Podczas targów IAA 2010 Scania zaprezentuje nową serię R, zmodernizowane serie P i G oraz nowe ciężarowe V8, a także nowy autobus turystyczny Touring i miejski OmniCity. Na ekspozycji nie zabraknie również jednostek napędowych, w tym nowej platformy silnikowej V8 i nowych silników 9,3-litrowych zasilanych gazem.
W nowej serii R znalazł się m.in. nowy zautomatyzowany układ zmiany biegów Opticruise. System Scania Driver Support motywuje kierowców do doskonalenia swoich umiejętności, w celu maksymalnego wykorzystania energii zawartej w każdej kropli paliwa. Wewnątrz czeka wysuwana leżanka o szerokości do 900 mm, zapewniająca komfortowe warunki noclegowe. Wiele z tych rozwiązań jest dostępnych również w serii P i G.
Sztandarowym pojazdem typoszeregu Scania V8 jest wyjątkowa Scania R 730, napędzana widlastym, ośmiocylindrowym silnikiem o pojemności 16,4 litra, rozwijającym moc 730 KM i moment obrotowy 3500 Nm i zapewniającym doskonałe osiągi na drodze. Jednostki napędowe o mocy 500, 560 i 620 KM bazują na dotychczasowej platformie V8, wyróżniającej się pojemnością skokową 15,6 l. Na wystawie zostaną pokazane dwa ciągniki siodłowe: R 500 i R 730.
Podczas wystawy Bauma Scania zaprezentowała rozszerzoną ofertę pojazdów budowlanych, w tym R 730 w konfiguracji do transportu ciężkiego. Pośród nowości znalazły się także wzmocnione skrzynie biegów, nowe osie ze zwolnicami w piastach kół i resorami parabolicznymi o progresywnej charakterystyce, a także zintegrowany panel sterowania przyczepnością kół, umożliwiający wygodne sterowanie blokadami mechanizmów różnicowych, układem przeciwpoślizgowym i rozkładem obciążenia osi. Innymi pojazdami były: betonomieszarka 8×4, samochód ciężarowy 10×4 o dopuszczalnej masie całkowitej 66 ton i ładowności 46 ton, przeznaczony dla górnictwa oraz uniwersalna wywrotka, oferowana w Niemczech na wynajem. Ten segment transportu będzie na IAA reprezentowany przez kompletną wywrotkę G 480 8×4.
Autokary Scania Touring reprezentować będzie trzyosiowa Scania Touring HD o długości 13,7 m, wyposażona w 440-konny silnik dysponujący momentem obrotowym 2300 Nm i skrzynię biegów Opticruise. Touring powstaje we współpracy z chińską firmą nadwoziową Higer. Autobusy miejskie reprezentować będzie Scania OmniCity, z 5-cylindrowym silnikiem o mocy 280 KM i regulowaną deską rozdzielczą, dostosowaną do zaleceń VDV.
Na targach IAA pojawi się ekspozycja wszystkich rodzin i konfiguracji silników. Wśród nich znajdzie się 16,4-litrowy V8, wzmocniona skrzynia biegów z nadbiegiem, wyposażona w układ Opticruise i zwalniacz Scania Retarder.
Nowością są 9,3-litrowe silniki gazowe o mocy 270 i 310 KM, obecnie dostępne zarówno w samochodach ciężarowych, jak i w autobusach. Silniki te spełniają normę emisji spalin EEV, bazując na platformie Euro 5 z układem EGR. Do magazynowania gazu w samochodach ciężarowych służy osiem zamontowanych w podwoziu, kompozytowych zbiorników o niewielkich wymiarach, o łącznej pojemności 640 litrów. W autobusach stosuje się zbiorniki aluminiowe o łącznej pojemności 1200 litrów, montowane na dachu. Ekspozycja silników obejmie również wydajną jednostkę napędową Scania o zapłonie samoczynnym (pracującą według obiegu termodynamicznego Diesla) zasilaną etanolem.
Duża część ekspozycji dotyczyć będzie paliw alternatywnych i odnawialnych. Silniki wysokoprężne Scania są przystosowane do zasilania 100-procentowym biodieslem. Scania oferuje dwa rozwiązania: silnik zasilany etanolem, zapewniający typową dla paliwa płynnego wygodę użytkowania oraz nowy silnik gazowy, zdolny do spalania zarówno biogazu, jak i CNG (sprężony gaz ziemny).
Komentarze