Goodyear stworzył Marathon LHT II, nową oponę do naczep wykorzystywanych w transporcie długodystansowym, redukującą zużycie paliwa i emisję CO2. Łączy niskie opory toczenia z dobrą charakterystyką jazdy i krótką drogą hamowania na mokrej nawierzchni. Opona pozwala także na zwiększenie ładowności przy dłuższej żywotności i niższym poziomie hałasu.
Niskie opory toczenia LHT II umożliwiają redukcję zużycia paliwa. Przykładowo, typowy 40‑tonowy zespół trakcyjny 4×2 z trzyosiową naczepą, wyposażony w kombinację opon LHS II na oś przednią, LHD II na oś napędową i LHT II do naczep osiąga roczną oszczędność kosztów paliwa do 2 300 euro na 1 zespół oraz redukcję emisji CO2 rzędu 5 200 kg. Taki rezultat uzyskano podczas testu zespołu trakcyjnego wyposażonego w oponę na oś przednią 315/70R22.5 LHS II, oponę na oś napędową 315/70R22.5 LHD II oraz opony do naczep 385/55R22.5 LHT II, przy cenie paliwa na poziomie 1,15 euro za litr, przebiegu 200.000 km, średnim zużyciu paliwa 34 l/100 km, w porównaniu do tego samego zespołu wyposażonego w opony LHT+.
Inną korzyścią płynącą z wykorzystania nowej LHT II jest zwiększenie ładunku użytecznego trzyosiowego zespołu o 45 kg dzięki wadze o 7,5 kg mniejszej od poprzedniczki.
– „Opona do naczep Goodyear Marathon LHT II to ostatni element naszej oferty dla transportu długodystansowego, która pozwala znacznie zmniejszyć koszty paliwa. Nasz zespół innowacyjny osiągnął to, co dotychczas wydawało się niemożliwe, tworząc oponę, która zmniejsza wysokość rachunków za paliwo, obniża emisję CO2, oferuje dłuższą żywotność i pozwala na zwiększenie ładunku użytkowego” – powiedział Janusz Krupa, menedżer opon ciężarowych Grupy Goodyear Polska.
Przeprojektowano karkas opony, co polepszyło jego termodynamikę oraz opór toczenia, zastosowano nowoczesne pasy z kordu stalowego, na których oparty jest bieżnik, w wyniku czego zwiększa się stabilność opony oraz zmniejszają straty generowane wskutek inercji. Zwarty wzór bieżnika poprawia rozpraszanie energii.
LHT II spełniają minimalne wymagania ustalone przez nowe rozporządzenie UE w sprawie opon, które wejdzie w życie z końcem 2012 roku. Unia Europejska wprowadza nowe oznakowanie opon jako wytyczną dla nabywców wskazującą na parametry opony w zakresie oporu toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomu hałasu – ma się ono stać jednym z wielu pożytecznych narzędzi, dzięki którym klienci będą mogli podejmować bardziej świadome decyzje zakupowe.
Opona Goodyear Marathon LHT II będzie dostępna od września 2010 roku w trzech rozmiarach:
385/55R22.5 160 K (158 L)
435/50R19.5 160 J
385/65R22.5 160 K (158 L)
Opony Goodyear do samochodów ciężarowych mogą być ponownie rowkowane i bieżnikowane.
Komentarze