zbyt małego zaangażowania kierowcy i związanego z tym braku właściwej koncentracji. Na symulatorze jazdy badano wpływ stopnia i rodzaju automatyzacji na stopień koncentracji kierowcy podczas jazdy oraz na tej podstawie określiła cechy, jakie powinny spełniać systemy wspomagania.
– „Najważniejsze dla nas są zawsze kwestie bezpieczeństwa oraz nasz wkład w zapewnienie efektywności transportu. Dzięki systemom opracowanym w ramach grupy AKTIV możemy już teraz, w znacznym stopniu, przyczynić się do ograniczenia liczby wypadków i korków na drogach” – powiedział Eberhard Hipp, kierownik działu przygotowania prac projektowych w firmie MAN Nutzfahrzeuge i koordynator programowy projektu AKTIV.
Komentarze